Vart kan jag hitta glas som passar till terrariebygge?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5477
4193
Tropfrog:
Cartaq skrev:

Nu snackar vi väll ändå om skjutglas som beställs av glasmästaren och som TS efterfrågar i denna tråden. 
men för att forstätta på din diskussion så går det hur bra som helst att komplettera med en extra bottenplatta.

Jo, om det är ohärdat glas ja. Men som du är inne på, frontrutan lagar man inte. Jag skulle själv aldrig våga ha härdat glas i en ruta som man drar fram och tillbaka. Det krävs förvånansvärt lite kraft i sidled för att krackelerar i miljoner bitar. Tex en liten sten i skjutlisten.

Mvh
Magnus 

2966
1648
Hoggaforfan:
Tropfrog skrev:

Nja, det är många som lagar sprucken bottenruta genom att limma på en extra ruta. Det går inte med härdat.

Hoggaforfan: jag tog för givet att allt skyddsglas är härdat, men så är det kanske inte? Jag kan se fördelen med laminerat glas när man håller gift. Men vad menar du är fördelen med härdat?

Mvh
Magnus 

Nej, det kan vara lite olika. Vanligt laminerat flytglas har de flesta glasmästare med hemma.
Härdat är galet mycket tåligare än vanligt flytglas såvida man inte slår på det med ett vasst föremål. Om man råkar stöta till med något annat så går inte rutan sönder. Blandar man härdat och ohärdat så får du en sida som tål mycket stryk men om den skulle gå sönder så blir det inte glassplitter överallt utan det hålls ihop av den vanliga flytglas.

283
366
Cartaq:
Tropfrog skrev:

Jo, om det är ohärdat glas ja. Men som du är inne på, frontrutan lagar man inte. Jag skulle själv aldrig våga ha härdat glas i en ruta som man drar fram och tillbaka. Det krävs förvånansvärt lite kraft i sidled för att krackelerar i miljoner bitar. Tex en liten sten i skjutlisten.

Mvh
Magnus 

Magnus, nu får du ta och lugna dig lite!
Det är nu du skall droppa en källa på ditt påstående, enligt dig så är det ju rent av livsfarligt med härdat glas och innan någon av oss sprider fel information så föreslår jag att du antingen presenterar en källa eller så håller vi oss till ämnet. 

2966
1648
Hoggaforfan:
Cartaq skrev:

Det är nu du skall droppa en källa på ditt påstående, enligt dig så är det ju rent av livsfarligt med härdat glas och innan någon av oss sprider fel information så föreslår jag att du antingen presenterar en källa eller så håller vi oss till ämnet. 

Fast att härdat glas är känsligt på kanten är väl ganska allmänt känt?
Härdat glas nästan exploderar i små bitar men bitarna är inte vassa. 
Men lite grus i glidskenan är inga problem om man inte sliter eller smäller igen skivan men man bör kanske vara lite mer försiktig och rengöra skenan lite nogrannare än man kanske gjort vid vanligt flytglas.

5477
4193
Tropfrog:
Cartaq skrev:

Jag är lugn:)

Jag använder Hoggaforfan som källa, lättare att kolla upp det:). Som också insinuerats av samma källa så är det floatglas som är farligt. När det går sönder så kan det bli sylvassa stora bitar. Har en vän som fick en sådan igenom låret när han på fyllan ramlade in i ett felaktigt byggt skyltfönster. Härdade glas används i bilar och skyltfönster just för egenskapen att det faller isär i miljoner små relativt ofarliga bitar.

Mvh
Magnus

283
366
Cartaq:
Hoggaforfan skrev:

Fast att härdat glas är känsligt på kanten är väl ganska allmänt känt?
Härdat glas nästan exploderar i små bitar men bitarna är inte vassa. 
Men lite grus i glidskenan är inga problem om man inte sliter eller smäller igen skivan men man bör kanske vara lite mer försiktig och rengöra skenan lite nogrannare än man kanske gjort vid vanligt flytglas.

Kör jag in en bil i en bergsvägg så kan jag lova att airbagen löser ut, men jag sitter ju inte rädd framför ratten när jag är ute och kör för det. 
Glaskanterna är både rundade och polerade, vart är då den svaga punkten? självklart kan det gå sönder som med alla andra glas. har bilder i mitt album om du är intresserad, på två bilder kan man även se lamineringen mellan glasskivorna.  

2966
1648
Hoggaforfan:
Cartaq skrev:

Kör jag in en bil i en bergsvägg så kan jag lova att airbagen löser ut, men jag sitter ju inte rädd framför ratten när jag är ute och kör för det. 
Glaskanterna är både rundade och polerade, vart är då den svaga punkten? självklart kan det gå sönder som med alla andra glas. har bilder i mitt album om du är intresserad, på två bilder kan man även se lamineringen mellan glasskivorna.  

Fortfarande kanterna eller var som helst bara du har ett spetsigt föremål men främst kanterna för där är spänningen högre.
Här har du en video med en som slår sönder härdat glas:
youtu.be/my-vY6Ux6lE

Hade han vänt på hammaren så hade det gått fortare eller slagit på kanten.

5477
4193
Tropfrog:
Hoggaforfan skrev:

Hade han vänt på hammaren så hade det gått fortare eller slagit på kanten.

Jo, hade han slagit på kanten hade han inte behövt slå mer än en gång.

Jag förstår fortfarande inte vad fördelen är med härdat glas till terrarium. Det är dyrare, så då måste det finnas en fördel. Varför annars välja det?

Jag börjar att förstå fördelen med laminerat glas till gift, men varför härdat?
Mvh
Magnus 

2966
1648
Hoggaforfan:
Tropfrog skrev:

Jo, hade han slagit på kanten hade han inte behövt slå mer än en gång.

Jag förstår fortfarande inte vad fördelen är med härdat glas till terrarium. Det är dyrare, så då måste det finnas en fördel. Varför annars välja det?

Jag börjar att förstå fördelen med laminerat glas till gift, men varför härdat?
Mvh
Magnus 

Är det inte ett spetsigt föremål så håller ju härdat. Kan vara intressant till stora ormar tex då glasskivan kan vara tunnare än vanligt flytglas. Vikten är även intressant om det gäller en större skivor.
Eller om man har barn hemma så kan härdat vara att föredra. Bättre de skäms för en trasig ruta än uppskurna handleder, blod är sjukt svårt att få ur mattan :-P

Olika glas har helt enkelt olika för och nackdelar och man behöver kanske fundera lite vad som passar bäst men då måste man även veta för och nackdelarna med de olika typerna.

5477
4193
Tropfrog:
Hoggaforfan skrev:

Är det inte ett spetsigt föremål så håller ju härdat. Kan vara intressant till stora ormar tex då glasskivan kan vara tunnare än vanligt flytglas. Vikten är även intressant om det gäller en större skivor.
Eller om man har barn hemma så kan härdat vara att föredra. Bättre de skäms för en trasig ruta än uppskurna handleder, blod är sjukt svårt att få ur mattan :-P

Olika glas har helt enkelt olika för och nackdelar och man behöver kanske fundera lite vad som passar bäst men då måste man även veta för och nackdelarna med de olika typerna.

Jo, jag har barn hemma. Hon är jäkligt förnuftig och gör som jag säger. Lucky me!! Har inga stora djur och inga stora terrarium. Men frågeställaren undrar över frontrutan till kp. Svaret är float glas om hen inte har ligister hemma. Annars ät det laminerat glas som gäller. Är fortfarande inte övertygad om fördelen med härdat glas. Laminering eller inte.

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild