Bakgrundsbygge med fogskum

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

10
10
Zandrama:
Nu ska jag börja bygga en ny bakgrund med fogskum. Förra året gjorde jag en av frigolitskivor men iom att det lyckades bli glipor har kackerlackor kommit in bakom xD

Nu till en fråga. 
Jag kommer fixa med fogskum och annan inredning så d sitter ihop. Hur lång tid behöver man vänta innan man kan slänga på husfix? 

5476
4193
Tropfrog:
Det borde gå bra när det härdat färdigt. Normalt sett så skall man ju skära av ythinnan innan man går vidare. Då märker man snabbt om det är redo. Fogskum härdar av fukt/luftfuktighet. Spreja underlaget med vatten och på allt när det är färdigt. I slutändan så beror tiden helt och hållet på tjocklek och luftfuktighet. Men det går lite fortare om man sprejar före och efter.

Mvh
Magnus 

10
10
Zandrama:
Tack!
En annan undranr om man kan sticka in mindre träbitar innan det härdat?

62
31
kreatur:
Zandrama skrev:
Tack!
En annan undranr om man kan sticka in mindre träbitar innan det härdat?

jag gjorde så att jag placerade ut dem innan jag körde på med fogskummet. men hjälp av tråd o all annat som höll det på plats. väldigt lätt att det flyttas lite dock när det torkar.

10
10
Zandrama:

Började fogskumma för någon dag sedan.

Först satte jag ut allt hur jag ville ha det.

Sen silikonade jag fast allting och stöttade upp det så att det inte skulle falla ner :P

Dagen efter när silikonet hade torkat tillräckligt enligt mig så var det dags att gå lös med fogskummet xD

Dock hade jag inte räknat med vilken mängd det var i flaskorna och hur mycket det skulle gå åt, så jag fick ta en paus och kila iväg till Jula för att köpa fler :P

Efter någon timme såg det ut såhär.

Sen var det dags att korka upp de nya flaskorna och fortsätta :P

Återkommer med fler bilder ^^

Har byggt på "solplatsen" mer och ska fota nu när de torkat och byggts på i omgångar.

Kan även inflika att jag idag fick skamklippa katten som lyckats smita in i rummet och landat med en tass i fogskummet xD
Han var inte nöjd :P

10
10
Zandrama:
Nu har jag fått bild på senaste efter att d stelnat ^^

Har tänkt att jag ska försöka bygga lite mer på sidorna och jag är inte helt säker än på om jag ska bygga på mer på solplatsen  

27
7
flisplutt:
Zandrama skrev:

Har tänkt att jag ska försöka bygga lite mer på sidorna och jag är inte helt säker än på om jag ska bygga på mer på solplatsen  

Du behöver inte gör mer på solplatsen

10
10
Zandrama:
Jag skippade att lägga i mer fogskum och har idag karvat som en galning. 
Det här är resultatet so far. 

Nu ska det smetas på husfix under kvällen :) 

27
7
flisplutt:
Zandrama skrev:
Jag skippade att lägga i mer fogskum och har idag karvat som en galning. 
Det här är resultatet so far. 

Nu ska det smetas på husfix under kvällen :) 

Vad bra det blir!

10
10
Zandrama:

Nu är det äntligen klart!
Först var det som sagt Husfix som smetades på i 2 omgångar, första gången var det lite tunnare, men sista lagret vart en tjockare blandning.

Sen lackades det med en vattenbaserad klarlack. (Man ser det väldigt dåligt på bild dock)

Efter några dagar så fyllde vi på med jord och sand blandning (Så/kaktusjord och sandlådesand 50/50 blandning) Och in med alla dekorationer och växter :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild