Hej,
Kan ju dela med mig lite kort av mina erfarenheter gällande dessa ormar.
Trevliga ormar dom här gröna! Det finns dock en del att tänka på när man håller dessa, såsom terrariets utformning, temperaturgradient, fuktighet, men viktigaste av allt - mat och avföring, håll extra koll på detta och för gärna anteckning när den åt och bajsade. Dessa ormar går att mata ihjäl!
Inom Chondro finns ju massa snygga variteter, själv har jag bara erfarenhet av Aru och Soronger, dom två kanske vanligaste variteterna. Av dom djur jag har haft så har mina chondro´s blivit större än caninusarna, men detta kan nog variera en del beroende på hur man matar och vilken varite chondron har.
Och man får nog säga att caninus är svårare att hålla om man jämför med chondro. Jag tänker då på att caninus kan vara struliga med mat och avföring, det gäller att hålla stenkoll på avföringen. Själv matar jag aldrig dessa ormar förrän dom tömt tarmen, och det kan ta lång tid innan dom gör det.. Flera, flera månader.
Samtidigt har jag upplevt att chondro är känsligare med fuktigheten i terrariet.
Båda arterna har rätt vassa och långa tänder, och man ska undvika att bli biten. Nog för att det gör ont, men du kan även skada din orm. Särskillt när dom är små!
Något annat viktigt, dessa arter trivs bäst när dom får vara ifred. Känner man att man absolut måste ta ut ormen så ska man skaffa en majsorm. Dessa arter kan lätt bli stressade, och stress för aldrig något bra med sig..
Jag anser att ingen av dessa är en bra nybörjarorm, dom får trots allt betraktas som svåra ormar att hålla, dom kräver att man har koll helt enkelt. Men visst, är man intresserad så sätter man sig in i djuret och hur det trivs i sin naturliga miljö. Det brukar bli bäst när man köper det man är intresserad av, så kör på om ditt hjärta slår för grönt ;)
Just de.. Min favorit? Då väljer jag Corallus batesii, eller caninus som 2. Men varför inte en fin wamena? Alla har sin charm. Och alla är lika tråkiga! Ja, du läste rätt.. Vill du ha en orm som rör på sig mycket så bör du skaffa någon annan art. Men snygga som fasen är dom!
Fråga gärna om ni undrar något, jag är kass på att skriva uppsatser... =)