Dimbara värmelampor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

155
39
kosinuss:
javan skrev:

Den ljuskällan avger inte irc.
Sedan bör spektralområdet för ir inte påverkas via dimmer, utan enbart effekten.

Jeg nevnte irc, for at det er det i keramiske pærer o.s.v

Nå ligger jo mange lyskilder på 1000-1100 nm som en Peak om jeg husker riktig.

Har ikke klart å finne noen pålitelige kilder som skriver at nm ikke forandrer seg når en dimmer. ( men send meg gjerne linker om dere har, har interesse for uv/lys)

Om jeg husker riktig så er det mulig at de varme kildene som er til reptiler på ira-irb, forandrer seg når de dimmes.

Tror ikke det har vært forsket så mye på lys på 1/2 effekt.

Medlem i SHF
12
1
StefanA:
NellyNiklas skrev:
Det finns ingen möjlighet att höja/sänka värmekällan efter behov? Samtidigt så bör inte solplatsen ändra temperatur vare sig det är vinter eller sommar. Är det 40 grader vintertid så bör det vara 40 grader sommartid.

Nu framgår det inte vilken art så det gäller kanske inte så höga temperaturer.

Det som kommer ändras är definitivt den omkringliggande temperaturen. Kallzonen kommer inte hålla samma temperatur vilket i sin tur kan ställa till det.

Extra ventilation kanske kan lösa det?

/Niklas

Det finns möjlighet att höja/sänka värmekällan efter behov. Man kan använda termostat eller dimmer om man önskar.

Medlem i SHF
12
1
StefanA:
Jonas77 skrev:

Folk tenderar att bli defensiva när man skriver något som går mot deras egna uppfattning, det är helt ok. Finns lite logiska felaktigheter bara.
Du skriver att din tigerpyton lade ägg och det gick bra under grislampan. Jag undrar: Vad hade den för alternativ? Du skriver att du använt grislampor i 35 år, fanns det en likvärdig värmekälla för ormen att välja mellan?

Nästa fråga: Vad anser du är ett beteende hos dina djur som skulle antyda lidande och därmed få dig att sluta använda grislampan (vilket du inte gjort)?. Åter igen, har du haft en annan likvärdig värmekälla för djuren att välja mellan?

Om jag säger som du, att jag använt dagsljusliknande ljuskällor som värmekälla i 35 år, min tigerpyton har lagt ägg där under och ruvat med gott resultat (jag har inte kunnat uppfatta att djuret lider), med den enda skillnaden att jag inte flödade terrariet med ett onaturligt rött ljus som -kanske eller kanske inte orsakade mindre stress; vad är då den logiska slutsatsen?

När jag var liten hittade jag en sten som jag sparade, den har legat i en hylla hos mig i 35 år. Jag mår bra än. Tack stenen ;)

Vad är fördelen med att förse ett djur med värme på ett onaturligt sätt?

Vad är fördelen med att förse ett djur med värme på ett onaturligt sätt  ??? Undrar hur du förser djuren på ett naturligt sätt ???
Vi bor i sverige....ge dom regnskogsklimat naturligt är ganska svårt i sverige. Vore kul att höra hur experten gör ???
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild