Värmematta för odling av Blaptica dubia?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

47
9
Avicularia:
Hej,
Jag köpte en del B. dubia för att skapa en odling, 50 honor och 50 hanar. De är nu i en stor smartstore plastlåda med äggkartonger, mat, frukt och vattenkristaller. Jag har däremot inget som värmer dem just nu och behöver hjälp med vad man ska köpa som man kan sätta på plast utan att det smälter.

Går det att odla dem utan en något som värmer dem?

Medlem i SmHF
34
11
RMreptiles:
Avicularia skrev:
Hej,
Jag köpte en del b.dubia för att skapa en odling, 50 honor och 50 hanar. De är nu i en stor smartstore plastlåda med äggkartonger, mat, frukt och vattenkristaller. Jag har däremot inget som värmer dem just nu och behöver hjälp med vad man ska köpa som man kan sätta på plast utan att det smälter.

Går det att odla dem utan en något som värmer dem? 

De du kan göra är att antingen inte göra värmematta eller liknande alls (minskar lite produktionsmässigt) eller så kan du ha t.ex värmemattan på 2 träbitar som håller den ovanför golvet så det kommer luft under och sen ett par tunna träbitar mellan värmemattan och plastlådan. Funkar perfekt :)

388
460
australis66:
Tejpa en värmematta på sidan av lådan. Har du en med hög watt använd termostat och ställ den på 30 grader. Smartstore lådorna klarar hög temperatur utan att smälta. 

Jag har en matta på 3w tejpad direkt på lådan, utan termostat. Håller runt 30 grader på den sidan av lådan. Förökar sig som själve den. 

Tänk på att dubia kräver bra ventilation! Antingen kör du utan lock eller så kan du sätta nät i locket :) 

47
9
Avicularia:
RMreptiles skrev:

De du kan göra är att antingen inte göra värmematta eller liknande alls (minskar lite produktionsmässigt) eller så kan du ha t.ex värmemattan på 2 träbitar som håller den ovanför golvet så det kommer luft under och sen ett par tunna träbitar mellan värmemattan och plastlådan. Funkar perfekt :)

Tack för tipset =)

australis66 skrev:
Tejpa en värmematta på sidan av lådan. Har du en med hög watt använd termostat och ställ den på 30 grader. Smartstore lådorna klarar hög temperatur utan att smälta. 

Jag har en matta på 3w tejpad direkt på lådan, utan termostat. Håller runt 30 grader på den sidan av lådan. Förökar sig som själve den. 

Tänk på att dubia kräver bra ventilation! Antingen kör du utan lock eller så kan du sätta nät i locket :) 

Får man fråga var du hitta den mattan på 3w? Då ska jag försöka hitta en värmematta med låg watt :) 

Jag kör utan lock för dem rackarna klarar ej att klättra haha =)

388
460
australis66:
Avicularia skrev:

Tack för tipset =)

Får man fråga var du hitta den mattan på 3w? Då ska jag försöka hitta en värmematta med låg watt :) 

Jag kör utan lock för dem rackarna klarar ej att klättra haha =)

Jag fick med den till ett terrarium jag köpte för länge sen så vet faktiskt inte var man hittar dem små. 

47
9
Avicularia:
australis66 skrev:

Jag fick med den till ett terrarium jag köpte för länge sen så vet faktiskt inte var man hittar dem små. 

Ok! Tack för din hjälp :) 

Medlem i SkHF
1043
1176
NellyNiklas:
Avicularia skrev:

Ok! Tack för din hjälp :) 

"Reptilgrottan" mfl har mattor på 4w. 3w var det länge sedan jsg såg några. Ett fabrikat, "RepTech" (osäker) sägs ha en inbyggd säkring som stänger av mattan vid 50 grader. (En 4w kommer dock aldrig upp i de temperaturerna).

Edit: reptilgrottan.se/product/varmematta-4-w

47
9
Avicularia:
NellyNiklas skrev:

"Reptilgrottan" mfl har mattor på 4w. 3w var det länge sedan jsg såg några. Ett fabrikat, "RepTech" (osäker) sägs ha en inbyggd säkring som stänger av mattan vid 50 grader. (En 4w kommer dock aldrig upp i de temperaturerna).

Edit: reptilgrottan.se/product/varmematta-4-w

Tack den såg intressant ut! Frågan är om man ska ta en storlek större eller om den räcker. Måttet på smartstore lådan är  50x39x41 cm

Medlem i SkHF
1043
1176
NellyNiklas:
Avicularia skrev:

Tack den såg intressant ut! Frågan är om man ska ta en storlek större eller om den räcker. Måttet på smartstore lådan är  50x39x41 cm

Större betyder också varmare. Hur mycket temperaturen skiljer mellan 4w och 7w (som är nästa storlek) vet jag inte. Däremot testade jag en gammal matta jag hade liggandes på 14w som peakar runt 36 grader efter 12h. Det var mätt direkt på mattan.

47
9
Avicularia:
NellyNiklas skrev:

Större betyder också varmare. Hur mycket temperaturen skiljer mellan 4w och 7w (som är nästa storlek) vet jag inte. Däremot testade jag en gammal matta jag hade liggandes på 14w som peakar runt 36 grader efter 12h. Det var mätt direkt på mattan.

Jag tror dem värmer lika mycket men enda skillnaden är när storleken är större så ökas det med watt. Men då värmer den på en större yta (säkert varmare) Tänkte om den minsta skulle vara tillräckligt, men jag vet inte. Kanske tar den 7w :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild