Hjälp med värme

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Hoggaforfan skrev:

Testa med att isolera sidorna kanske? Ger kanske någon grad
Som Tropfrog skriver så är nog mattan för klen

Hur monterar du fast mattan mot lådan?

(Citera inlägg annars kommer det inte notiser till folk)

Så, har precis köpt och fått hem det. Så bifogar bilder här på hur det använts tidigare.. Mattorna är ovanför frigoliten och lådorna direkt på mattan. 

Medlem i SHF
276
343
Jubari:

2966
1648
Hoggaforfan:
Ok, tänkte om det var något du missat men det ser ut som du gjort vad du kan, du behöver nog mer watt på mattorna om du vill ha mer värme

5390
4129
Tropfrog:
Är det hålplåt som täckning på hela lådorna? Där sticker det ut mycket värme till rummet. Du kanske borde fundera på mindre kallras i lådorna?

Det optimala är väl att taket är tätt och isolerat och luftningen är på sidorna.

MVH
Magnus

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Hoggaforfan skrev:
Ok, tänkte om det var något du missat men det ser ut som du gjort vad du kan, du behöver nog mer watt på mattorna om du vill ha mer värme

Ok känner mig skapligt korkad nu, hehe men om jag redan har mattor som kommer upp i 50c varför ska jag ha kraftigare mattor? ponera att jag har mattor som kan bli 60 - 70c skulle de öka temperaturen i lådan till 35 c ? Känns riskabelt att ha för hög värme på mattorna. Eller?

2966
1648
Hoggaforfan:
Jubari skrev:

Ok känner mig skapligt korkad nu, hehe men om jag redan har mattor som kommer upp i 50c varför ska jag ha kraftigare mattor? ponera att jag har mattor som kan bli 60 - 70c skulle de öka temperaturen i lådan till 35 c ? Känns riskabelt att ha för hög värme på mattorna. Eller?

Nej, troligtvis är max 50C på de större (samt mindre) med men däremot är kapaciteten att värma upp till dessa 50C bättre. 
Watt är hur mycket den klarar värma upp men det har inget egentligen med temperaturen i sig att göra. Klarar du inte värma upp något så behöver du mer kraft sen har du termostaten att begränsa temperaturen.

Skulle man jämföra med bilar så hade watt varit hästkrafter, temperaturen km/h och värmen blir vikt, ju mer hästkrafter desto mer vikt klarar man få upp i en viss hastighet tex 50 km/h
Medans en mc har mindre hästkrafter än en lastbil trots att toppfarten är högre

Blev det klarare?

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Hoggaforfan skrev:

Nej, troligtvis är max 50C på de större (samt mindre) med men däremot är kapaciteten att värma upp till dessa 50C bättre. 
Watt är hur mycket den klarar värma upp men det har inget egentligen med temperaturen i sig att göra. Klarar du inte värma upp något så behöver du mer kraft sen har du termostaten att begränsa temperaturen.

Skulle man jämföra med bilar så hade watt varit hästkrafter, temperaturen km/h och värmen blir vikt, ju mer hästkrafter desto mer vikt klarar man få upp i en viss hastighet tex 50 km/h
Medans en mc har mindre hästkrafter än en lastbil trots att toppfarten är högre

Blev det klarare?

Ok förstår, funderar om jag ska bygga som en öppen garderob som jag skjuter in halva racket i.. kanske en enkel ram med 2 " 2 reglar bara, kör masonitskivor som täcker, isolerar med frigolit och kör masonit invändigt också. Kan de vara nåt? På så sätt bör jag kunna stänga inne värmen mer

5390
4129
Tropfrog:
Jubari skrev:

Ok förstår, funderar om jag ska bygga som en öppen garderob som jag skjuter in halva racket i.. kanske en enkel ram med 2 " 2 reglar bara, kör masonitskivor som täcker, isolerar med frigolit och kör masonit invändigt också. Kan de vara nåt? På så sätt bör jag kunna stänga inne värmen mer

Det låter som en möjlig väg.

Mvh
Magnus 

2966
1648
Hoggaforfan:
Jubari skrev:

Höjer du grundtemperaturen (iom isoleringen) så krävs ju mindre av mattorna och därmed behövs mindre watt.

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Hoppas de blir bättre nu.. ska snygga till de lite och måla de vitt tänkte ja.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild