Vilket regnsystem?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SmHF
34
11
RMreptiles:
Hej! Undrar här vilket regnsystem jag bör köpa! 
Står mellan trixies regnsystem och super rain 2.

flera har sagt att trixies pump låter en del men känner själv att de inte spela super stor roll då den bara kommer vara igång 2 gånger per dag några sekunder!

vad är era åsikter? :) vad har ni för erfarenheter för varje system?

5478
4193
Tropfrog:

Jag har ju bara provat en, men är väldigt nöjd med den. Har en dusk tropic pump som har helt klart accepterad ljudnivå. Slang och dyrsor är därifrån också.

Om man är lite snål så är det lätt att ta specen direkt från pumphuset och hitta samma pump direkt från tillverkaren på de där kända kinesiska handelsplattformarna. Det hade jag nog gjort om jag inte hade slått till på Borås mässan. Några hudralappar att spara, men mycket längre ledtid. Sen är det ju fan så mycket snyggare logga på dusk pumpen om inte annat :)

MVH
Magnus

14
8
Iguana80:
Tropfrog skrev:
Jag har ju bara provat en, men är väldigt nöjd med den. Har en dusk tropic pump som har helt klart accepterad ljudnivå. Slang och dyrsor är därifrån också.

Om man är lite snål så är det lätt att ta specen direkt från pumphuset och hitta samma pump direkt från tillverkaren på de där kända kinesiska handelsplattformarna. Det hade jag nog gjort om jag inte hade slått till på Borås mässan. Några hudralappar att spara, men mycket längre ledtid. Sen är det ju fan så mycket snyggare logga på dusk pumpen om inte annat :)

MVH
Magnus

Tjena! Jag instalerade Lucky Reptile Superrain 2 och är supernöjd. Bra tryck i pumpen samtidigt som den går relativt tyst, rekommenderas!!

5478
4193
Tropfrog:
När det gäller regnsystem så vill man ha så högt tryck som möjligt och så lågr flöde som möjligt. Det är detta som ger den fina dimman som gör att luftfuktigheten ökar utan att svämma över burken.

Dusk tropic kör 1l/min på 8,6bar
Lucky reptile kör på 2l/min och 6,5 bar.

Priset för lucky reptile är förstås liite lägre, men det rättfärdigar inte den lägre specifikationen enligt mig.

Man kan hitta pumpar på upp till 10 bar och lågt flöde för under 300 kr på de kinesiska handelsplattformarna. Det enda som saknas är info om ljudnivå.

MVH
Magnus

2966
1648
Hoggaforfan:
Tropfrog skrev:
När det gäller regnsystem så vill man ha så högt tryck som möjligt och så lågr flöde som möjligt. Det är detta som ger den fina dimman som gör att luftfuktigheten ökar utan att svämma över burken.

Dusk tropic kör 1l/min på 8,6bar
Lucky reptile kör på 2l/min och 6,5 bar.

Priset för lucky reptile är förstås liite lägre, men det rättfärdigar inte den lägre specifikationen enligt mig.

Man kan hitta pumpar på upp till 10 bar och lågt flöde för under 300 kr på de kinesiska handelsplattformarna. Det enda som saknas är info om ljudnivå.

MVH
Magnus

Det mycket på dysorna, lucky reptile är plast så större hål än i metall.

5478
4193
Tropfrog:
Hoggaforfan skrev:

Det mycket på dysorna, lucky reptile är plast så större hål än i metall.

Ja, om man vill att det skall regna i burken så är större hål och lägre tryck inga bekymmer. Men om man har det så små måste man i princip borra upp avrinning i botten annars svämmar det ju över.

Mina kommentarer bygger på att man saknar avrinning och vill ha fram den fuktighetsskapande dimman, inte regn. Jag bara antar att de flesta saknar avrinning, kanske felaktigt?

MVH
Magnus

2966
1648
Hoggaforfan:
Tropfrog skrev:

Ja, om man vill att det skall regna i burken så är större hål och lägre tryck inga bekymmer. Men om man har det så små måste man i princip borra upp avrinning i botten annars svämmar det ju över.

Mina kommentarer bygger på att man saknar avrinning och vill ha fram den fuktighetsskapande dimman, inte regn. Jag bara antar att de flesta saknar avrinning, kanske felaktigt?

MVH
Magnus

Jag menar att kvaliteten på dimman har med dysorna att göra mer än pumpen. Sämre dysor ger större droppar och kräver mer vätska till en specifik luftfuktighet.
Däremot så har nog trycket viss skillnad hur snabbt det tar att komma upp till en viss luftfuktighet då mer vatten hinner komma ut samt dimman skjuts längre. 
Tror jag ;-)

2966
1648
Hoggaforfan:
RabbeNPingU skrev:
Hej! Undrar här vilket regnsystem jag bör köpa! 
Står mellan trixies regnsystem och super rain 2.

flera har sagt att trixies pump låter en del men känner själv att de inte spela super stor roll då den bara kommer vara igång 2 gånger per dag några sekunder!

vad är era åsikter? :) vad har ni för erfarenheter för varje system?

Har bara erfarenhet av Super rain 2 och den låter en del det med. Det beror på hur och var man har dem, borrande i betong låter sällan länge men ack så irriterande ^^

129
114
kekke:
Mistking, jävligt nöjd. www.mistking.eu/

5478
4193
Tropfrog:
Hoggaforfan skrev:

Jag menar att kvaliteten på dimman har med dysorna att göra mer än pumpen. Sämre dysor ger större droppar och kräver mer vätska till en specifik luftfuktighet.
Däremot så har nog trycket viss skillnad hur snabbt det tar att komma upp till en viss luftfuktighet då mer vatten hinner komma ut samt dimman skjuts längre. 
Tror jag ;-)

Jag tror du fått det lite fel faktiskt. Högre tryck innebär inte högre flöde. De bästa pumparna för mist system har högre tryck, men mindre flöde än andra pumpar. Högre tryck ger en finare dimma och därmed också mer luftfuktighet per volym.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild