Rekommendera

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1253
476
leedragon:
anders skrev:

L.williamsi är CITES-listade numera, dock.

finns många som fött upp de under några år, redan tillbaka vid 2009 när de kostade 6000 paret. nu kostar de runt 500 stick.

5488
4198
Tropfrog:
500 kr är nog väldigt billigt. Det billigaste jag sett är 850 kr. Sen tycker jag nog inte att cites listade djur är bra första djur. Phelsuma klemmeri är snarlik och nog ett bättre val då.

Mvh
Magnus 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
leedragon skrev:

finns många som fött upp de under några år, redan tillbaka vid 2009 när de kostade 6000 paret. nu kostar de runt 500 stick.

Det är ingen fråga om pris det handlar om. Arten blev CITES-I-listad 2017, så det har blivit betydligt svårare att få tag på dem med giltiga papper.

1253
476
leedragon:
Tropfrog skrev:
500 kr är nog väldigt billigt. Det billigaste jag sett är 850 kr. Sen tycker jag nog inte att cites listade djur är bra första djur. Phelsuma klemmeri är snarlik och nog ett bättre val då.

Mvh
Magnus 

Jag har sett billigare, 500-600. Tycker du att williamsi specific är inte en bra första djur eller cites listade djur är allmänt inte bra första djur?

1253
476
leedragon:
anders skrev:

Det är ingen fråga om pris det handlar om. Arten blev CITES-I-listad 2017, så det har blivit betydligt svårare att få tag på dem med giltiga papper.

jag uttryckte mig fel, det jag vill säga är att de har funnits här ett tag nu och de har inte varit  specielt svårt att avla. så de som finns här har ett lagligt ursprung. men ser problematiken ut ifrån att man ej har behövt cites papper de de innan de hamnade i cites I så nu de som finns är mer eller mindre papperslösa även om deras status är lagliga.

5488
4198
Tropfrog:
leedragon skrev:

jag uttryckte mig fel, det jag vill säga är att de har funnits här ett tag nu och de har inte varit  specielt svårt att avla. så de som finns här har ett lagligt ursprung. men ser problematiken ut ifrån att man ej har behövt cites papper de de innan de hamnade i cites I så nu de som finns är mer eller mindre papperslösa även om deras status är lagliga.

Men de är inte lagliga att sälja utan papper om jag förstår saken rätt.

Mvh
Magnus 

1253
476
leedragon:
Tropfrog skrev:

Men de är inte lagliga att sälja utan papper om jag förstår saken rätt.

Mvh
Magnus 

jo det är nog så, ska mejla jordbruksverket och fråga de hur söker man om bevis för att kunna  köpa och sälja de, har de varit här i någre generationer, bör man kunna fixa så man får sälja och köpa de lagligt

508
304
Jonas77:
leedragon skrev:

jo det är nog så, ska mejla jordbruksverket och fråga de hur söker man om bevis för att kunna  köpa och sälja de, har de varit här i någre generationer, bör man kunna fixa så man får sälja och köpa de lagligt

Visst kan du det, med papper på föräldradjuren... Sen söker du intyg för ungarna mha dessa.

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Även Phelsuma spp. är alla listade, men bara i CITES B (med undantag från Phelsuma guentheri som är A-listad). Så motivet att köpa en Phelsuma klemmeri eller liknande istället för att den inte har CITES håller inte helt till 100%
Dock absolut lättare med B-listade, men ville få fram det så inga missförstånd sker. Trots allt finns det inte bara proffs som kan CITES-listan i huvudet här på forumet (inte ens jag gör det, fick kolla en av jordbruksverkets pdf:er).

Alla djur som omfattas av CITES:
eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32017R0160&rid=1

1253
476
leedragon:

Jonas77 skrev:

Visst kan du det, med papper på föräldradjuren... Sen söker du intyg för ungarna mha dessa.

problemet är väl att man inte oftar få cites papper på  II listade djur? det kan väl inte räka med att visa en uppföddare bevis som ägaren själv har gjort eller?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild