Hej alla!
Tänkte dela med mig av den gånga semesterns projekt, men först lite backstory om hur en liten "Venus Fly Trap" banade vägen för något större. Jag inte helt grön inom herp-hobbyn. Jag har lekt med reptiler (framför allt ödlor) i mina morföräldrars trädgård sedan barnsben. (Jag är stolt innehavare av Australienks medborgarskap, så att reptiler är ett intresse kommer kanske inte som någon överreskning.)
Därmed är det kanske inte svårförstått att just Australienska reptiler ligger aningen närmare hjärtat än andra och genom årens lopp har jag haft och även lyckats föda upp Skäggagamer (
Pogona vitticeps), en hög-gul Djungelrutpyton (
Moreli Spilota ssp) samt en "Jaguar morph" (
Moreli Spilota ssp variegatae). Dessa fick (om än något motvilligt) säljas vidare efter ett antal år när det blev flytt till mindre boende med en inte lika entusiastisk partner.
Moreli Spilota sspMoreli Spilota ssp variegatae
Åren gick utan nya reptiler, men suget har alltid funnits där. Men så träffade jag en fantastisk tjej som är fullkomligt tokig i plantor, växter och djur.
En dag när vi gcik runt i Hornbach kom vi hem med en "Venus Fly Trap". En häftig och facinerande växt. Något senare kom vi hem med några till och en annan variant av köttätande blomma. Små glasvivarium började pryda fönstrena runt om i lägenheten.
Det stora återfallet kom när vi tog en helgtur över sundet och tillbringade en heldag på "Den Blå Planet" i Köpenhamn. (Kan varmt rekommendera detta om ni har vägarna förbi). Väl inne i "Tropikavdelningen" var det kört. Återfallet kom som en smäll i magen och veckan efter hade vi offererat vår lokala Tropikbutik med prylar för närmare 12.000kr.
Projekt: "Madagascar"Suget var igång och återfallet på topp. Vad göra? Vi har begränsat med utrymme så det fick bli något "smått". Det hela slutade med att vi beställde varsin "Exo Terra 45x45x90" med alla tillhörigheter.
I och med bristen på utrymme så föll även mina "självklara val" på djur bort. Kragagamen, Skäggagamen och de små varanerna. Samtidigt ville jag gärna ha något med regnskogstema då lite grönt hade lyft lägenheten i sin helhet. Efter något besök på "Trädgårdspaletten" i Malmö så ledde en sak till en annan och "Madagascar" blev resultatet.
"The Build"Exo Terra't monterades ihop ochplacerades på plats. Den tillhörande bakgrunden fick åka ut för här skulle byggas eget. (I lådan bredvid står alla växter som är tänkt att ingå i bygget.
Samtidigt pratade jag med en kille på andra sidan "pölen" vid namn Scott Allen, ägare av "Vivarium Works (
www.vivariumworks.com). Fenomenalt snygga och väl detaljerade stenreplikor för en bråkdel av summan här hemma. En beställing åkte iväg och någon vecka senare landade de. Hos Trädgårdspaletten inhandlades det flera meter Bamboo och ytterligare krukor "grönt".
Placering av Bamboo och sten påbörjades. Tanken här var att ha de stora bitarna (bakgrund samt Bamboo-sektion) demonterbara/lösa. Cellplast (som ofta används till tak på uterum) fick bli en "bas" att montera på.
Bamboo-bitar och sten limmades fast med smältlim.
Ytterligare sten limmades på tänkt plats...
Sporadiskt placerade plantor och ljus för att få en bild/vision över hur saker skulle placeras, vad som fattades och vart ljuset föll.
Vi upptäkte att det fattades en sten på högersidan så vi limmade dit en även där. Vid detta stadiet var alla stora delar på plats där vi ville ha dem.
Bakgrund och Bamboo-sektion
Vi plockade ut "basplattorna" och började härja med fogskummet. Vi placerade ut små plastkrukor där de skulle vara. Skummet fick sedan härda i 24h innan vi kunde börja gå loss med kniv och rakblad.
ETT TIPS: Vi köpte fogskum på BAUHAUS samt på HORNBACH. Den från HORNBACH var mycket mer kompakt/tätare med mindre gasbubblor som fastnade i skummet samt mycket enklare att skära i. Jag har dessvärre inte namnet på fabrikatet.
Testmontage av färdigskuren Bamboo-sektion och bakgrund. Bakgrunden är "cut to fit" med någon millimeterns plus-tollerans så den inte behöver limmas på plats.
Sedan började kladdandet med silikon för akvariebruk, orkidebark, sphagnummossa och cocosfiber. Vi använde händerna till detta, men pensel hade kanske funkat bättre?
ETT TIPS: Om du kan, välj svart silikon. Det blir så mycket lättare att se vart du har kladdat och inte kladdat. Snåla inte med silikonet.
"Slutspurten!"Bakgrunden på plats... (fortfarande olimmad).
... och Bamboo-sektionen likaså.