Bioaktivt ökenbiotop ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

94
66
Emeraldswift:
Hej jag starta hobbyn igen för ett par månader sedan . Jag har haft igång ett bioaktivt regnskogs terrarie sen juni och det frodas . Växterna växer så det knakar !! Jag vill nu pröva på att starta ett bioaktivt ökenterrarium med levande succulenter . Tänkte köra fogskum och frigolit så att jag får nivåer på bakkant av terrariet där jag tänkt plantera succulenterna i krukur som kan tas bort lätt och och vattendreneras in i någon form av behållare som ska vara lätt  att tömma . Jag vill ha jordblanding i dom nivåerna och sand i framkant . Vill köra hoppajärtar och gråssugger som städare . Är det någon som har erfarenhet av ökenterrarier ? Skickar med en bild på nuvarade terrarie

5477
4193
Tropfrog:
Mycket snygg burk! Vad har du för djur däri?

Jag ser fram emot en projekttråd när du bygger din öken ;).

Jag är nybliven regnskogsterrarium nerd. Men har samlat succulenter under lång tid.

Risken är nog att gråsuggor inte överlever i för torr miljö. Mycket vit ved som du fuktar på kväll och morgon kan kanske rädda dem?

Mvh
Magnus 

2966
1648
Hoggaforfan:
Hoppstjärtarna sticker nog men gråsuggorna kan faktiskt klara det.
Jag har sett några ur armadillo-släktet (osäker stavning) som lever med Testudo kleinmanni under 5 års tid, det är ingen stor odling men några här och några där överlever

5477
4193
Tropfrog:
Jag kan inte riktigt släppa den idé som du förgiftat mitt huvud med. Jag har ju massor av succulenter och det vore kul att göra en snygg display med något ökenlevande djur däri. Så jag har gjort en hel del research. Tänkte dela med mig lite:

Det verkar som att bioaktiva torra miljöer fortfarande är väldigt ovanlig och bara ett par inbitna nördar som experimenterar. Vilket passar min personlighet bra :).

Eftersom en öken är mycket lågproduktiv så kommer det nog att vara viktigt att ha mycket låg belastning. Stora djur som bajsar mycket kommer nog inte att fungera. Även med mindre belastning kan det bli aktuellt att ibland skopa ur fekalier som är synliga för att undvika överbelastning med dålig lukt som följd.

Substratet bör innehålla åtminstone en liten del organiskt material. Jag har sett de som blandar med sand och de som lägger organiskt material i botten istället för falsk botten och sand ovanpå. Jag tror på den senare varianten, då den ger en något fuktigare botten som inte når djuren. Det liknar dessutom naturen mer.

När det gäller renhållning så kan Vissa gråsuggor klara sig bra, men hoppstjärtar kan nog uteslutas. Frågan är bara var man hittar gråsuggor som kommer från torrare miljöer? Men sen finns det många andra djur som nämns. Bland annat ökenlevande kackerlackor, skalbaggar, mjölbaggar, zophobas, millipeder etc. Utmaningen blir väl att hitta en kombo som passar ihop med de djur och växter man valt. Många av de föreslagna rengörarna är ju ganska så stora och kan konkurrera med de djur man tänkt sig.

I vilket fall en spännande utmaning som jag kanske skall ta mig an om något år när/om jag lyckas plantera samma tanke hos frun. Här krävs det listighet.

Några spännande länkar jag hittat:

animalias.boards.net/thread/50/bioactive-dry-set-ups
reptileapartment.com/bio-active-terraria-living-reptile-art/
www.geckosunlimited.com/community/naturalistic-vivarium/49354-desert-cleanup-crew.html
www.geckotime.com/creating-a-bioactive-leopard-gecko-setup/

Mvh
Magnus 

94
66
Emeraldswift:
Intressant läsning !! 

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
Intressant läsning =)

Jag har också funderat mycket på en bioaktivt öken. Däremot finns det ju olika definitioner på just vad som är öken. Tror det finns fyra olika typer av öken och delas in beroende på hur mycket vatten/väta de får under ett år, fuktighet mm. mm. mm. Tre av typerna är relevanta för oss inom hobbyn.

Nu vet jag inte helt säkert vart du vill lägga din nivå men eftetsom du nämnde suculenter så är det mer åt det torra och varma hållet?

Generellt antar jag att ju "hetare" öken är (eller mer extrem åt det varma hållet), ju färre städare finns det. Istället tar sol och vind hand om avfallet och vittrar sönder det. Men detta är bara min egen teori. 

För egen del är det "semi-arid" öken som lockar. Temprtaturen är fortfarande hög och luftfuktigheten medel och jag tvivlar på att  den vanliga städpatrullen (hoppstjärtar och suggor) som finns i tropikerna kommer trivas och fungera utan hjälp.

Tanken som jag har för stunden är att samla den växtlighet, gräs och liknande jag tänker ha, i större behållare. I den lägger jag hoppstjärtar och suggor. Dagtid håller de till där. Nattetid däremot kommer luftfuktigheten stiga per automatik och kanske vanfrar de runt även ute på sanden? Annars är ju som länkarna beskriver Zophobas-baggar något att kompletera med? 

sciencing.com/superworm-life-cycle-5347598.html

5477
4193
Tropfrog:
Vad kul att vi är fler som är nyfikna. Måhända kan detta bli en tråd där vi så småningom delar egna erfarenheter? (om inte TS motsätter sig detta?

Jo, i någon av länkarna beskrevs de olika ökenbiotoperna. Du har rätt i att den arktiska biotoper sällan är av intresse för de flesta inom hobbyn.

Vad jag förstår så blåser en hel del av den organiska massan bort från sanddynerna precis som du säger. Men en del lär ju fastna på klippiga ställen, där det enligt min erfarenhet är de ställen man kan förvänta växter etablera sig. Så skall det vara en helt biotopriktig burk med växter så skall den nog innehålla sten. Det tror jag inte är ett egentligt problem, då de flesta djur som vi ser inom hobbyn nog är mer bundna till dessa microbiotoper snarare än rena sanddyner. Sen måste det ju inte vara en 100%ig exakt biotopriktig burk för att djuren skall trivas.

Din beskrivning av lokala fuktiga platser liknar lite något jag såg i någon av länkarna. Det lär bara vara en fördel för de flesta djuren också då man ofta rekommenderar fukt box för öken levande djur.

Mvh
Magnus 

5477
4193
Tropfrog:
Jag hittade ett företag på Youtube som saluför paket för bioaktivt terrarium. Enligt dem behövs inte smådjur så länge microfaunan är på plats. Så paketet innehåller någon form av pulver som sägs ympa in de mikroorganismer som krävs. Det låter egentligen logiskt då en kompost ju faktiskt bryter ner organiskt avfall utan att det behövs smådjur. En bioaktivt botten är ju egentligen bara en kompost. Jag minns ett pulver som liknar denna produkt som såldes för hushållskomposter som sades innehålla microber för att kickstarta Komposten, var aldrig någon storsäljare. Men jag antar att det är samma sak.

Så, vart vill jag komma? Jo, om det bara finns en väl fungerande kompost så borde man kunna vattna försiktigt den fuktiga delen i terrariet med kompostte och på så sätt få igång bottnen med microber, svampar osv som behövs. Har man ett väl fungerande regnskogsterrarium, så borde vattnet från den falska bottnen/avrinning vara som gjort för detta ändamål.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
Låter som du sett "The Bio Dude"? 

5477
4193
Tropfrog:
Jo, det stämmer. Men ville varken göra reklam eller dissa. Nu när du tvingat mig så blir det nog diss. Men det innebär inte att man kan ta till sig delar av konceptet och omsätta i egna tankar.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild