Kul att du ska skaffa grodor :) Jag har själv ett gäng orientaliska klockgrodor. En del frågor, och jag ska försöka svara på alla så gott jag kan.
Jag har lite dålig koll på vad olika växter heter, och vilka som lämpar sig bra. Jag har ofta kört med plastväxter, men har börjat gå över till lite mer levande eftersom plastväxter är ganska så fult. Sen är det oftast bra med växter för att hålla igång syre i vattnet, luftfuktighet osv.
Du behöver inte någon cirkulationspump vad jag vet. Det viktiga för att växter ska komma igång är ljuset.
Jag använder mig utav Repti Glo 2.0 och det verkar fungera okej. Exo-terras lampor har dock fått en hel del kritik, så det finns förmodligen bättre alternativ om du har en passande armatur.
Vad gäller landdel så har jag ungefär halva mitt terrarium med landdel, och resten vatten. Det varierar väldigt kraftigt med hur folk inreder hos deras klockgrodor. Vissa har i princip bara vatten med ett fåtal mindre ställen de kan sitta ovan land, medans andra enbart har landdel med en vattenskål.
Vad jag iakttagit hos mina grodor är att deras beteende varierar en hel del baserat på säsong. Under vår och parningssäsong håller de sig gärna konstant i vattnet, medans de mot hösten och vintern oftare börjar hålla sig på land. Det viktiga är att det finns gott om gömställen både i vattnet och på landdelen. Det kan även vara bra att ha en rot eller liknande som du nämner, då de gärna vill kunna sitta på något och ha kroppen under vattnet medans de har huvudet ovanför ytan.
Håller med AjPaj om att Södermalms Akvarieaffär helt klart är värt att gå till. Ägaren är extremt kunnig om allt som rör akvarium. Finns ett bra gäng med olika växter att välja mellan och det är snarare problem med att förstå skillnaderna på de olika mossor och växter som finns.