Ansökte om att ha 30 giftormar – i lägenheten

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Det handlar om en artikel på aftonbladet som postades igår kväll.
www.aftonbladet.se/a/elmL9

På deras Facebook sida har kommentarerna flödat hett med ganska mycket hat mot vår hobby, att man inte ska hålla sånna djur hemma osv, att man bör bara ha typ hund och katt.
Artikeln i sej är väldigt snedvriden och ger inte alls "Svenssons" som inte känner till vår hobby vad det innebär att ha reptiler och vilket ansvar man har. Det vill säga att de smutskastar hela vår hobby genom denna artikel.

Skulle uppmana fler att ni kontaktar aftonbladet och ber dem ändra alternativt ta ner artikeln så den ger en mer rättvis bild av vad reptilhållning innebär.
Det gjorde jag i alla fall.
Här kan ni läsa vad jag skrev till både skribenten direkt samt till Aftonbladet support.
<10>sebastian.laneby@aftonbladet.se<11>support@aftonbladet.se

Detta handlar om artikeln Sebastian Laneby skrivit om en man som ansökte om att hålla giftormar.

Ansökte om att ha 30 giftormar – i lägenheten www.aftonbladet.se/a/elmL9

Hej.

Jag finner din artikel otroligt olämplig då den saknar en hel del info.

Det ända du gör är att du smutskastar hela reptilhobbyn och lyfter fram att du anser att ha giftormar är fel.

Varför tar du då inte och lyfter fram att man måste gå utbildning på hur man ska äga giftormar. Det finns bestämmelser för hur terrarium måste vara rymningssäkra.

Hur hela rymmer de står i ska vara rymningssäkra.

Tycker det skulle vara mycket lämpligare om du tar med sån info.

Med denna artikel får du alla "Svenssons" att tro att vilken pellejöns som helst på stan kan gå och köpa sej en giftig orm och ha där hemma som de vill.

Då förstår jag också att icke reptil kunnigt folk blir rädda och tror att det kommer slingra in en orm genom ventilen där hemma.

Vill du hitta mer info om ormar rekommenderar jag dej att besöka denna sida bland annat.

www.terrariedjur.se

Antingen bör du uppdatera artikeln mer om vad det gäller att hålla reptiler.

Annars bör du plocka ner artikeln.

Du ska inte smutskasta en hel hobby på det sättet du gör med denna artikel med att ge bristfällig info om det I alla fall.

Tack.

/Johan

Hjälps åt att sprida vår hobby nu!
Hjälp till att få den mer accepterad.
Att sprida kunskap är nyckeln dit!

Ja, jag vet att det är en oskriven regel att man ska ha utbildning för att få äga giftorm. 

5390
4130
Tropfrog:
Nu har jag ju inget intresse för giftormar. Förstår inte riktigt grejen.

Men vad artikeln beskriver är ju en verklig händelse. Jag förstår inte riktigt vad som är fel i den. Det är inte Aftonbladets uppgift att göra reklam för hobbyn, de bara rapporterar om händelser. Gemene Svensson blir väl upprörd bara ordet giftorm används, inte så konstigt då att de väljer att publicera just denna nyheten.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Tropfrog skrev:
Nu har jag ju inget intresse för giftormar. Förstår inte riktigt grejen.

Men vad artikeln beskriver är ju en verklig händelse. Jag förstår inte riktigt vad som är fel i den. Det är inte Aftonbladets uppgift att göra reklam för hobbyn, de bara rapporterar om händelser. Gemene Svensson blir väl upprörd bara ordet giftorm används, inte så konstigt då att de väljer att publicera just denna nyheten.

Mvh
Magnus 

Nu tycker jag ser det på fel sätt i sånna fall. 
Varför tar inte aftonbladet då och lyfter fram mer om han gått diverse utbildningar, vilka säkerhetsåtgärder han vidtagit med mera? 

Istället får dom det att låta som om killen är "galen" för han vill ha giftormar hemma. 

När stora tidningar skriver artiklar som detta skadar det vår hobby. 
Kanske börjar med giftorm, sen går det över till enbart orm, sen reptiler... Ja du fattar nog. 
Okunskapen skadar vår hobby. 

388
460
australis66:
Flyers90 skrev:
Det handlar om en artikel på aftonbladet som postades igår kväll.
www.aftonbladet.se/a/elmL9

På deras Facebook sida har kommentarerna flödat hett med ganska mycket hat mot vår hobby, att man inte ska hålla sånna djur hemma osv, att man bör bara ha typ hund och katt.
Artikeln i sej är väldigt snedvriden och ger inte alls "Svenssons" som inte känner till vår hobby vad det innebär att ha reptiler och vilket ansvar man har. Det vill säga att de smutskastar hela vår hobby genom denna artikel.

Skulle uppmana fler att ni kontaktar aftonbladet och ber dem ändra alternativt ta ner artikeln så den ger en mer rättvis bild av vad reptilhållning innebär.
Det gjorde jag i alla fall.
Här kan ni läsa vad jag skrev till både skribenten direkt samt till Aftonbladet support.<13><10>sebastian.laneby@aftonbladet.se<11>support@aftonbladet.se

Detta handlar om artikeln Sebastian Laneby skrivit om en man som ansökte om att hålla giftormar.

Ansökte om att ha 30 giftormar – i lägenheten www.aftonbladet.se/a/elmL9

Hej.

Jag finner din artikel otroligt olämplig då den saknar en hel del info.

Det ända du gör är att du smutskastar hela reptilhobbyn och lyfter fram att du anser att ha giftormar är fel.

Varför tar du då inte och lyfter fram att man måste gå utbildning på hur man ska äga giftormar. Det finns bestämmelser för hur terrarium måste vara rymningssäkra.

Hur hela rymmer de står i ska vara rymningssäkra.

Tycker det skulle vara mycket lämpligare om du tar med sån info.

Med denna artikel får du alla "Svenssons" att tro att vilken pellejöns som helst på stan kan gå och köpa sej en giftig orm och ha där hemma som de vill.

Då förstår jag också att icke reptil kunnigt folk blir rädda och tror att det kommer slingra in en orm genom ventilen där hemma.

Vill du hitta mer info om ormar rekommenderar jag dej att besöka denna sida bland annat.

www.terrariedjur.se

Antingen bör du uppdatera artikeln mer om vad det gäller att hålla reptiler.

Annars bör du plocka ner artikeln.

Du ska inte smutskasta en hel hobby på det sättet du gör med denna artikel med att ge bristfällig info om det I alla fall.

Tack.

/Johan

Hjälps åt att sprida vår hobby nu!
Hjälp till att få den mer accepterad.
Att sprida kunskap är nyckeln dit!

Ja, jag vet att det är en oskriven regel att man ska ha utbildning för att få äga giftorm. 

Allt som skrivs på aftonbladet är bristfälligt.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
australis66 skrev:

Allt som skrivs på aftonbladet är bristfälligt.

Då är det väll ännu viktigare att vi lyfter fram det? 

248
40
Yoshi123:
Flyers90 skrev:

Då är det väll ännu viktigare att vi lyfter fram det? 

Det är sant

2966
1648
Hoggaforfan:
Ursprungliga artikeln:
www.skovdenyheter.se/article/vill-ha-30-giftormar-i-lagenhet/

Jag vet inte om tomten på Aftonbladet ändrat artikeln för jag finner inte den vinklad.
Men vet inte hur många gånger som jag mailat dem om djurfrågor. Alla ormar är onda och elaka som vill äta sen går artikelförfattaren hem och äter en bit ko

5390
4130
Tropfrog:
Flyers90 skrev:

Nu tycker jag ser det på fel sätt i sånna fall. 
Varför tar inte aftonbladet då och lyfter fram mer om han gått diverse utbildningar, vilka säkerhetsåtgärder han vidtagit med mera? 

Istället får dom det att låta som om killen är "galen" för han vill ha giftormar hemma. 

När stora tidningar skriver artiklar som detta skadar det vår hobby. 
Kanske börjar med giftorm, sen går det över till enbart orm, sen reptiler... Ja du fattar nog. 
Okunskapen skadar vår hobby. 

Jag förstår fortfarande inte invändningarna. Jag ser ingenstans att de på något sätt smutskastar varken individen eller hobbyn. Det är allt enligt min bedömning en helt vanlig rapportering där de själv valt ut vad som skall skrivas. Detta görs med avvägning mellan nyhetsvärde och försäljning/intäkter. Oavsett vad man tycker om aftonbladet, så har de varit framgångsrika i denna avvägning historiskt.

Mvh
Magnus 

478
592
Rottenroth:

Vart vill du få ihop det med utbildningar och giftormsägande?

Finns ingen utbildning du kan ta som varesig LST eller kommun bryr sig om i landet. De enda de bryr sig om är att du är regelrätt med hållningen och ifall det tillåts i den kommun via tillstånd eller ej.

1275
1725
Falk:
Hoggaforfan skrev:
Ursprungliga artikeln:
www.skovdenyheter.se/article/vill-ha-30-giftormar-i-lagenhet/

Jag vet inte om tomten på Aftonbladet ändrat artikeln för jag finner inte den vinklad.
Men vet inte hur många gånger som jag mailat dem om djurfrågor. Alla ormar är onda och elaka som vill äta sen går artikelförfattaren hem och äter en bit ko

Nja aftonbladet verkar vara jäkligt kunniga då dom känner till flera arter som många av oss hobbyister inte känner till. 
Dödskobror, mördarhajar, fasansfulla giftspindlar, attacksköldpaddor och pilgiftskrokodiler för att nämna några exempel :-) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild