Min ödla är skadad, snälla hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
0
Elin:
Hej alla kära!
Jag skulle behöva lite hjälp ... Det är så att jag har haft en leopardgeckohona i några år. Jag och hon funkar jättebra tillsammans ^^. För några månader sedan tog jag in två leopardgeckor till. Det konstiga var att den ödlan jag har nu (har bara en kvar, sålde de andra två som jag köpte in), skulle vara en hane enligt hennes förra ägare. Hon hade haft henne länge, men hennes dotter tränade på den. De ödlorna jag köpte in skulle tydligen vara honor, men det det visade sig att den ödla jag har nu (Gösta heter hon) är en hona. Jag har ju trott att det var en hane, men det var en hona. Sedan kollade jag könen på de ödlor jag köpte in som var nästan likna gamla som min ödla och den ena var en hane. De var också leopardgeckor by the way. Honan jag köpte in började att bita min ödla. Jag blev jätteorolig och jag bestämde mig för att sälja dem till någon som kunde ta hand om dem. Nu har jag bara min första ödla kvar, hon trivs och jag trivs, men ... när honan jag hade köpt in bitit henne, såg jag att min ödla hade fått ett sår på svansen. Det läkte så småningom vilket jag var jätteglad över. Men sen såg jag en kväll att hon hade fått ett sår på benet. Hon kunde röra det, hon gjorde inte ifrån sig några ljud, men det blödde lite och hennes fot var lite uppsvullen. Jag rengjorde såret med bara vatten. Jag avvaktade några dagar och hennes ben blev bättre :). Men idag på morgonen efter att jag hade tänt hennes värmelampa/lampa, såg jag att hon låg på sina värmestenar och att hon hade samma sår där igen och samma sår på svansen fast inte lika farligt. Kan någon hjälpa mig med detta snälla? 

Borde jag kontakta en veterinär, i såfall vem? Eller borde jag fortsätta att rengöra hennes sår varje dag, kanske ge henne extra D3 eller tillskott av kalk? Sist detta hände rengjorde jag inte hennes sår varje dag, men det läkte. Så jag kanske borde rengöra varje dag? Eller kanske möblera om lite i terrariet? Hon heter Gösta och hon är 6 år. Snälla hjälp!

mvh Elin.

38
26
Hazel:
Ta med ödlan till Mälaren Smådjursklinik och be att få träffa Marianne Tornvall. Hon är reptilexpert. Det där ser INTE bra ut.

9
0
Elin:
Hazel skrev:
Ta med ödlan till Mälaren Smådjursklinik och be att få träffa Marianne Tornvall. Hon är reptilexpert. Det där ser INTE bra ut.

Okej tack för svaret !

240
183
Mickee:
Du får ursäkta mig men det där ser du väl att det är allvarligt!!
Benet håller på att dö, att du slösar tid på att fråga här?
Amputation hos veterinär och hon kan nog leva vidare hos dig, dock ensam i lugn o ro.
Ser ut som om hon saknar tår på andra bakbenet också!
Hon har nog fått rejält med stryk av dom andra ödlorna.
Benet kommer nog att skrumpna ihop å falla av, men onödigt lidande, låt en veterinär fixa till det istället!

240
183
Mickee:
Sen om det är nån som tönttrollar här, och tror det är roligt?, så är det ett djur som far illa enligt foto iallafall, man blir inte förvånad längre, tyvärr!
Trolling är inte nyttigt, not at all, just saying!!!
Är det inte ett troll, ber jag om ursäkt.

Dom här raderna som får mig att tro att det är ett troll..."Eller kanske möblera om lite i terrariet ? Hon heter Gösta och hon är 6 år. Snälla hjälp !"

293
354
Dynamitella:
Hur gick det hos veterinären? 

9
0
Elin:
Mickee skrev:
Sen om det är nån som tönttrollar här, och tror det är roligt?, så är det ett djur som far illa enligt foto iallafall, man blir inte förvånad längre, tyvärr!
Trolling är inte nyttigt, not at all, just saying!!!
Är det inte ett troll, ber jag om ursäkt.

Dom här raderna som får mig att tro att det är ett troll..."Eller kanske möblera om lite i terrariet ? Hon heter Gösta och hon är 6 år. Snälla hjälp !"

Jag kan garantera dig om att detta inte är något skämt. Jag lästa hos någon annan att de skulle möblera om och att det skulle hjälpa så undrade bara. Tack så mycket för Tipset ^^

9
0
Elin:
Mickee skrev:
Du får ursäkta mig men det där ser du väl att det är allvarligt!!
Benet håller på att dö, att du slösar tid på att fråga här?
Amputation hos veterinär och hon kan nog leva vidare hos dig, dock ensam i lugn o ro.
Ser ut som om hon saknar tår på andra bakbenet också!
Hon har nog fått rejält med stryk av dom andra ödlorna.
Benet kommer nog att skrumpna ihop å falla av, men onödigt lidande, låt en veterinär fixa till det istället!

Jag ska boka tid till veterinären till måndag ❤️ Tack för allt hjälp. Uppskattar det supermycket ❤️

9
0
Elin:
Dynamitella skrev:
Hur gick det hos veterinären? 

Har inte varit där ännu, ska åka dit nu på måndag 

240
183
Mickee:
Elin skrev:

Jag kan garantera dig om att detta inte är något skämt. Jag lästa hos någon annan att de skulle möblera om och att det skulle hjälpa så undrade bara. Tack så mycket för Tipset ^^

Ok, bra!
Jobbar nattskift å sett vad som strömmat in här nattetid men dagtid å, allt från könsorgan å annat tok från byfånar, så man vet aldrig.
Men skit i det, det ser väldigt illa ut med benet och det skrumpnar väl ihop å ramlar av så småningom, förmodligen risk för blodförgiftning under tiden. 
Så bra att du går till vet. å låter han behandla, har du tur så kanske han kan häva inflammationen med stark antibiotikaspruta.
Ett nytt par leosar försöker nog ta över terrariumet som sitt och din gamla har nog försökt försvarat sitt revir så gott det går.
För att få sån ihopflytt att funka måste man nog möblera om helt i terrariet så att det blir nytt för alla, då rutar dom nog in det i varsin del...kanske.
Lycka till!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild