Jag kan inte riktigt släppa den idé som du förgiftat mitt huvud med. Jag har ju massor av succulenter och det vore kul att göra en snygg display med något ökenlevande djur däri. Så jag har gjort en hel del research. Tänkte dela med mig lite:
Det verkar som att bioaktiva torra miljöer fortfarande är väldigt ovanlig och bara ett par inbitna nördar som experimenterar. Vilket passar min personlighet bra :).
Eftersom en öken är mycket lågproduktiv så kommer det nog att vara viktigt att ha mycket låg belastning. Stora djur som bajsar mycket kommer nog inte att fungera. Även med mindre belastning kan det bli aktuellt att ibland skopa ur fekalier som är synliga för att undvika överbelastning med dålig lukt som följd.
Substratet bör innehålla åtminstone en liten del organiskt material. Jag har sett de som blandar med sand och de som lägger organiskt material i botten istället för falsk botten och sand ovanpå. Jag tror på den senare varianten, då den ger en något fuktigare botten som inte når djuren. Det liknar dessutom naturen mer.
När det gäller renhållning så kan Vissa gråsuggor klara sig bra, men hoppstjärtar kan nog uteslutas. Frågan är bara var man hittar gråsuggor som kommer från torrare miljöer? Men sen finns det många andra djur som nämns. Bland annat ökenlevande kackerlackor, skalbaggar, mjölbaggar, zophobas, millipeder etc. Utmaningen blir väl att hitta en kombo som passar ihop med de djur och växter man valt. Många av de föreslagna rengörarna är ju ganska så stora och kan konkurrera med de djur man tänkt sig.
I vilket fall en spännande utmaning som jag kanske skall ta mig an om något år när/om jag lyckas plantera samma tanke hos frun. Här krävs det listighet.
Några spännande länkar jag hittat:
animalias.boards.net/thread/50/bioactive-dry-set-upsreptileapartment.com/bio-active-terraria-living-reptile-art/www.geckosunlimited.com/community/naturalistic-vivarium/49354-desert-cleanup-crew.htmlwww.geckotime.com/creating-a-bioactive-leopard-gecko-setup/Mvh
Magnus