Antaresia maculosa terrarieinredning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

173
59
mrvikke:
Kristian_F skrev:

Vanlig akrylfärg. Typ denna www.bauhaus.se/reeves-akrylfarg-morkgul-75-ml-1.html

De färger jag kört med är vit, svart, burnt umber, gul och sen lite brun för att "smutsa ner" där det skulle kunna vara lite skitigare. Färgvalet är ju såklart beroende på vad för sten man vill åstakomma. Sen blandar man som man tycker bli bra. Kör aldrig en "ren" färg, utan försöker mixa lite.

detta är något man måste prova vid nästa projekt! Snyggt blev det i alla fall! 

173
59
mrvikke:
Är det gräs utifrån? Hur har du i så fall gjort för att inte få med massa ohyra in i terrariumet?

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

mrvikke skrev:
Är det gräs utifrån? Hur har du i så fall gjort för att inte få med massa ohyra in i terrariumet?

Vad menar du med ohyra? Specifikt vad tänker du på som man inte kan ha i terrariet?

Jag plockar nästan allt utomhus till mina terrarium & endast myrkolonier man bör se upp med :) I övrigt är någon spindel, gråsugga eller annan insekt välkomna. Brukar även få med någon snigel när jag hämtar löv. Beror kanske hur man vill ha det i terrariet men jag personligen ser gärna att det får vara lite myller i ekosystemet i terrariet :)

Nu pratar jag om terrarier till ormar framförallt.

184
218
Kristian_F:
mrvikke skrev:

Precis som Jonas_ skriver så är de allra flesta kryp du kan få med in inget problem, en del snarare välkommet. Kör hoppstjärtar och gråsuggor med gott resultat i terrariet till min Irian Jaya rutis. Mixen är av osteriliserad täckbark, jord och mossa bland annat. Där svampar, bakterier och andra naturligt förekommande nedbrytare lever i substratet. Lättare att hålla rent, mindre arbete att hålla rent. Mycket trevligare med en mer naturinspirerad terrarieteknik med ett litet ekosystem i burkarna, istället för kutterspån. Det håller sig renare när det är lite "liv" i substratet, dåliga bakterier och dyligt får det svårare att konkurera i ett levande system.

Sen finns det ju såklart en liten risk att man får in oönskade organismer också såklart. Det ska man ju inte sticka under stolen med. Fuktkvalster är ett exempel, helt ofarliga men kan vara irriterande att ha att göra med.

5477
4193
Tropfrog:
Jag skulle vilja vet vad det är för gräs du har i burken.

MVH
Magnus

184
218
Kristian_F:
Tropfrog skrev:
Jag skulle vilja vet vad det är för gräs du har i burken.

MVH
Magnus

Det är nåt vanligt tuvväxande gräs bara, växer säkert i kanterna på vilken grusväg somhelst :).

184
218
Kristian_F:
Den sista inredningsdetaljen kom hem igår :). Kan du se den?

5 poäng:

För 3 poäng:

Och för 1 poäng:

2966
1648
Hoggaforfan:
Var precis på väg att ge mig på 5p när jag såg den.

5477
4193
Tropfrog:
Jag fick en poäng.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
5 poäng
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild