Alternativ abg substrat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

184
218
Kristian_F:
Kompostmask funkar nog dåligt då de föredrar relativt låga temperaturer för att må bra. De blir väldigt slöa och oeffektiva redan vid 20 grader.

Ett alternativ till strukturbildande material som inte bryts ned är ju exmepelvis något oorganiskt och som är inte påverkar pH, som pimpsten.

5478
4193
Tropfrog:
Kompostmask är också alldeles för stora för mitt bygge och kommer att vara lite för effektiva.

Mvh
Magnus 

2966
1648
Hoggaforfan:
Kristian_F skrev:
Kompostmask funkar nog dåligt då de föredrar relativt låga temperaturer för att må bra. De blir väldigt slöa och oeffektiva redan vid 20 grader.

Ett alternativ till strukturbildande material som inte bryts ned är ju exmepelvis något oorganiskt och som är inte påverkar pH, som pimpsten.

Äggen kläcks mellan 18-29C och ofta är det varmt i komposter så det låter konstigt. Du blandar inte ihop det med någon annan mask?

Tropfrog skrev:
Kompostmask är också alldeles för stora för mitt bygge och kommer att vara lite för effektiva.

Mvh
Magnus 

Gråsuggor och hoppstjärtar räcker långt. En del har mask i men det kan vara till större byggen.

184
218
Kristian_F:
Hoggaforfan skrev:

Äggen kläcks mellan 18-29C och ofta är det varmt i komposter så det låter konstigt. Du blandar inte ihop det med någon annan mask?

Jo, det gör jag nog, tänkte på Eisenia hortensis (European nightcrawler/metmask) och inte Eisenia Foetida (Red wiggler). Den senare är nog inge vidare att ha i ett terrarium med innevånare som kan försöka äta dem, då de utsöndrar ett vitt sekret när de blir stressade som jag har för mig inte är så trevligt att äta... Det är en av orsakerna till att man inte använder dem som metmask...

5478
4193
Tropfrog:
Red wiggler har jag erfarenhet av. Den tycker jag nog är för stor också, och för effektiv. Jag spenderade några timmar åt research på minimaskar enkryträer, grindal osv. Men inga som verkar gilla regnskogsklimat. Men annars hade det varit precis vad jag söker. Det finns kanske micromask i tropikerna också, men kanske inte så lätt att hitta?

Mvh
Magnus 

2966
1648
Hoggaforfan:
Tropfrog skrev:
Red wiggler har jag erfarenhet av. Den tycker jag nog är för stor också, och för effektiv. Jag spenderade några timmar åt research på minimaskar enkryträer, grindal osv. Men inga som verkar gilla regnskogsklimat. Men annars hade det varit precis vad jag söker. Det finns kanske micromask i tropikerna också, men kanske inte så lätt att hitta?

Mvh
Magnus 

Googlade lite då jag inte kom ihåg vad det var och grindal verkar trivas vid 22-25C, beroende på hur du har värmen så är bottensubstratet kallare än lufttemperaturen så fullt möjligt att det kan fungera. Värt att testa
Enchytraeus albidus kanske fungerar men dör över 29C

5478
4193
Tropfrog:
Jag kommer att ha värmematta. 27-29 dagtid och 23-25 natt. Men visst, det går ju att dra ner lite.

Mvh
Magnus

2966
1648
Hoggaforfan:
Tropfrog skrev:
Jag kommer att ha värmematta. 27-29 dagtid och 23-25 natt. Men visst, det går ju att dra ner lite.

Mvh
Magnus

Fast det är med lampor, bästa är väl att sätta ihop allt och ha det igång i 1-2veckor så det hinner stabilisera sig sen kolla vilken temp det är i bottenmaterialet och sen utgå från det

5478
4193
Tropfrog:
Jag kommer att ha led som inte värmer så mycket. Eftersom vi har rätt kallt i huset så kommer jag att använda värmematta.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild