Kvalster

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i DHF
1083
778
Westman:

av vilken anledning sa dom att man inte fick det??

32
11
Pred:

Jag rev inte min bakgrund. Fast jag satte inte in min orm där förens kvalstrena var döda. typ 6 veckor. Spreyade bakgrunden också då och då.

230
185
Humi:

Westman: Dom sa någonting i stilen att det var för kraftigt, men det lär ju inte vara första gången man pratar med dom och dom säger saker som inte stämmer..

Iguania: Vad är det för bakgrund du har? 

134
111
Potato:

Min kp och boa fick det också. men efter att behandlat dom i 1,5månad nu så är allt borta :)

skönt, men det smittas bara orm till orm om det är ormkvalster och ej på människor.

Folk som får kvalster på sina reptil, sök upp veterinär, Göran i Västerås. sjukt bra expert inom detta område.

fick recept utskrivet, och behandlade dom var 5e dag samt terrarium.

detta rekomenderas till ormar som fortfarande är pigga och inte slöa.  :)

IVOMEC!

Medlem i DHF
1083
778
Westman:

låter som dom inte vet va dom pratar om.

ARDAP funkar bra om man använder det rätt.  men får tyvärr inte säljas i Sverige längre

IVOMEC är skadligt med om man blandar och använder det fel.

Medlem i DHF
1083
778
Westman:

om Göran i Västerås va sån exper borde han ju sagt att vi kan bära med oss kvalster.

268
19
Iguania:

Exner har hittils fungerat skitbra. Jag har sprejat varannan dag i behandlingsterrariet och då och då det vanliga terrariet. Senast jag såg en kvalster var någon dag efter jag startade behandlingen. Det var väl nästan en månad sedan. Har kört all inredning i ugnen eller låtit stå i kokhett vatten beroende på material. Har sedan ställt ut det utomhus för att inte riskera att kvalster kryper upp på det igen och lägger ägg. 

westman, tror att fawkme menar att kvalstrerna inte angriper människor.

69
1
Virtuousblue:

Hm, min skäggis har något skit vid ögat och blev lite fundersam nu när man läste denna tråden. 
Dock har jag inte sett något alls i terrariet som kryper runt. Lägger upp en bild så fort tösen är vaken imorgon så kanske ni kan säga ifall det är något mer allvarligt? ( Har testat att ta bort det försiktigt med en blöt tops, men det har inte gett med sig )

268
19
Iguania:

Själv såg jag inga i terrariet. Men när jag tittade noga på ödlan så såg jag ganska många. De var lite här och där. Hittade till och med en större mängd i ödlans kindliknande ställe i slutet av mungipan. Men testa att bada ödlan i ca 10-20 min i lagom temp så borde ett par försvinna. Själv hade jag vattennivån upp till ödlans hals men då höll jag koll på han hela tiden. Kan hursomhelst rekommendera Exner om det skulle vara så att det är kvalster. Det är skönt att slippa använda gifter hos sina djur.

Edit: Såg nu att du skrev att den sitter kvar på samma ställe. Då borde det inte vara kvalster, de jag hade rörde sig ganska aktivt över ödlan.

69
1
Virtuousblue:

Hm okej. Då är det väl bara lite damm kanske ( hon älskar att krypa bakom möbler ) som torkat in lite rejält. 
Då slipper jag oroa mig iallafall! :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild