Projekt: "Madagascar"

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
Hej alla!

Tänkte dela med mig av den gånga semesterns projekt, men först lite backstory om hur en liten "Venus Fly Trap" banade vägen för något större. Jag inte helt grön inom herp-hobbyn. Jag har lekt med reptiler (framför allt ödlor) i mina morföräldrars trädgård sedan barnsben. (Jag är stolt innehavare av Australienks medborgarskap, så att reptiler är ett intresse kommer kanske inte som någon överreskning.)

Därmed är det kanske inte svårförstått att just Australienska reptiler ligger aningen närmare hjärtat än andra och genom årens lopp har jag haft och även lyckats föda upp Skäggagamer (Pogona vitticeps), en hög-gul Djungelrutpyton (Moreli Spilota ssp) samt en "Jaguar morph" (Moreli Spilota ssp variegatae). Dessa fick (om än något motvilligt) säljas vidare efter ett antal år när det blev flytt till mindre boende med en inte lika entusiastisk partner. 

Moreli Spilota ssp

Moreli Spilota ssp variegatae

Åren gick utan nya reptiler, men suget har alltid funnits där. Men så träffade jag en fantastisk tjej som är fullkomligt  tokig i plantor, växter och djur.

En dag när vi gcik runt i Hornbach kom vi hem med en "Venus Fly Trap". En häftig och facinerande växt. Något senare kom vi hem med några till och en annan variant av köttätande blomma. Små glasvivarium började pryda fönstrena runt om i lägenheten.

Det stora återfallet kom när vi tog en helgtur över sundet och tillbringade en heldag på "Den Blå Planet" i Köpenhamn. (Kan varmt rekommendera detta om ni har vägarna förbi). Väl inne i "Tropikavdelningen" var det kört. Återfallet kom som en smäll i magen och veckan efter hade vi offererat vår lokala Tropikbutik med prylar för närmare 12.000kr.

Projekt: "Madagascar"

Suget var igång och återfallet på topp. Vad göra? Vi har begränsat med utrymme så det fick bli något "smått". Det hela slutade med att vi beställde varsin "Exo Terra 45x45x90" med alla tillhörigheter.
I och med bristen på utrymme så föll även mina "självklara val" på djur bort. Kragagamen, Skäggagamen och de små varanerna. Samtidigt ville jag gärna ha något med regnskogstema då lite grönt hade lyft lägenheten i sin helhet. Efter något besök på "Trädgårdspaletten" i Malmö så ledde en sak till en annan och "Madagascar" blev resultatet.

"The Build"

Exo Terra't monterades ihop ochplacerades på plats. Den tillhörande bakgrunden fick åka ut för här skulle byggas eget. (I lådan bredvid står alla växter som är tänkt att ingå i bygget.

Samtidigt pratade jag med en kille på andra sidan "pölen" vid namn Scott Allen, ägare av "Vivarium Works (www.vivariumworks.com). Fenomenalt snygga och väl detaljerade stenreplikor för en bråkdel av summan här hemma. En beställing åkte iväg och någon vecka senare landade de. Hos Trädgårdspaletten inhandlades det flera meter Bamboo och ytterligare krukor "grönt".

Placering av Bamboo och sten påbörjades. Tanken här var att ha de stora bitarna (bakgrund samt Bamboo-sektion) demonterbara/lösa. Cellplast (som ofta används till tak på uterum) fick bli en "bas" att montera på.

Bamboo-bitar och sten limmades fast med smältlim. 

Ytterligare sten limmades på tänkt plats...

Sporadiskt placerade plantor och ljus för att få en bild/vision över hur saker skulle placeras, vad som fattades och vart ljuset föll.

Vi upptäkte att det fattades en sten på högersidan så vi limmade dit en även där. Vid detta stadiet var alla stora delar på plats där vi ville ha dem. 

Bakgrund och Bamboo-sektion

Vi plockade ut "basplattorna" och började härja med fogskummet. Vi placerade ut små plastkrukor där de skulle vara. Skummet fick sedan härda i 24h innan vi kunde börja gå loss med kniv och rakblad.

ETT TIPS: 
Vi köpte fogskum på BAUHAUS samt på HORNBACH. Den från HORNBACH var mycket mer kompakt/tätare med mindre gasbubblor som fastnade i skummet samt mycket enklare att skära i. Jag har dessvärre inte namnet på fabrikatet.

Testmontage av färdigskuren Bamboo-sektion och bakgrund. Bakgrunden är "cut to fit" med någon millimeterns plus-tollerans så den inte behöver limmas på plats.

Sedan började kladdandet med silikon för akvariebruk, orkidebark, sphagnummossa och cocosfiber. Vi använde händerna till detta, men pensel hade kanske funkat bättre?
ETT TIPS: Om du kan, välj svart silikon. Det blir så mycket lättare att se vart du har kladdat och inte kladdat. Snåla inte med silikonet.

"Slutspurten!"

Bakgrunden på plats... (fortfarande olimmad).

... och Bamboo-sektionen likaså.

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:

Botten fylldes med lekakulor samt ett tunt pvc-rör limmades på plats. Röret ska förnkla uttaget av överflödigt vatten som ansammlas på botten. (I ena änden finns givetvis hål).

Mellan lagret med lekakulor och lagret med cocosfiber, mossa, kol och orkidebark finns en duk som släpper igenom vatten men inget annat.

För att dölja pvc-rörer placerades en sten ovanpå. (Detta var tänkt så redan för start). De första plantorna planterades och bakgrunden fick sin första  av tre Bromelia och bergpalmer i den bakre delen i bottensubstratet.

Mer plantering...

Vi stack ner några mindre Bamboopinnar för att skapa lite mer variation bland storlekarna samt testplanterade några mindre köttätande växter i förgrunden. I hörnet på bakgrunden planterade vi en liten "Fågelbobräcken"

Vi bytte ut de små köttätande plantorna mot en större "Pitcher plant".  Längs högra sidan planterades två "Fredskalla".

Vi installerade ett "Monsoon MULTI" misting system, limmade fast några luftplantor (Tillandsia) på Bamboo bitarna då det såg "tomt" ut. Vi fäste några bitar murgröna på bakgrunden samt spred torkade löv (köpta) på marken. Därefter fulländade vi det bioaktiva med ett gäng gråsuggor och hoppstjärtar.

DONE! (I princp...)

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
Vad har hänt sedan semester tog slut? 

Vi har lagt till Gullranka, en värmelampa med armatur. Vi provade först med en 100W Exo Terra Sun Glow, men det visade sig vara allt för kraftig med temperaturer uppe emot 50 grader i den varma zonen. Effekten halverades och mer gynsamma temperaturer blev resultatet.

Idag har jag mätt temperaturer i den varma zonen, kalla zonen samt luftfuktigheten vad den varma zonen. Jag lägger upp de nyaste bilderna samt resultatet av mätningarna så småningom. 

Fortsättning följer!

/Niklas

378
479
Svedjemo:
Snyggt! Alltid kul med väldokumenterade byggtrådar!

102
100
jonnyake:
Snyggt! Tyvärr har jag själv aldrig lyckats med bergpalm eller murgröna i terrarier med regnskogsklimat. Det är synd, särskilt på bergpalmen som jag tycker gör sig bra i en miljö med bambu.

Istället för murgrönan kan jag rekommendera klätterkalla ( Philodendron scandens). Den är väldigt lik gullrankan men den är helt grön. Pitcherplantan har jag framgångsrikt haft på bakgrunder, förutsatt att de får tillräckligt med fukt kring rötterna. Det fixar erat regnsystem!

ser fram emot att följa hur det här växer fram!

Medlem i SkHF
42
28
pelleg:
Verkligen en väldigt trevlig tråd. Ser väldigt fint ut !

117
99
Lancehead:
 På vilket sätt är det här Madagaskar?

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
Lancehead skrev:
 På vilket sätt är det här Madagaskar?

På vilket sätt kan det inte vara det? Det finns ju gott om bamboo på Madagaskar. Projektet behövde ett namn och jag tyckte "Madagascar" var passande. 

/Niklas

117
99
Lancehead:
nelly skrev:

På vilket sätt kan det inte vara det? Det finns ju gott om bamboo på Madagaskar. Projektet behövde ett namn och jag tyckte "Madagascar" var passande. 

/Niklas

Ok

Medlem i SkHF
1068
1217
NellyNiklas:
En månad senare.

En av mina kollegor på jobb gav mig en orkidé som nu hittat in i Vivariumet i hopp om att den ska vakna till liv igen.

Vi har även utökat misting-systemet med ytterligre två munstycken. Med ytterligare två munstycken blir det givetvis ett tryckfall i de övriga munstyckena, men det funkar fortfarande bra. 

Nu ska vi låta växtligheten gro in sig ett tag till innan vi skaffar djuren. 

Sedan sist har vi även ettablerat ett par kulturer med hoppstjärtar, bananflugor och gråsuggor. 

Vi har även gjort en serie mätningar i vivariumet enligt nedan, med mest fokus på toppen samt mitten, på respektive varm- och kallsida.

Topp

Vänster: Temp högst upp i Vivariumet. Röd=Varm sida, Blå=Kall sida
Höger: Relativ luftfuktighet på varma sidan, i närheten av solplatsen

Mitt

Vänster: Temp mitt i Vivariumet. Röd=Varm sida, Blå=Kall sida. Dipparna i grafen visar när balkongdörren varit öppen. 
Höger: Relativ luftfuktighet på varma sidan, halvvägs ner i vivariumet. Spiken i grafen visar när mistingen gick igång. (20sec / 8h)

Tanken är ett gäng (3 eller 4) individer ur Phelsuma-släktet ska husera här inom en snar framtid. Jag lutar lite åt Phelsuma laticauda.

Av det som jag läst på nätet och i min nya bok jag hittade på Adlibris, så är siffrorna vi mätt fram lämpliga.
Är det någon här som har erfarenhet av Phelsuma och har synpunkter så är jag mer än tacksam att höra dem.

Mvh
Niklas
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild