Köpte ett litet gäng Vampyrkrabbor (Geosesarma dennerle) till ett nybyggt paludarium här om dagen. Nu börjar jag fundera på om de har problem att ta sig upp ur vattnet.
Vad jag har läst mig till på nätet så ska de vara duktiga klättrare, men problemet (om det nu är ett problem) verkar vara att de vägrar klättar upp där jag tänkt att de ska göra det och istället vandrar de fram och tillbaka längs glasrutan i framkanten och försöker klättra upp där, vilket förstås går väldigt dåligt.
Jag har t.o.m ställt ner en trädrot där nedre änden ligger mot glaset, men de vägrar klättra upp på den annat än som stöd för att klättra mot glasrutan. Så fort roten kröker av in mot baksidan (och land) så envisas de med att klättra mot glaset och trillar då förstås ner igen.
Nån som har några idéer om detta är nåt jag borde försöka lösa och i så fall hur eller om jag bara ska låta dem vara och hoppas att de löser det på egen hand med tiden?
Hittills har jag manuellt lyft upp dem 1-2 gånger per dygn, på morgonen innan jag åker till jobbet och på kvällen innan jag lägger mig.
Mer detaljer för den intresserade:
Det är 2 hanar och en hona (fanns tyvärr inga fler honor när jag köpte dessa). Jag kom hem med dem i måndags kväll, så det är inte så många dar jag haft dem än.
En av hanarna har än så länge aldrig varit nere i vattnet (eller så har han bara varit listigare än de andra och tagit sig upp igen på egen hand). Honan har jag hittat vandrande på detta sätt ett par gånger. Den andra hanen gör det mest hela tiden. Han är uppe ett par timmar max, sen är han igång igen.
Jag har aldrig lyckats vara på plats så jag ser var/hur de tar sig ner i vattnet.
Det är lite begränsat med enkla ställen att ta sig upp, men då all information jag hittade om dem innan köpet sa att de gillade att klättra så trodde jag aldrig att det skulle kunna vara ett problem. Och med den trädrot jag ställt ner så är jag övertygad om att de skulle kunna ta sig upp rätt enkelt om de bara övergav iden att de prompt måste upp på framsidan av tanken.
I vattnet finns än så länge bara några guppys. Har inte bestämt vad jag vill ha där i övrigt. Det får ju inte bli nåt allt för stort eller aggressivt förstås.
Bild på paludariet, tyvärr syns ingen av krabborna på bilden: