Dimbara värmelampor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i SHF
12
1
StefanA:
Jonas77 skrev:
Ok, detta är nog ganske enkelt. Ljuskällor, eller vilken utrustning som helst egentligen, som INTE går att dimma är sådana som har en modifierad strömkälla, dvs behöver annat än det som kommer ur eluttageg. Urladdningslampor som HID, lysrör (inklusive lågenergilampor), och LED behöver alla en ballast eller motsvarande för att drivas. Detta gör att du inte dimmar enheten i sig, utan ballasten - och den försöker ge ut samma sak oavsett vad som kommer in.

Vanliga glödtrådslampor är enkla att dimma då det bokstavligen är en ström igenom en tråd som man reglerar.

En annan anledning till att man kanske misslyckas med att dimma något är att många dimmers har en minimigräns, t.ex. 25 till 200 watt. Har du då en lampa på 20 watt så blir det svårt.

Jsg har nu kommit på att mina dimmers har en gräns på 30-150w. Hade en ir-lampa på 175w från granngården som inte ens tändes med denna typ av dimmer. Får helt enkelt prova med lägre watt.

508
304
Jonas77:
Den typen av lampor (grislampor) är ändå inte att rekommendera då de har otroligt onaturligt ljus. Det kan vara illa nog med att vi inte förstår hur våra "vita" ljuskällor kan uppfattas annorlunda av djur med andra ögon än vi, så man behöver inte blanda in helt röda lampor i mitt tycke.

Det finns så många bättre ljuskällor som även ger värme att det blir helt ologiskt att använda grislampor. Vi behöver öka på ljusmängdet till våra djur ändå, så varför inte använda en värmekälla som ger bättre ljus på en gång?

155
39
kosinuss:
Da vil jeg spørre om en annen ting, hvordan blir spektrogrammet( hvor mye forandring blir det på verdiene) når en dimmer ned?

Medlem i SHF
12
1
StefanA:
Jonas77 skrev:
Den typen av lampor (grislampor) är ändå inte att rekommendera då de har otroligt onaturligt ljus. Det kan vara illa nog med att vi inte förstår hur våra "vita" ljuskällor kan uppfattas annorlunda av djur med andra ögon än vi, så man behöver inte blanda in helt röda lampor i mitt tycke.

Det finns så många bättre ljuskällor som även ger värme att det blir helt ologiskt att använda grislampor. Vi behöver öka på ljusmängdet till våra djur ändå, så varför inte använda en värmekälla som ger bättre ljus på en gång?

Har använt grislampor i 35 år till mina reptiler. Har aldrig uppfattat att djuren skulle lida av dessa. En tigerpyton jag hade lade alltid sina ägg under grislampan. Där fick hon ligga och själv ruva fram sina ungar med mycket gott resultat. Om du tycker det är ologiskt att använda dessa lampor så gör inte det. Jag tänker dock fortsätta. Mängden ljus en reptil behöver är otroligt olika. Stora marklevande regnskogsreptiler lever i ständig skugga.

Medlem i SHF
12
1
StefanA:
kosinuss skrev:
Da vil jeg spørre om en annen ting, hvordan blir spektrogrammet( hvor mye forandring blir det på verdiene) når en dimmer ned?

Jag använder inte ir-lampan som belysning. Den används endast som värmekälla....inget annat. Till belysning har jag andra lampor.

155
39
kosinuss:
StefanA skrev:

Jag använder inte ir-lampan som belysning. Den används endast som värmekälla....inget annat. Till belysning har jag andra lampor.

Hvordan blir ira-irb eller irc bølgelengdene, forandrer de seg tro?
Nå er jo det viktigst på dag aktive reptiler.

508
304
Jonas77:
StefanA skrev:

Har använt grislampor i 35 år till mina reptiler. Har aldrig uppfattat att djuren skulle lida av dessa. En tigerpyton jag hade lade alltid sina ägg under grislampan. Där fick hon ligga och själv ruva fram sina ungar med mycket gott resultat. Om du tycker det är ologiskt att använda dessa lampor så gör inte det. Jag tänker dock fortsätta. Mängden ljus en reptil behöver är otroligt olika. Stora marklevande regnskogsreptiler lever i ständig skugga.

Folk tenderar att bli defensiva när man skriver något som går mot deras egna uppfattning, det är helt ok. Finns lite logiska felaktigheter bara.
Du skriver att din tigerpyton lade ägg och det gick bra under grislampan. Jag undrar: Vad hade den för alternativ? Du skriver att du använt grislampor i 35 år, fanns det en likvärdig värmekälla för ormen att välja mellan?

Nästa fråga: Vad anser du är ett beteende hos dina djur som skulle antyda lidande och därmed få dig att sluta använda grislampan (vilket du inte gjort)?. Åter igen, har du haft en annan likvärdig värmekälla för djuren att välja mellan?

Om jag säger som du, att jag använt dagsljusliknande ljuskällor som värmekälla i 35 år, min tigerpyton har lagt ägg där under och ruvat med gott resultat (jag har inte kunnat uppfatta att djuret lider), med den enda skillnaden att jag inte flödade terrariet med ett onaturligt rött ljus som -kanske eller kanske inte orsakade mindre stress; vad är då den logiska slutsatsen?

När jag var liten hittade jag en sten som jag sparade, den har legat i en hylla hos mig i 35 år. Jag mår bra än. Tack stenen ;)

Vad är fördelen med att förse ett djur med värme på ett onaturligt sätt?

508
304
Jonas77:
kosinuss skrev:

Du ställer väldigt bra och smarta frågor, jag tror inte många tänker på det. Det finns nog en massa svar beroende på dimmad ljuskälla och andra faktorer, det vill säga inga korta svar. Jag har inga. Det enda jag kan säga är att folk tenderar att dimma värmekällor, inte ljuskällor. Dagsljuset bör vara detsamma i stor utsträckning oavsett om man dimmar en mindre ljusfaktor som enbart står för värmen, t.ex. en spotlight. Dagsljuset bör komma från en odimmad källa, det inkluderar UV.

Jag gillar hur du tänker ;)

5390
4130
Tropfrog:
Jonas77 skrev:

Om jag säger som du, att jag använt dagsljusliknande ljuskällor som värmekälla i 35 år, min tigerpyton har lagt ägg där under och ruvat med gott resultat (jag har inte kunnat uppfatta att djuret lider), med den enda skillnaden att jag inte flödade terrariet med ett onaturligt rött ljus som -kanske eller kanske inte orsakade mindre stress; vad är då den logiska slutsatsen?

När jag läser din utsago tillsammans med föregående inlägg så är den enda slutsatsen jag kan dra att det inte gör någon skillnad och att båda alternativen funkar. Men då menar jag rent logiskt. För att kunna dra en annan slutsats skulle det krävas annan/mer information, eller att man söker ett annat utfall. Ty det är så logik funkar.

Mvh
Magnus 

(har avsevärt mer utbildning, dokumenterade meriter och professionella erfarenheter av logik än av djuret i fråga)

144
82
javan:
kosinuss skrev:

Den ljuskällan avger inte irc.
Sedan bör spektralområdet för ir inte påverkas via dimmer, utan enbart effekten.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild