Sikacim, andra alternativ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

54
91
kycklingen:
För några år sen kunde man köpa sikacim för att blanda med torv och ha som bakgrund i terrarium.

Sikacim verkar inte tillverkas med enligt Sika, någon här som har en annan lösning som är lika lättarberat och lika bra för växterna att slå rot i som i sikamixen?

1
0
Hagman:
kycklingen skrev:
För några år sen kunde man köpa sikacim för att blanda med torv och ha som bakgrund i terrarium.

Sikacim verkar inte tillverkas med enligt Sika, någon här som har en annan lösning som är lika lättarberat och lika bra för växterna att slå rot i som i sikamixen?
fantastiskt att jag inte är själv om denna fråga .är oxå ordentligt nyfiken på att få ett svar ang detta .. stört omöjligt att få tag på sikacim nuförtiden verkar det som ...

Medlem i DHF
1083
778
Westman:

kycklingen skrev:

Har för mig att jag set nå med latex

54
91
kycklingen:
Sikacim tillverkas inte mer tyvärr.

Jag blandade cocosfibrer med fuktbeständigt trälim (utspätt med en skvätt vatten.

5477
4193
Tropfrog:
Jag använde en produkt som heter superstrong fix and seal. Inte av någon annan anledning än att jag hade några tuber över ifrån ett annat projekt som var över bäst före datum. Det är giftfritt och svindyrt. Tiden får utvisa om det duger.

Många klipp på tuben använder sig av vanlig akvariesilikon.

Mvh
Magnus 

102
100
jonnyake:
Tropfrog skrev:
Jag använde en produkt som heter superstrong fix and seal. Inte av någon annan anledning än att jag hade några tuber över ifrån ett annat projekt som var över bäst före datum. Det är giftfritt och svindyrt. Tiden får utvisa om det duger.

Många klipp på tuben använder sig av vanlig akvariesilikon.

Mvh
Magnus 

Att använda silikon går inte att jämföra med sika tyvärr. Det är nåt helt annat det.

Mvh Jonny

143
154
TerraBygg:
kycklingen skrev:

Jag blandade cocosfibrer med fuktbeständigt trälim (utspätt med en skvätt vatten.

Ja, jag har hört (ja, jag vet, man hör mkt... ;-)) att sikan i princip var samma som vattenfast trälim (vanligt PVA-lim). Har du använt det länge?

54
91
kycklingen:
TerraBygg skrev:

Ja, jag har hört (ja, jag vet, man hör mkt... ;-)) att sikan i princip var samma som vattenfast trälim (vanligt PVA-lim). Har du använt det länge?

Det är första gången jag testar det nu och har haft det i några veckor i mitt terrarium, en så länge är jag väldigt nöjd.
När man lagt på blandningen och låtit den torka ordentligt så är ytan rätt hårt men direkt du sprayar vatten på så blir den mjuk och antagligen perfekt för växter att slå rot i.
Tycker väl att resultatet blir precis som med sikamixen.

2966
1648
Hoggaforfan:
kycklingen skrev:

swe.sika.com/
Sikacim är ett företag ;-)

Medlem i DHF
1083
778
Westman:
Hoggaforfan skrev:

swe.sika.com/
Sikacim är ett företag ;-)

Sika är ett företag.. Sikacim är en produkt som Sika har eller har haft ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild