Frysa ihjäl kvalster

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

19
0
Zeke:
Funderar på detta med ormkvalster går det att frysa ihjäl dem och deras ägg? Skall köpa plastväxter och annan inredning från en zoobutik och är rädd att få med kvalster i fall det skulle  finnas det i butiken tänkte därför vara på den säkra sidan och lägga inredningen i frysen någon vecka för att ta kål på ev kvalster.

953
1840
peter54:
Jag tror inte ett dugg på frysning som medel mot kvalster. Hög värme däremot, men det tål ju inte plastväxterna. Återstår att behandla kemiskt.

508
304
Jonas77:
Fast ett varmvattenbad kanske de klarar. Behöver ju inte koka så länge man ger det tid.

2966
1648
Hoggaforfan:
Från wiki:
Unfavorable conditions in the environment will cause impairment of development and survivorship at all stages of the mites. Mites are killed at all stages when exposed to temperatures above 105 °F (41 °C) or below 35 °F (2 °C) for several days.

En stund i micron borde fungera. ½ minut kanske

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Då är väl ugnen ett bättre alternativ. 50 grader en timme eller två så borde de ju dö

19
0
Zeke:
Fick tag i hot shot no pest stripes skall lägga det i en frigolitlåda ihop med växterna ett par veckor innan växterna skall in i terrarierna  så lär det döda ev kvalster hoppas jag.

26
7
MrCorn:
Zeke skrev:
Fick tag i hot shot no pest stripes skall lägga det i en frigolitlåda ihop med växterna ett par veckor innan växterna skall in i terrarierna  så lär det döda ev kvalster hoppas jag.

Varför skulle dom ha ormkvalster i affären? 

117
99
Lancehead:
Det är inget ovanligt med kvalster i zoobutiker. 

31
11
Blomman:
Ett vattenbad med ättika över natten borde ta bort all ohyra.

26
7
MrCorn:
Lancehead skrev:
Det är inget ovanligt med kvalster i zoobutiker. 

Bra att veta :)!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild