Frysa ihjäl kvalster

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

161
107
Alex_ask:
Kan tipsa om F10 germicidal wound spray det är effektivt att ta död på dom fanskapet och skadar inte djuret i rätt mängd som med allt.

5390
4130
Tropfrog:
Alex_ask skrev:

och om jag inte missminner mig så är enda anledningen till att den är olaglig i sverige är för att det inte finns någon svensk inehållsdeklaration?

Där missminner du dig allt. Alla preparat som innehåller dichlovorus är förbjudet i hela EU sedan 2006. Det är alltså giftet i sig som är förbjudet, inte produkten eller varumärket.

Mvh
Magnus 

5390
4130
Tropfrog:
Alex_ask skrev:
Kan tipsa om F10 germicidal wound spray det är effektivt att ta död på dom fanskapet och skadar inte djuret i rätt mängd som med allt.

Aktiva ingrediensen är Cypermethrin:

Cypermethrin is a synthetic pyrethroid used as an insecticide in large-scale commercial agricultural applications as well as in consumer products for domestic purposes. It behaves as a fast-acting neurotoxin in insects. It is easily degraded on soil and plants but can be effective for weeks when applied to indoor inert surfaces. Exposure to sunlight, water and oxygen will accelerate its decomposition. Cypermethrin is highly toxic to fish, bees and aquatic insects, according to the National Pesticides Telecommunications Network (NPTN).

Till skillnad från dichlovorus är detta gift ännu inte förbjudet i EU.

Jag skulle själv aldrig använda ett preparat som kan skada mig själv, min familj, våra vatten och våra bin. Speciellt inte i sammanhang där samma effekt fås genom kokning.

Mvh
Magnus 

161
107
Alex_ask:
Tropfrog skrev:

Cypermethrin is a synthetic pyrethroid used as an insecticide in large-scale commercial agricultural applications as well as in consumer products for domestic purposes. It behaves as a fast-acting neurotoxin in insects. It is easily degraded on soil and plants but can be effective for weeks when applied to indoor inert surfaces. Exposure to sunlight, water and oxygen will accelerate its decomposition. Cypermethrin is highly toxic to fish, bees and aquatic insects, according to the National Pesticides Telecommunications Network (NPTN).

Jag skulle själv aldrig använda ett preparat som kan skada mig själv, min familj, våra vatten och våra bin. Speciellt inte i sammanhang där samma effekt fås genom kokning.

Mvh
Magnus 

Tropfrog skrev:

Mvh
Magnus 

Ja fast även vanligt diskmedel är skadligt för vattenlevande organismer och ska man va så petig så kan man ju läsa bieffekterna av Alvedon och hävda att det är farligt för alla människor osv man måste välja hur långt man vill ta det.
Men om man vill koka sina ormar kan man ju göra det, men vill man ha ihjäl insekter och parasiter så behöver man använda något slags gift och som det står där så bryts det det ned även om det kan ta upp till veckor inomhus och dessutom är det inte skadligt för någons familj om dom inte är insekter såklart eller katt.

detta preparat används på väldigt mkt djur utom katter för det är skadligt för dom annars ingen fara allts.

MvH Alex

161
107
Alex_ask:
Alex_ask skrev:

Ja fast även vanligt diskmedel är skadligt för vattenlevande organismer och ska man va så petig så kan man ju läsa bieffekterna av Alvedon och hävda att det är farligt för alla människor osv man måste välja hur långt man vill ta det.
Men om man vill koka sina ormar kan man ju göra det, men vill man ha ihjäl insekter och parasiter så behöver man använda något slags gift och som det står där så bryts det det ned även om det kan ta upp till veckor inomhus och dessutom är det inte skadligt för någons familj om dom inte är insekter såklart eller katt.

detta preparat används på väldigt mkt djur utom katter för det är skadligt för dom annars ingen fara allts.

MvH Alex

om man inte överdoserar såklart men det gäller ju allt

5390
4130
Tropfrog:
Neurotoxin, googla på det.

Ingen har sagt att man skall koka sina ormar. Jag tolkade det som att tråden handlade om inredning som kommer från djuraffärer.

Mvh
Magnus 

161
107
Alex_ask:
Tropfrog skrev:

Ingen har sagt att man skall koka sina ormar. Jag tolkade det som att tråden handlade om inredning som kommer från djuraffärer.

Mvh
Magnus 

Jag vet vad neurotixin är det är bara ett samlingsnamn för nervgift ett gift som bryter ned nervvävnad, det behöver inte betyda att de gör det på människor då detta antagligen är ett nervgift som specifikt ger sig på insekters nervvävnad annars hade det nog inte funnits att köpa på sprayflaska utan recept direkt.

Ja tråden började nog om inredning men har väl övergått lite till att i allmänhet bli av med kvalster och därav att jag gav de tips som fungerat för mig.

Jag har dessutom även testat det på ganska känsliga djur och även i terrarierna och hittils inga dödsfall även om det säkert kan ske om man inte använder hjärnan.

144
82
javan:
Tropfrog skrev:

Mvh
Magnus 

100ml F10 innehåller ynka 0.25 ml Cypermethrin. Dödlig dos ( om man nu skulle dricka den) för en människa är 1-10g, och giftig dos är  100-1000 mg/kg. Utifrån detta känns det väl ändå någorlunda safe.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild