"Ventiltionsplåt"?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

508
304
Jonas77:
Jag tror inte Peter menar högre upp i fronten, utan högre upp i allmänhet, t.ex. på sidorna.

Denna typ av ventilation vet jag att t.ex. pilgiftare och andra med extremt fuktiga burkar brukar köra med. Det finns någon tanke med att det ska hjälpa till att hålla framrutan fri från kondens eller något sådant. Om det fungerar eller om jag ens har rätt kan jag inte svara på.

953
1840
peter54:
danne_60 skrev:

På vilket sätt menar du att ventilationen sitter för lågt? Ska den sättas högre så blir det ju knappt kvar nån öppning.
Den sitter väl 100-120mm upp från botten vilket är helt ok, jag gillar själv inte att ha ventilationen som på bilden för ormarna lägger sej på hyllan där.

Jag har genom åren tillägnat mig uppfattningen att för att undvika alla risker för drag istället för ventilation i terrariet, bör man inte ha någon ventöppning lägre ner än halva terrariets höjd. Som Jonas redan påpekat, menar jag inte ventilation i fronten, utan generellt i terrariet. I fronten tycker jag att ventilationen ska sitta ovanför skjutglasen om man måste ha en öppning på den sidan.

Under 80-talet gjorde jag tillsammans med en kompis en del ovetenskapliga försök med bland annat små sugfläktar och både blå- och rödfärgad rök. Det var efter dessa som jag författade texten i Snoken om terrarieventilation (det var ett stycke i en större mer generell artikel), där mina egna slutsatser om ventilationsplacering och storlek på ventilationsöppningarna presenterades.

Den anledning du själv uppger är just en sådan grej, ormarna utsätts för drag om de lägger sig på den där ventilerade hyllan. Det finns dessutom redan tjuvluft från springan mellan skjutglasen i den delen av terrariet och att då förvärra genom en såpass låg ventöppning som i bildexemplet anser jag är galet.

120
60
xTheod:
peter54 skrev:

Jag har genom åren tillägnat mig uppfattningen att för att undvika alla risker för drag istället för ventilation i terrariet, bör man inte ha någon ventöppning lägre ner än halva terrariets höjd. Som Jonas redan påpekat, menar jag inte ventilation i fronten, utan generellt i terrariet. I fronten tycker jag att ventilationen ska sitta ovanför skjutglasen om man måste ha en öppning på den sidan.

Under 80-talet gjorde jag tillsammans med en kompis en del ovetenskapliga försök med bland annat små sugfläktar och både blå- och rödfärgad rök. Det var efter dessa som jag författade texten i Snoken om terrarieventilation (det var ett stycke i en större mer generell artikel), där mina egna slutsatser om ventilationsplacering och storlek på ventilationsöppningarna presenterades.

Den anledning du själv uppger är just en sådan grej, ormarna utsätts för drag om de lägger sig på den där ventilerade hyllan. Det finns dessutom redan tjuvluft från springan mellan skjutglasen i den delen av terrariet och att då förvärra genom en såpass låg ventöppning som i bildexemplet anser jag är galet.

Så du menar att om man har Skjutglas så räcker den ventilationen i framkant? Enbart sätta ventnät i taket bak? Håller på och bygger nu och blev lite intresserad :) 

953
1840
peter54:
xTheod skrev:

Så du menar att om man har Skjutglas så räcker den ventilationen i framkant? Enbart sätta ventnät i taket bak? Håller på och bygger nu och blev lite intresserad :) 

Nej absolut inte. Springan mellan glasen duger inte till ventilation, den drar bara tjuvluft. Ventilationen bör i ett gängse format terrarium sitta på gavlarna, alternativt om man ställer terrariet i ett hörn så att en gavel försvinner, i ena gaveln och i den andra änden ovanför skjutglasen.

Jag rekommenderar också att ta upp gavelventilationerna i olika höjd, men absolut inte under halva terrariets höjd om vi pratar terrarium byggt på längden. Är det byggt på höjden beöver man fundera lite extra på var man behöver ta upp för den nedre ventilationsöppningen.

I taket ska man inte sätta någon ventilationsöppning alls om man kan undvika. Sådana öppningar släpper ut värme och fukt, men funkar dåligt som ventilation. Den här bilden visar ett halvfärdigt terrarium som ska stå i ett vänsterhörn. Öppningar för ventilationen är tagna i höger gavel och i fronten ovanför kommande skjutglas till höger. De tre små hålen i taket är för belysning.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild