Papper på djur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

16
7
JOKR:

Har ett par frågeställningar 

1. Papper på reptil, vem utfärdar dessa (Uppfödare ja det är klart men annars)?
2. Kan man verifiera detta papper?
3. om inte varför ens bry sig?  

Om jag får en drös ungar, utfärdar jag då papper på dessa och hur skall en köpare kunna kontrollera dessa ?

Eller enklast  kan någon som har koll förklara det hela med dessa papper?

953
1840
peter54:
Vad för slags papper utöver uppfödarbevis menar du? Jag som uppfödare lämnar med ett uppfödarbevis. På det står mitt namn och telefonnummer, själv brukar jag även skriva min adress och var affären skett. Även om ormen säljs vidare, så följer uppfödarbeviset med. Vilken verifiering utöver detta "bevis" behöver du?

16
7
JOKR:

peter54 skrev:
Vad för slags papper utöver uppfödarbevis menar du? Jag som uppfödare lämnar med ett uppfödarbevis. På det står mitt namn och telefonnummer, själv brukar jag även skriva min adress och var affären skett. Även om ormen säljs vidare, så följer uppfödarbeviset med. Vilken verifiering utöver detta "bevis" behöver du?

Otroligt tack för svar

De ormar jag har har gått till på just det sättet, samt att man har ju sett människan i ögonen. 

Dock tycker jag mej se en tendens att om det inte finns papper så är det samma som mindre seriösa

Men det kan vara jag som tolkar det fel. 

Och är man oseriös så kan man med andra ord köpa någon billig smuggelorm och själv skriva ett SK bevis och sälja ormen !

Jag vill ju inte handla djur av vilken sort det än må vara av någon oserös figur helt enkelt.

Men tack igen för dina svar 

478
592
Rottenroth:
JOKR skrev:

Om jag får en drös ungar, utfärdar jag då papper på dessa och hur skall en köpare kunna kontrollera dessa ?

"3. om inte varför ens bry sig? " - Som köpare kan man ju enbart gå på vad som står på pappret, i Sverige finns det en rekomendation/lag (hur man nu vill tolka det är upp till var och en men i slutändan är det upp till LST) kring att man ska ha papper på alla herptiler i fångenskap. Men det är enbart en rekomendation då ifall LST exempelvis gör ett besök hemma hos dig så kan de i sitt fall kräva papper på djuren, ibland bryr de sig inte om det men ifall dem skulle kräva detta är det då krav på att du har papper.

16
7
JOKR:

Rottenroth skrev:

"3. om inte varför ens bry sig? " - Som köpare kan man ju enbart gå på vad som står på pappret, i Sverige finns det en rekomendation/lag (hur man nu vill tolka det är upp till var och en men i slutändan är det upp till LST) kring att man ska ha papper på alla herptiler i fångenskap. Men det är enbart en rekomendation då ifall LST exempelvis gör ett besök hemma hos dig så kan de i sitt fall kräva papper på djuren, ibland bryr de sig inte om det men ifall dem skulle kräva detta är det då krav på att du har papper.

Tack, ser att det är en rejält lightare värld än ex inom avel av hund !

Men nu har jag blivit lite klokare i alla fall 

953
1840
peter54:
JOKR skrev:

Otroligt tack för svar

De ormar jag har har gått till på just det sättet, samt att man har ju sett människan i ögonen. 

Dock tycker jag mej se en tendens att om det inte finns papper så är det samma som mindre seriösa

Men det kan vara jag som tolkar det fel. 

Och är man oseriös så kan man med andra ord köpa någon billig smuggelorm och själv skriva ett SK bevis och sälja ormen !

Jag vill ju inte handla djur av vilken sort det än må vara av någon oserös figur helt enkelt.

Men tack igen för dina svar 

Det är klart att det finns skojare i den här branchen precis som i alla andra, men såna brukar bli avslöjade rätt fort och försvinna, på mässor  blir de ju anmälda och hämtade av polis. Man får nog använda sunt förnuft helt enkelt. Ser jag en reptil som brukar kosta skjortan för billiga pengar måste jag ju fundera. Okulärbesiktning av djuret brukar också kunna avslöja en skojare. Deras djur är sällan välnärda/välskötta. Är man tveksam tycker jag att man ska hämta någon som kan tänkas ha bättre kunskap

1244
472
leedragon:
JOKR skrev:

Ser man flera ungar av samma art som är lika gamla så är chansen stor att de är fångenskapsuppfödda.

478
592
Rottenroth:
leedragon skrev:

Ser man flera ungar av samma art som är lika gamla så är chansen stor att de är fångenskapsuppfödda.

Det där är långt ifrån garanti, många som säljer WC-kullar för att de köpt in från folk som plockat ägg, dräktiga honor och så.

16
7
JOKR:

anledningen till frågor är det uppenbara i mitt fall Okunskap
Och förvåning !
Är som sagt var van vid ordentlig dokumentation stamtavlor etc etc 
Läste en rapport som publicerades den 3 Mars 2017 f om illegal handel med exotiska djur och växter

Den internationella verksamheten pågick i 42 länder. Interpol och FN rankar flora-och-fauna-brottslighet som den fjärde mest lönsamma olagliga verksamheten i världen efter narkotika, piratprodukter och människosmuggling.

Intäkterna beräknas uppgå till mellan 91 och 285 miljarder US dollar årligen, och tillväxttakten i världen för denna typ av illegal handel uppskattas till mellan fem och sju procent.

Så är det så underligt att man höjer lite på ögonbrynet när man får reda på att man i stort sett kan skriva sitt namn på en post it lapp och vipps kalla sitt djur legalt, och sälj det.

Svårt att avgöra men tackar för förtydligande och lite mer kunskap i hur det fungerar

16
7
JOKR:

peter54 skrev:

Man får nog använda sunt förnuft helt enkelt. Ser jag en reptil som brukar kosta skjortan för billiga pengar måste jag ju fundera.. Är man tveksam tycker jag att man ska hämta någon som kan tänkas ha bättre kunskap
<

Väl skrivet, personligen har jag fått mina från vänner som jag vet har sysslat ett tag med orm, och jag har nog köpt en eller två från medlemmar här på forumet om jag velat, speciellt medlemmar som aktivt är här. 

Ger mej väl ingen garanti, men jag kan ju inte skydda mej mer än så och då sover jag gott om natten! 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild