Projekt: "Madagascar"

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
NellyNiklas skrev:
En månad senare.

En av mina kollegor på jobb gav mig en orkidé som nu hittat in i Vivariumet i hopp om att den ska vakna till liv igen.

Vi har även utökat misting-systemet med ytterligre två munstycken. Med ytterligare två munstycken blir det givetvis ett tryckfall i de övriga munstyckena, men det funkar fortfarande bra. 

Nu ska vi låta växtligheten gro in sig ett tag till innan vi skaffar djuren. 

Sedan sist har vi även ettablerat ett par kulturer med hoppstjärtar, bananflugor och gråsuggor. 

Vi har även gjort en serie mätningar i vivariumet enligt nedan, med mest fokus på toppen samt mitten, på respektive varm- och kallsida.

Topp

Vänster: Temp högst upp i Vivariumet. Röd=Varm sida, Blå=Kall sida
Höger: Relativ luftfuktighet på varma sidan, i närheten av solplatsen

Mitt

Vänster: Temp mitt i Vivariumet. Röd=Varm sida, Blå=Kall sida. Dipparna i grafen visar när balkongdörren varit öppen. 
Höger: Relativ luftfuktighet på varma sidan, halvvägs ner i vivariumet. Spiken i grafen visar när mistingen gick igång. (20sec / 8h)

Tanken är ett gäng (3 eller 4) individer ur Phelsuma-släktet ska husera här inom en snar framtid. Jag lutar lite åt Phelsuma laticauda.

Av det som jag läst på nätet och i min nya bok jag hittade på Adlibris, så är siffrorna vi mätt fram lämpliga.
Är det någon här som har erfarenhet av Phelsuma och har synpunkter så är jag mer än tacksam att höra dem.

Mvh
Niklas

Nu behöver fler horisontella grenar/rör om det ska bli bra åt Phelsuma. Nu kollar jag på telefonen så ser inte temperatur osv

184
218
Kristian_F:
Att plotta temp och fukt i en graf är ett utmärkt sätt att trimma in ett system på, man ser direkt var/om det behövs justeras. Snyggt bygge! Personligen skulle jag testa att få in lite tunnare "busk" grenar för att få lite bryt mot bambun och ett mer vilt intryck.

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
Lite uppdateringar från den senaste tiden. 

Det växer så det knakar...

... städpatrullen jobbar på för fulla muggar...

Printade ut några ringar/"lock" till bananflugeodligen i 3D skrivaren. Funkar förträffligt!

Mvh
Niklas
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild