KP Morph

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

1685
794
fluffis:

Marknaden är mättad om det finns fler djur till salu än det finns köpare och sådan är vår nuvarande situation anser jag. Sen är det klart att allt inte är svart eller vitt och att det fortfarande finns marknader lite här och där för vissa arter, färgvarianter, lokaliteter, kön eller vad det kan vara... Att ha koll på detta är en av många anledningar till att jag tycker att det är viktigt att man är engagerad och rutinerad i orm- och/eller reptilvärlden om man vill börja med avel.

Angående priser så är vi överens om att det inte finns någon stor marknad för ormar med höga priser i Sverige och fantasipriser är väl inget att sträva efter direkt. Det finns ju gränser. Men däremot när priserna dumpas så förlorar djuren på det. De ormar som blir sålda för dumpade priser är de ormar som hamnar på blocket ett tag senare när djurägaren har tröttnat, helst en kungspyton och en majsorm tillsammans i ett minimalt terrarium utan gömställen. Då blir jag ledsen. Nu överdrev jag lite men jag tror ni förstår poängen.

För min egen del har jag nu efter 18 års ormägande bestämt mig för att jag verkligen vill ha en kull efter mina favoritormar. Att jag gör det är så innerligt roligt och jag är övertygad om att jag inte kommer tjäna en spänn utan att det blir mest utgifter, men det är väl därför det kallas hobby antar jag? :)

jimmyA:

Jag kan inte låta bli att fnissa åt ditt senaste inlägg. Gick du verkligen runt vid massor av bord och frågade om de hade normalfärgade kungspytonormar och hur mycket de kostade? :)

107
96
jimmyA:

om man nu ska titta på bara Kp´s tex så kan ju vem som helst egentligen se vilka som hamnar på blocket för dump priser i alla olika varianter av tråkigheter " dom vanliga" har inte sett en enda "finare morph" i dåligt förhållande än ialf.
och endå sitter folk lite överallt och rekomenderar andra att avla fram mer "vanliga" helt utan nått mer konkret än att morpher är inavlat skit " vilket dom egentligen inte har ett enda belägg på då dom " vanliga" födds upp i samma parningar " istället för att i gå upp minst ett snäpp till nån fin pastel som säkert är 100% lättare att sälja, åtminstonde % av pastelerna försvinner hyffsat snabbt.

det är egentligen inte så jätte konstigt att jag gick runt å frågade priser på "vanliga" :) eftersom jag åkte ner med ett par personer som har butik och då är vanliga mer intressanta att köpa då priset är så mycket lägre.

och apropå priser på ormar så hoppas jag att vi Svenskar ändrar inställning på det nångång i framtiden, på akvariesidan har det ändras mycket dom senaste 10åren idag är det inte lika udda att ha en fisk hemma värd över 5000kr.

varför ska hundar, katter å papaegojor vara mer värda? för mig personligen så mina Kp´s lika mycket värda ialf och ska sköttas och tas hand om med samma kärlek.

Medlem i DHF
1083
777
Westman:

blocket

0.2 Normal -08 -09,
1.0 mojave -11
1.1 Het Piebald -09 -11
1.0 Spider -10

Terrarium 200x120x60 (höjdxbreddxdjup)
det är indelat i 2 terrarium.
Översta är lite sörre än understa + ett annat exoterra 90x45x45. +
Terra plus fogmaster o inredning

allt för 7000kr
finns i Gualöv.(utanför Kristianstad)

Annonsören vill inte störas av telefonsäljare.

hejsan.
har två kp honor till salu.

har en pastel graziani, född 2010, väger ca 700g, äter skiter å ömsar som hon ska. matas hon bra är hon parningsklar för kommande säsong. (bild1)

nästa är en enchi, född sent 2011, väger ca 300g, äter skiter och ömsar som hon ska. (bild2)

tänkt mig 3000:- för båda annars
2000:- grazianihonan
1500:- enchihonan.
vid snabb affär kan jag tänka mig att sänka priset en aning, kom med bud i sådant fall!            

är nog bara en tids fråga innan  finnare  om dom nu e det  kommer ut på blocket med.

bäst är väl att inte ta fram mer djur. om man vill hålla priserna uppe.

men när folk bara ser Kr i ögorna är ju det inte lätt.

107
96
jimmyA:

den översta är från 17 april så vi får väl se hur länge det tar innan dom säljs men det hänger ju lite på skicket på djuren oxå.

nu vill jag inte hoppa på personer men om man tittar på den nedre annonsen så finns det en stor anledning till att dom kanske är lite svår såld och det beror inte på morph generna för hade dom vägt som dom ska så hade jag personligen köpt dom.

men -10 på 700g är inte bra det väger nästan mina -12 och då annar nog dom flesta problem på enchin oxå tyvärr.

ber verkligen om ursäkt om personen i fråga ser det här men det är tyvärr sanningen.

sen vet jag inte riktigt om det här är ett bevis på dumpade priser då det är vad dom här djuren kostar egentligen på ett ungefär ;)

Medlem i SHF
193
364
Thinning:

Ett annat allternativ skulle ju vara att du inte köper någon ny orm utan att du parar din hona med din kompis hane och väntar på ungarna och sparar någon eller några fina ungar som du har kläckt fram själv.

Det kan ju vara kul att ha ormar som man har haft i sin ägo sedan de föddes. Ett litet tips som också inte blir så dyrt.

Lycka till!

Björn

107
96
jimmyA:

Björn har en bra poäng och det är desutom ett bra sätt att pröva ut om det rör sig o phantom genen :)

håller med dig Daniel , men känner lite att det inte får vara bara dom negativa rösterna som ska synas hela tiden för tillslut är det så att folk börjar tro att det är bara är negativt med Kp morpher.

för det är precis som med alla andra ormar skaffa kunskap om ditt köp innan du köper och man bör kolla upp så att den som säljer är seriös, för oseriösa finns men det lär inte vara nått nytt för nån  ... sen finns det gener som man ska ha extra koll på och det finns det ton vis med info om på nätet.

26
1
AnnaBrink:

Vad kul att vi hamnade tillbaka på ämnet! 
Känns nästan som någon borde skapa en egen tråd och diskutera om Kp marknaden är övermättad eller inte. Det var ju inte riktigt vad jag undrade över, och de svaren hjälper mig som frågeställare ett dugg! 

Jag funderade också på det Thinning, men jag tänkte passa på att köpa en morph ändå tänkte jag just för att se vad man kan få för fina ormar tillsammans med vännens orm. Kostnaden är ingen större grej för mig ändå! 

Lesser-pastel låter som en lovande idé Daniel81! Men om jag köper en hona istället och parar denna med vännens Pastel-(Phantom?) så kan man ju få fram mycket fint!  Vad brukar priset för en Lesser-pastel ligga på ungefär? 
Jag kan också bara tala för mig själv när jag säger att jag inte gör detta för pengar! Det är ett intresse för mig, jag det är den enda anledningen till varför jag vill göra detta! Om jag sen kan få ormar sålda för någon slant så vore ju det bara plus i kanten och inget annat!

107
96
jimmyA:

en lesserpastel hona -13 räkna med ca 3500-4500 men går säkert att hitta billigare men det många inte tänker på så är pastel linjen är ganska viktig så var noga när du väljer , dom sämre linjerna kan bruna ut ganska mycket som vuxna :D

en sådana hona kan vara väldigt spännande att ha finns mycket fint att lyckas träffa i framtiden.

sen ska man även veta att bara för att man köper en hona å hane tex betyder ju inte att man lyckas hela vägen att få fram orm bebisar :D och det tar ju några år bara att lyckas få upp en -13 hona i storlek för parning, i bästa fall 2-3år .

26
1
AnnaBrink:

Spännande! Får se vad det blir! Kanske blir en vanlig Lesser iaf, då jag siktade på ungefär 2500 kr som maxpris. 
Tänkte möjligtvis dra ner till mässan i Malmö nästa månad, kanske hittar man något fint där! 

107
96
jimmyA:

honor är oftast dyrare men en lesser hona för 2500 ska nog inta vara nått problem i huvudtaget, därimot så är det lite tidigt på säsongen för kp´s dom flesta som är till salu är sådana som dom inte blev av med förra året men å andra sidan kanske det går att hitta några kap ;)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild