Hjälp med värme

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Säkert en dum fråga men det struntar jag i förtillfället.. ja jag har haft reptiler sen jag var 5 och är idag 25 men är första gången jag kör med värmemattor och termostater så har noll koll på hur detta funkar =)

Nu till frågan, jag har ett rum i min lägenhet som är på ca 4kvm och där kommer jag ha lite djur för karantän och liknande, (Ormar) och jag har fått hem värmemattor (21,5w 410 x 274 mm 230 Volt. Ultratherm Vivarium Heater)

Jag har satt termostaten på 37 grader och tejpat proben direkt på en matta, mitten av mattan. Den har stått nu under natten och termostaten ligger på 31 grader, och racklådan som är ovanpå är då 25 grader i på varma sidan alltså där mattan är. Mäter med en pistol.

herperschoise.se/product.html/termostat?category_id=76 Det är termostaten jag har

Då är frågan, är mattorna för klena? Behöver jag köpa nya mattor, starkare och isåfall vad rekommenderar ni? Rummet i sig har en konstant värme på 21 grader, då jag bor i en hyresrätt så kontrollerar min hyresvärd värmen i hela lägenheten. Enda värmekälla jag har i det rummet är ett oljeelement som sätts på när vi går mot kallare tider, värmen i mattorna och termostaten påverkas väl inte av rummets värme?

Stort tack för alla råd och tips

5390
4130
Tropfrog:
Finns det något på termostaten som talar om när den värmer och när den inte gör det? Hur ofta värmer den?

Mvh
Magnus 

184
218
Kristian_F:
Låter som att mattan är för klen, 21 watt är inte mycket.
En matta med högre watt behöver inte jobba lika mycket för att hålla värmen, så det drar mindre energi att överdimensionera lite. Så har jag fått förklarat för mig men vet inte om det stämmer och har ingen praktisk erfarenhet själv. Går ju att räkna på´t, men där har jag inget att bidra med tyvärr :)

Själva mattan påverkas nog minimalt av rummets värme med de temperaturskillnaderna, men däremot blir det mer energikrävande att hålla en jämn höjd temperatur ju lägre den omgivande temperaturen är.

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Tror den är på värme hela tiden, symbolen heating syns iaf. Kan inte tänka mig något annat.. ställt den på 38 grader idag, nu ligger den på 31 förtillfället och på vissa punkter i lådan där mattan är ligger runt 30c samt övriga delar av mattan är på 25 - 27. Ger det några dagar ifall de tar ett tag att få upp värmen, pratade med Herperschoise om detta som föreslog vänta några dagar. Satt Proben i lådan med så jag inte går miste om värme, hoppas inte ormen sliter bort den sen bara hehe.

Fått upp temperaturen i rummet till 24 iaf så försöker hålla rummet på det.

2966
1648
Hoggaforfan:
Högre watt har mer kraft så att säga så värmen toppar snabbare så det Kristian_F säger borde stämma.
Ju varmare i rummet desto mindre behöver mattan jobba och desto lättare att komma upp i önskad temperatur sen tar det ett tag innan materialet runt mattan värms upp, det är delvis den effekten jag uttnyttjar när jag gjuter in kablar, men innan dess så kyler materialet av mattan.
Så beroende på material, inomhusvärme och effekt så kan det ta ett tag innan temperaturen har stabiliserat sig.

Värmen ligger på konstant tills proben kommer upp i 38C, sen efter det så gissar jag att mattan kommer att klicka on/off med jämna mellanrum för att försöka hålla 38C. 

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
tack för eran info, idag är rummet på 24c så det känns ju positivt iallafall.. 

Mätte temperaturen idag direkt på mattan, den mäter 45 - 50 på varmaste stället. Längs kanterna runt om hela mattan egentligen är den 27 som lägst - 33C och på övriga punkter så är den 33 - 35. I själva lådan så är varmaste punkten 33C och 30 där proben sitter (Ställde termostaten på max igår, 50C för att se hur varmt de kan bli) sen på kallaste delen av den varma delen så ligger värmen på 27C. Den kallaste delen av racklådan ligger på 24 - 24,5 C.. 

Känns inte riktigt som jag kommer kunna få upp värmen mer i lådan? Varför kan en punkt på mattan vara 45 - 50 när lådan är nästan 15C kallare, försvinner det så mycket bara genom plasten i lådan? Den är kanske 1cm tjock lådan. Känns lite småjobbigt även om jag inte vill ha så varmt till ormarna så vill jag ändå kunna ha möjligheten till för varmt än att oroa mig att de blir för kallt -.-

Är det termostaten ? Känns inte som de borde vara det, aldrig hört något negativt om den. Är det ett vanligt problem? Ska jag vänta några dagar till? Mattan utan termostaten blir lätt 50C på sina ställen efter bara ett par timmar, jag testade.

2966
1648
Hoggaforfan:
Jubari skrev:
tack för eran info, idag är rummet på 24c så det känns ju positivt iallafall.. 

Mätte temperaturen idag direkt på mattan, den mäter 45 - 50 på varmaste stället. Längs kanterna runt om hela mattan egentligen är den 27 som lägst - 33C och på övriga punkter så är den 33 - 35. I själva lådan så är varmaste punkten 33C och 30 där proben sitter (Ställde termostaten på max igår, 50C för att se hur varmt de kan bli) sen på kallaste delen av den varma delen så ligger värmen på 27C. Den kallaste delen av racklådan ligger på 24 - 24,5 C.. 

Känns inte riktigt som jag kommer kunna få upp värmen mer i lådan? Varför kan en punkt på mattan vara 45 - 50 när lådan är nästan 15C kallare, försvinner det så mycket bara genom plasten i lådan? Den är kanske 1cm tjock lådan. Känns lite småjobbigt även om jag inte vill ha så varmt till ormarna så vill jag ändå kunna ha möjligheten till för varmt än att oroa mig att de blir för kallt -.-

Är det termostaten ? Känns inte som de borde vara det, aldrig hört något negativt om den. Är det ett vanligt problem? Ska jag vänta några dagar till? Mattan utan termostaten blir lätt 50C på sina ställen efter bara ett par timmar, jag testade.

Plast isolerar så en del värme försvinner, eller kommer inte igenom plasten och det är ingenting man kommer ifrån, sen sprider sig värmen äveni materialet så plasten är varm en bit utanför mattan. Ligger inte mattan pressad mot lådan så är även luften isolerande. 
Det är alltid varmast i mitten då kanterna kyls av.

Vad ska du ha i racken? Låter ändå som ganska bra temperaturer tycker jag
Hur varmt är det i lådan när racket är stängt?

Medlem i SHF
276
343
Jubari:
Kommer främst ha KP, haft igång det 7 dagar nu. Känns inte som jag kan förvänta mig att det blir varmare i lådan, 

här är mattorna jag har samt länk till termostaten igen:

www.jnk-aquatics.co.uk/reptile/heating/ultratherm-viv-heat-mat-410x274-17x11-215w.html

herperschoise.se/product.html/termostat?category_id=76

Någon som använder samma varianter i rack och får upp värmen i lådorna mer än mig? Vad är annorlunda för er isåfall?

Det är den värmen jag skrev tidigare när racket är stängt, mätte nu på morgonen och då var det lite kallare, 23 - 23,5 på kalla sidan och på en punkt på varma delen 30 övriga sektioner av mattan 27. Jag kanske inte ska vara så orolig ändå, hade önskat ha 25 på kalla och 32 på varma sidan och att det skulle vara ganska konstant.

5390
4130
Tropfrog:
Om jag tolkar dig rätt så når burken inte upp i tillräcklig temperature och termostaten är på hela tiden, korrekt?

I sådana fall är det inget fel på termostaten, utan det är mattan som är för liten.

Mvh
Magnus 

2966
1648
Hoggaforfan:
Jubari skrev:
Kommer främst ha KP, haft igång det 7 dagar nu. Känns inte som jag kan förvänta mig att det blir varmare i lådan, 

här är mattorna jag har samt länk till termostaten igen:

www.jnk-aquatics.co.uk/reptile/heating/ultratherm-viv-heat-mat-410x274-17x11-215w.html

herperschoise.se/product.html/termostat?category_id=76

Någon som använder samma varianter i rack och får upp värmen i lådorna mer än mig? Vad är annorlunda för er isåfall?

Det är den värmen jag skrev tidigare när racket är stängt, mätte nu på morgonen och då var det lite kallare, 23 - 23,5 på kalla sidan och på en punkt på varma delen 30 övriga sektioner av mattan 27. Jag kanske inte ska vara så orolig ändå, hade önskat ha 25 på kalla och 32 på varma sidan och att det skulle vara ganska konstant.

Testa med att isolera sidorna kanske? Ger kanske någon grad
Som Tropfrog skriver så är nog mattan för klen

Hur monterar du fast mattan mot lådan?

(Citera inlägg annars kommer det inte notiser till folk)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild