Terrarium gtp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

504
213
David:
Jag har ett par gtp som nu går i varsin mindre glasburk. Till våren börjar det bli dags att uppgradera deras boende till något större, men kan inte bestämma mig vad jag ska satsa på. I småterrarierna har jag haft lecakulor i botten, markduk och jord och levande växter och det har funkat väldigt bra. Så jag vill gärna fortsätta på det upplägget och kanske t o m ha en vattendel i nya boendet.
Att bygga egna glasterrarier från grunden tror jag inte jag ger mig på. 
Köpta terrarier har ju ofta nackdelen med ventilation i taket och att det blir lite meckigt och fult att dra ut sladdar och så. Ska man ha en vattendel så vill man ju ha filter också. Hur hade ni gjort?
Vill gärna ha terrarium i ca storlek 120x60x60. Ev något högre.

Man kan göra det enkelt o bara köra på formplyfaburkar men då funkar det inte lika bra med vattendel osv.

378
340
Silvetaz:
Det är många som kör vattendel i träterrarier, kräver dock lite arbete för att få det att funka, men det kan å andra sidan vara kul :)

5477
4193
Tropfrog:
Vad är gtp?

Mvh
Magnus 

378
340
Silvetaz:
Tropfrog skrev:
Vad är gtp?

Mvh
Magnus 

Green tree python - Morelia Viridis

504
213
David:
Med ett standard glasterrarie borde det ju vara ganska enkelt att få det o funka, det svåra tycker jag blir att få det snyggt med tekniken. Blir ju en del sladdar som ska ut, om man nu ska ha pump till vattendelen osv. Man kan ju köra med ett ytterfilter men då måste ju slang in. Man kommer nog inte undan att borra i glasterrariet, eller.

Ibland har jag funderat på att använda ett akvarie i botten och sen bygga en terrariedel ovanpå i trä men är rädd att det inte blir snyggt. 

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
David skrev:
Med ett standard glasterrarie borde det ju vara ganska enkelt att få det o funka, det svåra tycker jag blir att få det snyggt med tekniken. Blir ju en del sladdar som ska ut, om man nu ska ha pump till vattendelen osv. Man kan ju köra med ett ytterfilter men då måste ju slang in. Man kommer nog inte undan att borra i glasterrariet, eller.

Ibland har jag funderat på att använda ett akvarie i botten och sen bygga en terrariedel ovanpå i trä men är rädd att det inte blir snyggt. 

Man brukar borra större akvarium för slangarna till filtret.

504
213
David:
Fredrik89 skrev:

Man brukar borra större akvarium för slangarna till filtret.

Grymt läskigt att borra bara:) 

2966
1648
Hoggaforfan:
Jag har sett några byggen med akvarienederdel och trätopp och det ser helt ok ut. Beror mycket på vilken tid man lägger ner med.

Mitt paludarium hade lika gärna kunnat göras med den metoden, nu är det glasskiva och dammduk:

5477
4193
Tropfrog:
David skrev:

Grymt läskigt att borra bara:) 

Med rätt utrustning vattenkylning och tålamod så är det faktiskt ganska så lätt. Jag har aldrig misslyckats.

Den första gången gjorde jag det med en dremmel och diamantverktyg. Det gick också bra, men kanske inte lika snyggt. Numera finns billiga glasborrar på typ ebay.

Glöm inte skyddsglasögon!!

Om man är orolig så kan man alltid lämna in hos en glasmästare och låta dem göra det.

Mvh
Magnus 

504
213
David:
Hoggaforfan skrev:
Jag har sett några byggen med akvarienederdel och trätopp och det ser helt ok ut. Beror mycket på vilken tid man lägger ner med.

Mitt paludarium hade lika gärna kunnat göras med den metoden, nu är det glasskiva och dammduk:

Ok, kanske ska fundera på det. Har ett akvarium med måtten 130x50x50 ståendes som jag skulle kunna använda. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild