Melsson skrev:
Okej, men då kanske man ska satsa på en torvblandning istället? Har aldrig riktigt förstått vad torv är för något dock. Om vi säger så här istället, vad tycker ni är det absolut bästa substratet för en grävande spindel? Ska man tillsätta vatten eller bara spreja en gång i veckan? Tell me! Kul att man fick igång en tråd.
Jag skulle inte rekommendera att pröva då spindeln är dålig på att visa om den trivs eller inte, och om den går runt är det ett tecken på att den inte trivs men det tolkar många nybörjare som att den trivs.
Jag rekommenderar detta till adult spindel (likadant fast inte lika mycket till små typ att ha plastburk istället för terrarium osv.):
Terrarium på 30*30*30
Massa torv/exo terras plantation soil (man köper den i block och blöter upp den så blir det jättemycket). Om du väljer torv så se till att torven är utan tillsatser och är okalkad. Vill man kan man tillsätta 25% sand men det är inte nödvändigt.
Ha så mycket torv det går, minst 10-15cm (kanske inte går med så djupt i framkant, men i bakkant bör man ha så djupt i så fall iaf.)
Ha gärna ett gömställe t.ex en rot, en barkbit eller nåt sånt.
Brachypelma smithi (heter numera B.hamorii, vet inte om det nya namnet gäller längre men många använder det redan och den gamla B.emilia har nu tagit över namnet smithi) är en torrlevande art. Se till att ha en fylld vattenskål. Utver det så spraya ca en gång i veckan. Substratet bör vara torrt, men inte så det dammar om det, gärna lite fuktigare, men inte jättefuktigt som till regnskogslevande arter.
Tror jag svarade på alla dina frågor samt några frågor du inte ställt ännu ;D
Några av felen som nybörjare gör (så vet du det redan i förväg istället för att spindeln blir stressad):
Tänk också på att inte bakkroppen ska vara stor som en ballong. Jag skulle rekommendera att mata när bakkroppen är smalare än framkroppen. Många spindlars bakkropp är 10 gånger större än framkroppen. Fet bakkropp kan göra att det blir större risk att den spricker och dör om man tappar den och kan ge den problem med ömsningar. Tänk även på att om spindeln stänger igen hålan inifrån och är i hålan är det normalt, och då slutar du bara ge mat tills den kommer ut och låter den vara i hålan tills den kommer ut (kan dröja några månader), förmodligen är det bara öms på g. Många skriver forumtrådar och är oroliga för att spindeln stänger igen sin håla inifrån, detta gör att trådskaparen får panik och att det även blir tjatigt i forumet med 10 trådar om samma ämne. S slipper du skriva om detta i forumet.