UVB nm & UV Index Dabbagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
1
Kekani81:
Undrar en sak när det gäller solplatsen för dabbagamer. Vilka värden vill man ligga runt när det kommer till nm. Och när det kommer till UV-index så vill man inte går över 7 ?.

Tack på förhand/Johan

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Kekani81 skrev:
Undrar en sak när det gäller solplatsen för dabbagamer. Vilka värden vill man ligga runt när det kommer till nm. Och när det kommer till UV-index så vill man inte går över 7 ?.

Tack på förhand/Johan

När det gäller vilka våglängder på ljuset vill du ha alla från UVB (281nm) till synlogt ljus (700nm).

Tror det är mer  µW/cm² du undrar om, dvs styrkan på UVBn.
Skäggisar som jag pysslar med brukar jag rekomendera att det ska ligga på 150-180 µW/cm².
Daggagam vill ha lite mer, så skulle tro att 170-200 µW/cm² är lämpligt.

UV-index vill du inte gå över 7 nej, då det blir för starkt och skadligt då.

144
82
javan:

Flyers90 skrev:

När det gäller vilka våglängder på ljuset vill du ha alla från UVB (261nm) till synlogt ljus (700nm).

Tror det är mer  µW/cm² du undrar om, dvs styrkan på UVBn.
Skäggisar som jag pysslar med brukar jag rekomendera att det ska ligga på 150-180 µW/cm².
Daggagam vill ha lite mer, så skulle tro att 170-200 µW/cm² är lämpligt.

UV-index vill du inte gå över 7 nej, då det blir för starkt och skadligt då.

När vi pratar våglängder vill vi absolut inte ha från 261 nm, vilket är UVC. De våglängder som träffar jordens yta, är från 290 nm. Våglängder under detta är väldigt skadligt!

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
javan skrev:

När vi pratar våglängder vill vi absolut inte ha från 261 nm, vilket är UVC. De våglängder som träffar jordens yta, är från 290 nm. Våglängder under detta är väldigt skadligt!

UVC är från 180-280.

Skrev fel! Det ska inte vara 260, det ska vara 280.

144
82
javan:
Flyers90 skrev:

UVC är från 180-280.

Skrev fel! Det ska inte vara 260, det ska vara 280.

Japp, men korta UVB våglängder under 290 nm vill vi heller inte ha. 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
javan skrev:

Japp, men korta UVB våglängder under 290 nm vill vi heller inte ha. 

Källa på det?

144
82
javan:

Flyers90 skrev:

Källa på det?

Vetenskapen är min källa, finns hur mycket information om "non terrestrial UV" som helst. Allt under 290 nm filtreras bort i atmosfären, även om spektralområdet för UVB börjar på 280.

Bra förklaring finns på www.uvguide.co.uk/. En del tillverkare för ett tag sedan tänkte att det var en bra idé att sänka spektralområdet för att få ut mer effekt. Ju kortare våglängd desto mer potent är strålningen. Vid 280 nm är DNA skada hög. 

Det är därför det inte rekommenderas att endast gå på µW/cm², då UVI kan diffa oerhört på samma effekt mellan olika lampor.

8
1
Kekani81:
Ok, så kör jag med en Solar Raptor 70W HID Flood-Beam på rekommenderat avstånd (60cm) så ska det va lungt.
Har kört med en Solarmeter 6.5R och ligger mellan 4-5.4 i Uv index.
UVC finns väll inte ens i terrariebelysning?

144
82
javan:

Kekani81 skrev:
Ok, så kör jag med en Solar Raptor 70W HID Flood-Beam på rekommenderat avstånd (60cm) så ska det va lungt.

Det låter bra! 

144
82
javan:

Kekani81 skrev:
UVC finns väll inte ens i terrariebelysning?

Det borde inte finnas UVC, eller kortvågs UVB. Men det kan man tyvärr ej se till 100% med "konsumentmätare". 

För solarmeters modell så är spektralområdet den mäter på  250-320 nm, vilket omfattar ovanstående också.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild