45 Liter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
När min faster var liten tös byggde min farfar ett akvarium åt henne. Ett tjusigt hantverk på ca 45L (50x30x30) i rostfritt stål (bockat och svetsat!) och "gammalt" glas. I det hade hon bland annat "Princessan av Burundi" (Neolamprologus brichardi) och Eldbukciklider (Thoorictys meeki).

Så småningom fick jag ärva bygget och sedan dess har det huserat allt från musungar från fritidsgården och Storspigg från östersjön till Kakaduciklider (Apistogramma cacatuoides), Fjärilsciklider (Mikrogeophagus ramirezi) och skäggagamsungar (Pagona Vitticeps).

Nu tyckte jag det var dags att damma av den gamla trotjänaren och göra något trevlig igen. En sporadisk ökenmiljö blev resultatet av två sena kvällar efter jobb och 800 kr på HORNBACH och jag är väl ganska nöjd så här långt.

45 liter är ju inte mycket, men jag tyckte det kunde vara lagom stort för ett gäng Tropiocolotes tripolitanus?
Synpunkter?

Varma sidan har ca 35-40 grader och den kalla sidan ligger runt 25-27 grader. En del av informationen jag läst säger att de håller sig borta från områden med ren sand så jag blandade in lite grövre akvariegrus/singel. För att inte de ska drunkna i vattenskålen fyllde jag den också med grus/singel. 

Alla kaktusar står i egna krukor med falsk botten och coco fiber som sedan täckts med sand och grus/singel.

Många håligheter och gömslen. Den översta stenen verkar hålla en del värme och ytan blir upp emot 40-41 grader.

Det enda som fattas är de boende och ett nättak. En Hygro- och Termometer hade inte gjort sig fel heller kanske.

Mvh
Niklas

5477
4193
Tropfrog:
Mycket snyggt!

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
Tropfrog skrev:
Mycket snyggt!

Mvh
Magnus 

Tackar! Vi får hoppas de boende säger det samma

16
5
divergency:
Visst är det snyggt med gamla akvarium! Detta är ganska likt mitt Egna som är från 50-60 talet. Fast ditt har ju en fin bakgrund vilket gör ditt finare än mitt ;)

5477
4193
Tropfrog:
Jag tror att den bakgrunden ingick i de 800 kr som TS handlade för på hornbach, eller?

I vilket fall kan även dina 50-60 tals akvarium piffas upp på samma sätt.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
Tropfrog skrev:
Jag tror att den bakgrunden ingick i de 800 kr som TS handlade för på hornbach, eller?

I vilket fall kan även dina 50-60 tals akvarium piffas upp på samma sätt.

Mvh
Magnus 

Bakgrunder kommer från ett tidigare projekt och satt redan på plats. Istället blev det sten, rötter, växter, armatur och lampor mm. som ingick i de 800 riksdalerna.
Bakgrunden är en BtN platta.

Ja verkligen! De gamla akvariumen har en form av nostalgi-känsla. =)

Medlem i SkHF
42
28
pelleg:
Ser väldigt fint ut :) En bit öken

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
pelleg skrev:
Ser väldigt fint ut :) En bit öken

Tackar!

Medlem i SkHF
7
4
enelinjohansson:
Vart kommer bakgrunden från? Tycker det mesta ser fejk ut men den bakgrunden var verkligen fin! :)

5477
4193
Tropfrog:
enelinjohansson skrev:
Vart kommer bakgrunden från? Tycker det mesta ser fejk ut men den bakgrunden var verkligen fin! :)

Svaret finner du i ett tidigare inlägg. Btn brukar vara en förkortning på."back to nature". En svensk firma som gör riktigt fina bakgrunder för akvarium. Dock inte billiga.

Niclas: har du fått i några djur ännu? Hur klarar växterna sig? Vore kul med en uppdatering.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild