Smilla skrev:
Vad får du den informationen ifrån? Likt många andra arter häckar och födosöker kanariefåglar i flock. De är inte alls solitära.
Vad är det för fågel du har för tillfället?
Jag har en duva men har på sista tiden läst på en hel del om många olika sorters fåglar...
Kanariefåglar är domesticerade versioner av den vilda kanariesiskan. Kanariefåglar har det avlats på i flera hundra år (med många mutationer) och om jag inte misstar mig är de tillsammans med duvor de arter av fåglar som människan har hållt som husdjur längst.
Här följer ett utdrag från:
sv.wikipedia.org/wiki/Kanarief%C3%A5gel"Kanariefåglar kan under den lugna fasen utanför häckningstiden inhysas gemensamt i en voljär. Under häckningstiden ska de vara åtskilda parvis. En kanariefågel är ingen typisk flockfågel som exempelvis undulaten."Jag har inte skrivit att de är solitära, endast att det går hyfsat att ha dem ensamma eller i par (vilket är att föredra).
Av det jag läst kan kanarien vara aggressiv gentemot sina artfränder (framförallt hanar) och kräver därmed väldigt stort utrymme om de ska hållas i en flock. Andra sorters finkar kan också vara aggressiva men detta beror ju helt på art och om det är häckningstid eller ej.
Jag grundar inte bara detta på en artikel från Wikipedia utan också från information jag läst på andra sidor, forum och sett på exempelvis Youtube, detta om kanarien samt andra arter och fåglar i allmänhet. Eftersom kanariefågeln avlats på i flera hundra år anser jag att kanarien som finns i handeln idag inte kan jämföras helt med kanariesiskan som jag antar att du syftar på, kanariefågeln idag skiljer sig ju trots allt lite från den vilda förfadern.
Om jag har tid så kan jag kanske ge dig några länkar med mer information.