StefanA skrev:
Har använt grislampor i 35 år till mina reptiler. Har aldrig uppfattat att djuren skulle lida av dessa. En tigerpyton jag hade lade alltid sina ägg under grislampan. Där fick hon ligga och själv ruva fram sina ungar med mycket gott resultat. Om du tycker det är ologiskt att använda dessa lampor så gör inte det. Jag tänker dock fortsätta. Mängden ljus en reptil behöver är otroligt olika. Stora marklevande regnskogsreptiler lever i ständig skugga.
Folk tenderar att bli defensiva när man skriver något som går mot deras egna uppfattning, det är helt ok. Finns lite logiska felaktigheter bara.
Du skriver att din tigerpyton lade ägg och det gick bra under grislampan. Jag undrar: Vad hade den för alternativ? Du skriver att du använt grislampor i 35 år, fanns det en likvärdig värmekälla för ormen att välja mellan?
Nästa fråga: Vad anser du är ett beteende hos dina djur som skulle antyda lidande och därmed få dig att sluta använda grislampan (vilket du inte gjort)?. Åter igen, har du haft en annan likvärdig värmekälla för djuren att välja mellan?
Om jag säger som du, att jag använt dagsljusliknande ljuskällor som värmekälla i 35 år, min tigerpyton har lagt ägg där under och ruvat med gott resultat (jag har inte kunnat uppfatta att djuret lider), med den enda skillnaden att jag inte flödade terrariet med ett onaturligt rött ljus som -kanske eller kanske inte orsakade mindre stress; vad är då den logiska slutsatsen?
När jag var liten hittade jag en sten som jag sparade, den har legat i en hylla hos mig i 35 år. Jag mår bra än. Tack stenen ;)
Vad är fördelen med att förse ett djur med värme på ett onaturligt sätt?