Min ödla är skadad, snälla hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

61
26
HerptilLasse:
Ett tips är att ta bort bottenmaterialet och byta det mot papper då det kan fastna i såret. Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för denna ödla 

1159
626
Temla:
Herregud!!! Benet håller ju på att ruttna bort! Vad menar du "möblera om i terrariet"? Det hjälper väl inte mot en skada. 

Veterinär NU! :(

Det är alltid bra att ha en flaska Jodopax hemma. Om ödlan råkar ut för ett litet sår så är chansen större att det läks snabbare och utan infektioner om man baddar eller doppar såret i Jodopax. Badda med vatten gör knappast till eller ifrån.
I det här fallet är det redan för sent för det dock. Det har gått för långt.

Ödlan skulle flyttats direkt efter hon blev biten första gången, eller flyttat på den som bet henne. Man får hålla extra koll när man flyttar in nya djur tillsammans med andra, det blir lätt bråk som kan få så här allvarliga följder. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

En hundvalp som håller på tappa bakbenet skyndar folk till veterinär med, märkligt att inte det samma gäller andra husdjur som typ reptiler... Är det okunskap eller bryr man sig bara inte när djuret man har inte har päls eller "gulliga ögon" ?? I min värld är det märkligt iaf.

Alla djur är djur & bör behandlas som en levande varelse, så ser jag på ALLA djur.

61
26
HerptilLasse:
Hur har det gått? Det stod att du skulle boka tid hos veterinaren på måndag

9
0
Elin:
Mickee skrev:

Ok, bra!
Jobbar nattskift å sett vad som strömmat in här nattetid men dagtid å, allt från könsorgan å annat tok från byfånar, så man vet aldrig.
Men skit i det, det ser väldigt illa ut med benet och det skrumpnar väl ihop å ramlar av så småningom, förmodligen risk för blodförgiftning under tiden. 
Så bra att du går till vet. å låter han behandla, har du tur så kanske han kan häva inflammationen med stark antibiotikaspruta.
Ett nytt par leosar försöker nog ta över terrariumet som sitt och din gamla har nog försökt försvarat sitt revir så gott det går.
För att få sån ihopflytt att funka måste man nog möblera om helt i terrariet så att det blir nytt för alla, då rutar dom nog in det i varsin del...kanske.
Lycka till!

Tack för allt :)

412
419
Hadara:

Elin skrev:

Tack för allt :)

men hur gick det då till slut ? :) 

293
354
Dynamitella:
Kanske en bild på den ompysslade ödlan kunde stilla oron här?

9
0
Elin:
Hadara skrev:

men hur gick det då till slut ? :) 

Det gick bra :) jag ska ge henne medicin en gång varje dag i 5 dagar ^^ och sedan skölja såret med koksalts vatten tills såret har blivit bättre ^^

27
7
flisplutt:
Elin skrev:

Det gick bra :) jag ska ge henne medicin en gång varje dag i 5 dagar ^^ och sedan skölja såret med koksalts vatten tills såret har blivit bättre ^^

hur ser hon ut? kan vi få se en bild?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag brukar ibland känna mig tjatig när jag säger att dom flesta reptiler är solitära djur som absolut trivs bäst ensamma i sina terrarium. Det är fakta och inget man kan tolka eller ändra på. Tyvärr ser man varje vecka människor som envisas med att hålla sin ödlor eller ormar tillsammans.

Det här kan vara nyttigt för många av er att se, även om det är fruktansvärt såklart och alla vi djurvänner reagerar nog starkt på den här typen av bilder :/

Absolut inget påhopp på trådskaparen. Mer ett konstaterande & nyttig information till en hel drös personer i hobbyn.

Jag hoppas och tror att ödlan kan klara sig med rätt omvårdnad och tålamod, håller tummarna för ödlans skull!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild