Kvalster

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

229
124
CJBReptiles:

Kvalster sitter oftast runt ögat och runt kloaken. Och när du badar ormen/ödlan så häll i ett par droppar diskmedel så bryts ytspänningen och kvalstren drunknar.

508
304
Jonas77:

Om någon frågar om kvalster, och alltså inte har större erfarenhet av det, så tycker inte jag att man ska rekommendera något annat än att be en veterinär skriva ut ett ivermectin-baserat preparat.

Det KAN gå med andra sätt, men rovkvalster, och andra alternativa metoder är inte lika bra, och misslyckas ofta. Vissa betoder, som extrem renhållning, med bad och tidningsbyte i låda i flera veckor kan fungera OM man verkligen är noga och vet vad man gör, men ofta kan det sluta med att det kommer tillbaka.

Ardap är, vad jag vet, inte ett tillåtet medel i sverige, så om det sälj i svensk butik görs det olagligt. Det är ett väldigt otrevligt gift som jag aldrig har förstått, och aldrig kommer förstå, hur någon kan utsätta sina djur för.

Ardap är väldigt potent i brett spektrum, allt från kvalster till ryggradsdjur. Sprayar du ett terrarium på övervåningen så dör kackerlacksodlingen på bottenvåningen, typ. Ivomec (eller motsvarande) är inte nyttigt, men rätt utblandad är det en luktfri lösning som inte är skadligt för annat än det du sprayar, och då i extremt mycket större proportion för kvalster än värddjur, vilket gör att man kan använda väldigt låga doser.

Jag vill påstå att det är som att jämföra skalpell med machete. Du KAN operera med båda, men den ena har större precision och är ett säkrare alternativ.

Det finns djur som har en muterad gen, eller andra saker som gör dem mer känsliga för ivermectin. Hundraser som Collie, samt sköldpaddor (tror jag) ska man inte behandla med preparatet.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild