Pinnar/kvistar från skogen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

13
6
Leetcium:
Hejsan!

Håller på att inreda mitt första Terrarium till antingen crested eller gargoyle gecko. 

Min fråga är om man kan använda pinnar eller så från våra svenska skogar att ha i terrariet?
Har läst att undvika barrträd. 
Men ska man behandla pinnarna på något sätt innan?

tack på förhand!
ha en fortsatt trevlig söndag!

2966
1648
Hoggaforfan:
Torkat barrträd går bra. Undvik bara myrbon är nog det enda annars är det bara att plocka och sätta in direkt.

13
6
Leetcium:
Tack så mkt Hoggaforfan! 

50
17
BellaK:
Om du vill vara riktigt försiktig så kan du antingen koka grenarna eller ha dem i ugnen innan du sätter in dem :) det gjorde jag 

13
6
Leetcium:
Om man ska ha dem i ugnen, vilken värme och tid bellak?

50
17
BellaK:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=831&p=1

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

BellaK skrev:
Om du vill vara riktigt försiktig så kan du antingen koka grenarna eller ha dem i ugnen innan du sätter in dem :) det gjorde jag 

Varför? Vad är det man vill ha bort från grenarna? :)

Jag har plockat inredning från skogen direkt in i terrarierna under ca.25 års tid & det enda man ska se upp med är myror vad jag vet. Ibland borstar jag bort lite skit från stubben, stenen, grenen, trädet, roten, löven, mossan eller vad för inredning det nu gäller men i övrigt borrar jag in det i terrariet utan krusiduller :)

Sen är det en omöjlighet för mig att koka eller ha dom i ugnen då inredningen är anpassad till djuren, har endast olika pytonormar.

Jag hör ibland att folk rekomenderar att koka, frysa, värma eller på annat sätt behandla inredningen.. men då arbetar man i onödan tycker jag. Eller har jag missat någonting? :)

2966
1648
Hoggaforfan:
BellaK skrev:

Helt meningslöst och onödigt jobb samt skapar bättre grogrund för bakterier, minskar även "livslängden" på inredningen.

50
17
BellaK:
Jonas_ skrev:

Varför? Vad är det man vill ha bort från grenarna? :)

Jag har plockat inredning från skogen direkt in i terrarierna under ca.25 års tid & det enda man ska se upp med är myror vad jag vet. Ibland borstar jag bort lite skit från stubben, stenen, grenen, trädet, roten, löven, mossan eller vad för inredning det nu gäller men i övrigt borrar jag in det i terrariet utan krusiduller :)

Sen är det en omöjlighet för mig att koka eller ha dom i ugnen då inredningen är anpassad till djuren, har endast olika pytonormar.

Jag hör ibland att folk rekomenderar att koka, frysa, värma eller på annat sätt behandla inredningen.. men då arbetar man i onödan tycker jag. Eller har jag missat någonting? :)

Jag gjorde det för att jag ville ha kontroll över kryp, parasiter etc.. Är ganska ny inom hobbyn och när jag själv googlade över om man skulle sterilisera sin inredning man tog utifrån eller inte så var alla positiva till det... Är som sagt ny och steriliserade mina grejer to play it safe :) 

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Har full förståelse för att man som ny vill "vara på den säkra sidan". 

Jag har uppfattningen att det är helt onödigt. Sen vet jag inte riktigt vad för pizzaugnar och grytor folk har hemma som har plats för grenarna. Det går väl få in några småsaker men vill man ha en ordentlig gren att inreda med så får det ju definitivt inte plats.

Värt att veta är att det är större risk för ormkvalster och annat på plastpinnen, fodret eller bottensubstratet man köper i zoobutiken, men där använder man inte samma logik och kokar/grillar allt innan.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild