Frysa ihjäl kvalster

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

161
107
Alex_ask:
lägg i frysen bara

953
1840
peter54:
MrCorn skrev:

Bra att veta :)!

Det har hänt mer än en gång att jag har fått kvalster med mig hem från zoobutiker. Inte alla sköter sina reptiler i såna butiker och då blir djuren lätta offer för bpåde parasiter och sjukdomar.

26
7
MrCorn:
peter54 skrev:

Det har hänt mer än en gång att jag har fått kvalster med mig hem från zoobutiker. Inte alla sköter sina reptiler i såna butiker och då blir djuren lätta offer för bpåde parasiter och sjukdomar.

Gäller det fysiska butiker eller online?? 

953
1840
peter54:
MrCorn skrev:

Gäller det fysiska butiker eller online?? 

Alltid fysiska för min del, man bär med sig kvalster på kläderna utan att ha en aning helt enkelt. Numera går jag inte in i mitt terrarierum med samma kläder som jag har haft på mig på mässor eller i zoobutiker. De går i tvätten först.

19
0
Zeke:
Hot shot no pest är dock ett riktigt mirakelmedel enligt många amerikanska forum någon som har erfarenhet av det här?

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Zeke skrev:
Hot shot no pest är dock ett riktigt mirakelmedel enligt många amerikanska forum någon som har erfarenhet av det här?

Är många som använder det. Olagligt att sälja i Sverige men helt lagligt för dig att köpa på Ebay. 

5390
4130
Tropfrog:
tenebrosa skrev:

Är många som använder det. Olagligt att sälja i Sverige men helt lagligt för dig att köpa på Ebay. 

Kan ju vara en liten hint om medlet att det är förbjudet i Sverige. Det är säkert inte utan anledning. Vill man verkligen utsätta sig själv och sina djur för gift?

Mvh
Magnus 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Tropfrog skrev:

Kan ju vara en liten hint om medlet att det är förbjudet i Sverige. Det är säkert inte utan anledning. Vill man verkligen utsätta sig själv och sina djur för gift?

Mvh
Magnus 

Jag har personligen aldrig använt mig av det. 
Men det är effektiv och funkar bra. Men. Självklart så är det inte bra för hälsan det är ju ett gift. 
Och ska du bli av med kvalster på ett effektivt sätt så funkar det, och följer man alla råd från någon med erfarenhet så är det nog hyfsat smärtfritt.
Så har du ett djurrum som är hyfsat ventilerat så är det nog bra men har du djuren i sovrummet så kanske man ska fundera på en annan metod. 
Anledning till varför det inte får säljas i Sverige vet jag inte men finns många medel i Sverige som jag kanske inte heller skulle spraya ut i lägenhet utan att tänka efter några extra gånger :p
Mvh Robert 

5390
4130
Tropfrog:
tenebrosa skrev:

Jag har personligen aldrig använt mig av det. 
Men det är effektiv och funkar bra. Men. Självklart så är det inte bra för hälsan det är ju ett gift. 
Och ska du bli av med kvalster på ett effektivt sätt så funkar det, och följer man alla råd från någon med erfarenhet så är det nog hyfsat smärtfritt.
Så har du ett djurrum som är hyfsat ventilerat så är det nog bra men har du djuren i sovrummet så kanske man ska fundera på en annan metod. 
Anledning till varför det inte får säljas i Sverige vet jag inte men finns många medel i Sverige som jag kanske inte heller skulle spraya ut i lägenhet utan att tänka efter några extra gånger :p
Mvh Robert 

Att gift ofta är effektivare än andra metoder brukar ofta vara sant. Ty om det funnits andra effektivare metoder skulle man inte använda gift.

Att ventilera ut gift till annan miljö än den där man själv blir drabbad är ju ett sätt, beroende på vilket samvete man har.

Att det finns gifter i sverige som är lagliga att sälja/inneha/använda tyder ju bara på att detta är lite värre än de andra.

Så här står det om den aktiva ingrediensen i hot shot no pest på Wikipedia:

"Dichlorvos or 2,2-dichlorovinyl dimethyl phosphate (commonly abbreviated as an DDVP[1]) is an organophosphate, widely used as an insecticide to control household pests, in public health, and protecting stored product from insects. The compound has been commercially available since 1961 and has become controversial because of its prevalence in urban waterways and the fact that its toxicity extends well beyond insects.[2]"

"Dichlorvos, like other organophosphate insecticides, acts on acetylcholinesterase, associated with the nervous systems of insects. Evidence for other modes of action, applicable to higher animals, have been presented.[4][5]"

"Since it is an acetylcholinesterase inhibitor, symptoms of dichlorvos exposure include weakness, headache, tightness in chest, blurred vision, salivation, sweating, nausea, vomiting, diarrhea, abdominal cramps, eye and skin irritation, miosis (pupil constriction), eye pain, runny nose, wheezing, laryngospasm, cyanosis, anorexia, muscle fasciculation, paralysis, dizziness, ataxia, convulsions, hypotension (low blood pressure), and cardiac arrhythmias.[13]

It is also known to have an impact on DNA growth,[14] and interfere with the human nervous system.[15]"

"A 2010 study found that each 10-fold increase in urinary concentration of organophosphate metabolites was associated with a 55% to 72% increase in the odds of ADHD in children.[10][11][12]"

MAO, ett gift som till slut hamnar i vårt dricksvatten och som ökar risken för ADHD. Min ståndpunkt är klar: Tänk på dig själv, dina barn och dina medmäniskor. Använd inte detta gift.

För er som odlar eget foder i form av insekter kan detta vara bra att veta:

www.wired.com/2014/01/cdc-warning-misuse-pest-strips/:

"DDVP is highly volatile, so does an excellent job of diffusing through an enclosed space. I'll repeat – Highly Volatile. A block of DDVP emits vapors that repel and kill insects within 1,200 cubic feet for up to 4 months."

Det motsvarar altså ett normalt rum på 15 kvm, lite beroende på takhöjd. Trist att slå ut sina kulturer och sedan behöva köpa foder i 4 månader.

MVH
Magnus

161
107
Alex_ask:
Zeke skrev:

Jag har och använder det nu också har det konstant stående i karantänrummet och kan medela att det INTE är något mirakelmedel allts det kmr inte att ta död på kvlastrena enbart dom som är i direkt närhet, Jag har haft det stående på ett terrarier med kvalster och enda stället dom låg döda va runt just själva stripen dom in terrarierna levde vidare så bästa tanken är nog att klippa i bitar och lägga i små plastbehålare med lufthål i och att lägga i terrariet.

och om jag inte missminner mig så är enda anledningen till att den är olaglig i sverige är för att det inte finns någon svensk inehållsdeklaration?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild