Det handlar om en artikel på aftonbladet som postades igår kväll.
www.aftonbladet.se/a/elmL9På deras Facebook sida har kommentarerna flödat hett med ganska mycket hat mot vår hobby, att man inte ska hålla sånna djur hemma osv, att man bör bara ha typ hund och katt.
Artikeln i sej är väldigt snedvriden och ger inte alls "Svenssons" som inte känner till vår hobby vad det innebär att ha reptiler och vilket ansvar man har. Det vill säga att de smutskastar hela vår hobby genom denna artikel.
Skulle uppmana fler att ni kontaktar aftonbladet och ber dem ändra alternativt ta ner artikeln så den ger en mer rättvis bild av vad reptilhållning innebär.
Det gjorde jag i alla fall.
Här kan ni läsa vad jag skrev till både skribenten direkt samt till Aftonbladet support.
<
10>sebastian.laneby@aftonbladet.se<
11>support@aftonbladet.seDetta handlar om artikeln Sebastian Laneby skrivit om en man som ansökte om att hålla giftormar.
Ansökte om att ha 30 giftormar – i lägenheten
www.aftonbladet.se/a/elmL9Hej.
Jag finner din artikel otroligt olämplig då den saknar en hel del info.
Det ända du gör är att du smutskastar hela reptilhobbyn och lyfter fram att du anser att ha giftormar är fel.
Varför tar du då inte och lyfter fram att man måste gå utbildning på hur man ska äga giftormar. Det finns bestämmelser för hur terrarium måste vara rymningssäkra.
Hur hela rymmer de står i ska vara rymningssäkra.
Tycker det skulle vara mycket lämpligare om du tar med sån info.
Med denna artikel får du alla "Svenssons" att tro att vilken pellejöns som helst på stan kan gå och köpa sej en giftig orm och ha där hemma som de vill.
Då förstår jag också att icke reptil kunnigt folk blir rädda och tror att det kommer slingra in en orm genom ventilen där hemma.
Vill du hitta mer info om ormar rekommenderar jag dej att besöka denna sida bland annat.
www.terrariedjur.seAntingen bör du uppdatera artikeln mer om vad det gäller att hålla reptiler.
Annars bör du plocka ner artikeln.
Du ska inte smutskasta en hel hobby på det sättet du gör med denna artikel med att ge bristfällig info om det I alla fall.
Tack.
/Johan
Hjälps åt att sprida vår hobby nu!
Hjälp till att få den mer accepterad.
Att sprida kunskap är nyckeln dit!
Ja, jag vet att det är en oskriven regel att man ska ha utbildning för att få äga giftorm.