Paludariumbygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

5477
4193
Tropfrog:
Verkligen snyggt. Vad är det för led ramp du satt in?

Mvh
Magnus 

97
42
Micke81:
[quote=Tropfrog]Verkligen snyggt. Vad är det för led ramp du satt in?

Mvh
Magnus [quote]

Stort tack Magnus
Det är en ledramp från Nelson Garden som jag hittade på Bauhaus. Den e 60 cm lång o typ max 3 cm bred. Å så e den till för växter. Vet att de går att koppla ihop ivarjefall minst 2 st. Var inte så dyr heller..399:- med transformator.

Mvh Micke

5477
4193
Tropfrog:
Micke81 skrev:
[quote=Tropfrog]Verkligen snyggt. Vad är det för led ramp du satt in?

Mvh
Magnus [quote]

Stort tack Magnus
Det är en ledramp från Nelson Garden som jag hittade på Bauhaus. Den e 60 cm lång o typ max 3 cm bred. Å så e den till för växter. Vet att de går att koppla ihop ivarjefall minst 2 st. Var inte så dyr heller..399:- med transformator.

Mvh Micke

De på 1500 lumen antar jag? Jag skulle tro att du behöver mer ljus. Min burk är 60*40*60. Jag testade sådana vita led fast från Kina. 2000 lumen körde jag och det var inte tillräckligt. Nu kör jag med 6600 lumen, det kan nog anses vara overkill. Men en sådan list du redan har till Skulle nog göra susen(eller samma sak från Kina för under halva priset med trafo).

Mvh
Magnus 

97
42
Micke81:
Tropfrog skrev:

De på 1500 lumen antar jag? Jag skulle tro att du behöver mer ljus. Min burk är 60*40*60. Jag testade sådana vita led fast från Kina. 2000 lumen körde jag och det var inte tillräckligt. Nu kör jag med 6600 lumen, det kan nog anses vara overkill. Men en sådan list du redan har till Skulle nog göra susen(eller samma sak från Kina för under halva priset med trafo).

Mvh
Magnus 

Stämmer. Såg nu att den bara är på 1200 lumen och 6500 kelvin. Får köra dayligt lampa i exo terra rampen med. Annars får de bli 1 ledramp till :)

5477
4193
Tropfrog:
Exo Terra daylight kompletterade jag med innan jag gick banans med ljuset. Visst gjorde det skillnad. Problemet med den lampan är att de inte redovisar lumen, bara lux. Men lux är ett mått avhängigt lumen och yta. Eftersom de inte redovisar ytan så går det inte att bedöma hur mycket den ger egentligen. Sen går ju mer än hälften av ljuset rakt upp, vilket innebär att verkningsgraden är avhängigt bra reflektorer, men kan aldrig bli i närheten av effektiva led. Jag tror nog att bästa valen är fler av samma typ av led. Kolla också dusk Tropic led lister. Inte mycket dyrare och högst verkningsgrad på marknaden.

Mvh
Magnus 

97
42
Micke81:
Tropfrog skrev:
Exo Terra daylight kompletterade jag med innan jag gick banans med ljuset. Visst gjorde det skillnad. Problemet med den lampan är att de inte redovisar lumen, bara lux. Men lux är ett mått avhängigt lumen och yta. Eftersom de inte redovisar ytan så går det inte att bedöma hur mycket den ger egentligen. Sen går ju mer än hälften av ljuset rakt upp, vilket innebär att verkningsgraden är avhängigt bra reflektorer, men kan aldrig bli i närheten av effektiva led. Jag tror nog att bästa valen är fler av samma typ av led. Kolla också dusk Tropic led lister. Inte mycket dyrare och högst verkningsgrad på marknaden.

Mvh
Magnus 

Då blir de att åka till Bauhaus idag o skaffa en till :) Ska även kolla dusk?
Tack för tipset Magnus

Mvh Micke

97
42
Micke81:
Liten uppdatering!

Då var det väll istort sett klart nu. Har fått in ett par växter till. Byggt en topp och målat sidorna svarta. Tyvärr inga invånare ännu förutom 4 endlers guppy. Får se om man hittar nått roligt framöver som kan bo där. 
Nu är det bara vänta och se tillväxten i burken.

Mvh Micke

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild