Ge antibiotika till kameleont

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

508
304
Jonas77:
Du han före med bilder och info. HID är mycket bra, var säker på avståndet bara så du inte ger för stark UV.
Jag skulle aldrig ha en lampa inne i terrariet, och jag skulle komplementera med ett dagsljusrör.

Du kan ta bort bottensubstratet då det inte gör mycket nytta, de kan äta va det så vill du ha kvar det så se till att det är något som kan passera.

Jag skulle stoppa in mer grenar. Om du tänker dig ditt terrarium som en volym i 3D så är det nu säkert mer än hälften som bara är "död luft". Jag tycker inte kameleontburkar ska ha någon öppen yta, de har ingen nytta av den, de gillar inte öppna volymer. Pressa in mer grenar och annat så terrariet ser ut som en fyrkantig buske :)

12
0
Reptilmorsan:
Vi har haft henne i duschen som riktas mot väggen. Då gapade hon några gånger. Att retas tills hon väser verkar inte funka, har funkat tidigare. 
Ska titta efter en sprayflaska med finare dimma. 
Vi bor i Norrtälje  

12
0
Reptilmorsan:
Okej, jag tar bort lampan inne i terrariet. HID-lampa är på 70w och ca 50cm från solplatsen som mäter 30-32 grader.
Mer pinnar ska bli :) 

508
304
Jonas77:
Inget annat som ni vet triggar henne att blåsa upp sig och gapa, typ sin spegelbild eller en tröja hon inte gillar?

Inge bra om hon börjar bli orkeslös/apatisk.

Viktigt är att ni gör ett tappert försök, bestämt och fort. Att hålla på och försöka långa perioder är väldigt stressande för en kameleont som är sjuk.

Jag gillar att ni har bra utrustning och försökt med veterinär, jag hoppas verkligen att det löser sig.

Norrtälje är en dryg timme bort, skulle det inte lösa sig för er kan jag erbjuda mig att titta förbi från och med imorgon, men jag kan inte utföra mirakel eller lova något resultat.

Håller tummarna.

12
0
Reptilmorsan:
Hej
Helt fantastiskt av dig att erbjuda dig att komma hit. Vi, det är dotterns kameleont, jobbar på med hjälp av dina tips i två dagar. Om det inte förändras till det bättre, har du då lust och möjlighet att komma på söndag?
Värmelampan är borta och pinnar fixas i morgon  

508
304
Jonas77:
Ja, vi avvaktar, ni gör vad ni kan och ser till att grunderna är som de ska, med temp osv så ser vi hur det är till söndagen.
Värmelampan får gärna vara kvar, men utanför terrariet, t.ex brevid platsen HID-spotten träffar.

1253
476
leedragon:

bara 2 saker, det första är att om veterinären har inte gjort en bakterieodling eller identifierar vilken bakterie det handlar om då ska man ej ge antibiotika.

Det andra är att det kan röra sig om vitamin A brist, många gånger får kameleonter problem med ögonen när de får vitamin A brist. har du nån bild på ödlan?

12
0
Reptilmorsan:
Tanken med besöket va att ta prover. Veterinären valde att inte göra det då hon ansåg det vara för svårt då hon är så mager. Hon fick en injektion med b-vitamin. Att ändå prova antibiotika diskuterades fram då hon, enligt vet, visar tecken på infektion. 

12
0
Reptilmorsan:

12
0
Reptilmorsan:
Bild från igår hos veterinären 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild