Papper på djur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1244
472
leedragon:
Rottenroth skrev:

Det där är långt ifrån garanti, många som säljer WC-kullar för att de köpt in från folk som plockat ägg, dräktiga honor och så.

Aldrig hört om folk som kan hitta ägg i djungeln eller "whatever" där ödlor kommer ifrån, halvssköldpaddor däremot har jag sett att de gör så, då de vet vilka stränder och tid på åren de lägger äggen, men det är lite långsökt att folk skulle börja gräva och ta in ägg, för att inte tala att äggen kanske inte kläcks om de förflyttas, till skillnad från fåglar, så blir reptiläggens luftsäck fast på en sida i ägget, flyttar man på den eller om de står och skakar under transport så dör embryona. Ungar som föds av vildfångade dräktiga honor är inte vildfångade, de är "captived hatch or captived born", du tänker nog på cbb eller en F2. Men jag skulle säga tvärtom, det är det närmaste du kan komma för att kunna avgöra om djuren är fångeskapsuppfödda eller vildfångade, såvida du inte har sett själv parningen och kläcking av ungarna.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Det är en intressant diskussion. Man får vara lite vaksam själv och försöka få fram information från säljaren. Vissa arter som exempelvis Leopardgeckos, skäggagamer osv är mer eller mindre garanterat att de är fångenskapsuppfödda just eftersom de är såpass vanliga i hobbyn och föds upp relativt enkelt och i stor kvantitet.

Där man bör vara extra noga är när det gäller arter där det finns få fall av lyckad avel i fångenskap och/eller där arten förekommer i länder som inte har speciellt strikta regler vad gäller viltfångat. 
Det jag tänker på framförallt är Hypselotriton orientalis (Kinesisk eldbukssalamander) som är relativt lätt att föda upp, men som ändå plockas (såvitt jag vet) ordentligt från naturen och exporteras.

När det kommer till arter som både är ovanliga i hobbyn och som har det problematiskt i naturen tycker jag att man ska avstå helt ifrån att köpa, trots papper.

478
592
Rottenroth:

leedragon skrev:

Aldrig hört om folk som kan hitta ägg i djungeln eller "whatever" där ödlor kommer ifrån, halvssköldpaddor däremot har jag sett att de gör så, då de vet vilka stränder och tid på åren de lägger äggen, men det är lite långsökt att folk skulle börja gräva och ta in ägg, för att inte tala att äggen kanske inte kläcks om de förflyttas, till skillnad från fåglar, så blir reptiläggens luftsäck fast på en sida i ägget, flyttar man på den eller om de står och skakar under transport så dör embryona. Ungar som föds av vildfångade dräktiga honor är inte vildfångade, de är "captived hatch or captived born", du tänker nog på cbb eller en F2. Men jag skulle säga tvärtom, det är det närmaste du kan komma för att kunna avgöra om djuren är fångeskapsuppfödda eller vildfångade, såvida du inte har sett själv parningen och kläcking av ungarna.

Då har du aldrig öppnat ögonen, går du in på asiatiska forum på fb och dylikt så postar de relativt ofta sina fynd ifrån det vilda som de sen skickar till europeiska/amerikanska hobbyister olagligt för slantar.

Så som det fungerar är att dem som hittar äggen tar in äggen, vilket bara kan vara en liten gångväg på 20 minuter från där dem hittat. Sedan kläcks äggen och de skickas på ett plan.

Indiska ormfolken gör ju på detta sätt också så nej det är absolut inte långsökt.

Äggen är inte så känsliga som du må tro, men de skickas givetvis inte ägg på flygplan och det är inget jag har staterat heller. Tar du in en hona och hon spenderar en dag i fångenskap är de inte genuina CB för det, du måste fortfarande behandla dem för maskar och andra parasitdjur. Med andra ord behandla dem som om de vore färska WC.

1244
472
leedragon:

Rottenroth skrev:

Då har du aldrig öppnat ögonen, går du in på asiatiska forum på fb och dylikt så postar de relativt ofta sina fynd ifrån det vilda som de sen skickar till europeiska/amerikanska hobbyister olagligt för slantar. 

Så som det fungerar är att dem som hittar äggen tar in äggen, vilket bara kan vara en liten gångväg på 20 minuter från där dem hittat. Sedan kläcks äggen och de skickas på ett plan.

Indiska ormfolken gör ju på detta sätt också så nej det är absolut inte långsökt.

Äggen är inte så känsliga som du må tro, men de skickas givetvis inte ägg på flygplan och det är inget jag har staterat heller. Tar du in en hona och hon spenderar en dag i fångenskap är de inte genuina CB för det, du måste fortfarande behandla dem för maskar och andra parasitdjur. Med andra ord behandla dem som om de vore färska WC.

Du får tagga ner med dina personliga påståendet. Det postas rätt mycket på facebook, en helt del är skräp. Försäljning med vildfångade djur förekommer ja. att de skulle kunna hitta stora antal äggläggningar är långsök.  skulle folk här kunna hitta ägg på svenska reptiler på ett systematiskt sätt? det går bara inte, råkar de stötta på ett bo ja. vart skickas de på ett plan? där vildfångad är lagligt? nu pratar vi fortfarande om en gäng ungar som är på samma åldern, för att behålla relevansen av ställning här. Jag tror inget här, du nämnde handeln med ägg och du handlar inte med ägg, så vidare du inte okunning om ämnet, så hur stå det till med reptil ägg? kan de roteras som med fåglarnas äggs? nej, inte efter embryn har fäst sig på ena sidan av ägget och luftsäcken bildats, vad händer om man skakar ägget som när man transporterar den med bil eller flygplan?  särskilt genom de vägar som finns i asien, embryon tar skadan och dör.

Det här inte är en åsikts sak, det är en definitions sak, ungarna som födds i fångeskap av vildfångade föräldrar defineras som  CB, där emot om föräldrarna är parade i fångeskap, oavsett om de komfrån det vilda så defineras de som CBB, om de är ungarna från två fångeskap uppfödda djur, Cb eller  CBB så sammanfaller de som  F2, andra generation i fångeskap. Beroende på vad det är för parasiter och vad det är för djur, visa parasiter överförs inte vidare på djur som lägger ägg utan enbart på de arter som är ovoviviparous.

Jag tycker inte det är okey med wc, påstår inte heller att det förekommer i Sverige, men det är mindre dramatiskt än de farhågor än vad trådeskaparen nämner.

478
592
Rottenroth:
leedragon skrev:

Du får tagga ner med dina personliga påståendet. Det postas rätt mycket på facebook, en helt del är skräp. Försäljning med vildfångade djur förekommer ja. att de skulle kunna hitta stora antal äggläggningar är långsök.  skulle folk här kunna hitta ägg på svenska reptiler på ett systematiskt sätt? det går bara inte, råkar de stötta på ett bo ja. vart skickas de på ett plan? där vildfångad är lagligt? nu pratar vi fortfarande om en gäng ungar som är på samma åldern, för att behålla relevansen av ställning här. Jag tror inget här, du nämnde handeln med ägg och du handlar inte med ägg, så vidare du inte okunning om ämnet, så hur stå det till med reptil ägg? kan de roteras som med fåglarnas äggs? nej, inte efter embryn har fäst sig på ena sidan av ägget och luftsäcken bildats, vad händer om man skakar ägget som när man transporterar den med bil eller flygplan?  särskilt genom de vägar som finns i asien, embryon tar skadan och dör.

Det här inte är en åsikts sak, det är en definitions sak, ungarna som födds i fångeskap av vildfångade föräldrar defineras som  CB, där emot om föräldrarna är parade i fångeskap, oavsett om de komfrån det vilda så defineras de som CBB, om de är ungarna från två fångeskap uppfödda djur, Cb eller  CBB så sammanfaller de som  F2, andra generation i fångeskap. Beroende på vad det är för parasiter och vad det är för djur, visa parasiter överförs inte vidare på djur som lägger ägg utan enbart på de arter som är ovoviviparous.

Jag tycker inte det är okey med wc, påstår inte heller att det förekommer i Sverige, men det är mindre dramatiskt än de farhågor än vad trådeskaparen nämner.

leedragon skrev:

Återigen så nämnde jag aldrig någonstans att man transporterar ägg från ett land till annat land, de tas från de vilda och kläcks hemma hos illegala exportörer för att säljas till exempelvis folk som ViperKeeper på youtube. Det är inget nytt, det är inget dolt, det kommer erbjudanden från sådana människor stadigt och varesig du vill ta det som personliga påståenden eller ej det är helt orelevant.

Det sker helt öppet som sagt, in på lite forum och kolla. :) 

Medlem i SkHF
1043
1176
NellyNiklas:
Om annonsen gäller, eller försäljaren säljer ett djur som härstammar från ett land med känt exportförbud, så är det med största sannolikhet illegal handel eller ren lögn. 

I vintras såg jag en annons gällande "äkta australienska kragagamer". Eftersom Australien inte exporterar djur så lyfte jag på ögonbrynen redan där. Frågade lite ledande frågor om vart de kom ifrån, vart föräldrardjuren kom ifrån och bilder på ungar och föräldrar.

Enligt säljaren så kom de från ett zoo i tyskland då de fick ägg. En amerikansk köpare köpte ungarna och sålde vidare några av dem till Sverige om jag förstod allt rätt. Nu vet jag inte vad reglerna säger angående zoo som säljer ungar vidare på marknaden, men jag tyckte det lät lite lurt.

Bilderna visade inte heller den karakteristiska röda färgen, det fanns inga papper på djuren och amerikanen fick jag aldrig något svar från. Jag gjorde antagandet att det inte var australienska djur, utan indonesiska djur vilket är sannolikt då indonesien exporterar sina reptiler.

Så, får man minsta lilla fundering kring hur laglig/olaglig djuret är, fråga.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild