Paludariumbygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

5477
4193
Tropfrog:
Micke81 skrev:

Jag började med fogskum. Sen siliconade jag hela bakgrunden ett varv. Sen siliconade jag igen och hällde på torvmixen. Sen vart de lite ställen där de inte fastnade så jag fick komplettera ett par varv till.
Hoppas det var svar på din fråga?

Med vänlig hälsning, Micke

Absolut. De flesta verkar karva i skummet för att skapa form. Var det någon särskild anledning till att du skapade form med silikon?

I vilket fall ser det bra ut.

Mvh
Magnus 

97
42
Micke81:
Tropfrog skrev:

Absolut. De flesta verkar karva i skummet för att skapa form. Var det någon särskild anledning till att du skapade form med silikon?

I vilket fall ser det bra ut.

Mvh
Magnus 

Jag karvade lite i skummet men tyckte de såg rätt ok ut från början.
Anledningen till att jag siliconade hela skummet 1 gång först var att jag läste nånstans att skummet höll bättre med tiden då. Så jag tänkte att jag provar:)

97
42
Micke81:
Mickee skrev:

Hejsan!
Snyggt bygge!
Ser att det är ett Hornbach terrarium, har funderat hur mycket som försvinner längst ner botten av ventilationsarrangemanget dom har, 5cm av djupet?
Verkligen snyggt bygge, tummen upp!

Hallå!
Stort tack. Ja de e ungefär 5-6 cm av botten som försvinner. Terrariet är köpt på Alba mässan i Norrköping.

Mvh Micke

97
42
Micke81:
Liten uppdatering!!

Har nu gjort klart bakgrunden och även vattendelen. Idag fyllde jag på bottensubstrat på landelen och sand och vatten i vattendelen. 
Har även provat vattenfallet. Allt funkar kanon så jag lägger upp en bild på det. Nu är det bara fixa belysning och växter.
Sen kan de nog bli några småfisk i vattendelen vad det lider. Måste bara få rätt temp på vattnet och låta skiten lägga sig så det inte är så grumligt.
Så ska jag lägga i lite sten i dammen.

Mvh Micke

97
42
Micke81:
Blev att modda om terrariet lite. Har haft lite funderingar på ev djur i framtiden och ifall det är så att jag kommer skaffa nått som kräver UV så tyckte jag att ungefär 3 cm galler i taket är lite lite för att få ner UV:t på djuren. Så det var barab att skära bort en topskiva och skära till så nu blir det 10 cm ventilation i taket. Hoppas att man kan hålla fuktigheten i burken.

97
42
Micke81:
Planterade även in de 2 första växterna :)

97
42
Micke81:
Nu är toppen färdig, ska bara limma ventilationsnätet. Ljus har kommit på och vatten är uppfyllt. Nu är det bara lite mer inredning och växter som ska in.

97
42
Micke81:
Fått in lite mossa och även lite sjösten i vattendelen. Nu hoppas jag på bra tillväxt också. Skaffade en ledramp för växter som ligger bakom Exo Terra toppen så förhoppningsvis ska växterna trivas.

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Snyggt!
Är det något du skulle gjort annorlunda om du hade gjort om det?

97
42
Micke81:
anders skrev:
Snyggt!
Är det något du skulle gjort annorlunda om du hade gjort om det?

Stort tack Anders!

Ja det första jag skulle göra annorlunda är att jag skulle göra nån slags kammare till cirkulationspumpen. Få den mer inbyggd så den inte syns. Jag skulle silicona dit en sarg runt den så de inte kan komma in sand i den för det gjorde det första natten så jag fick plocka isär pumpen och göra rent. Sen skulle jag nog placera pumpen på ena sidan av vattendelen och dra röret bort genom bakgrunden och placera utloppet på motsatt sida så man får en bättre cirkulation på vattnet. 
Sen skulle jag även placera bottenborrningen mer gömt. Och även sätta dit ett längre rör under så man kan styra vattnet bättre ned i hinken under när man tömmer. Sprutar vatten lite hej vilt nu när man skruvar bort korken :)

Mvh Micke
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild