Smilla skrev:
Det fungerar, men det blir mycket jobb. Jag har kört med små tropiska finkar i terrarium vilket fungerade hur bra som helst. Nu vet jag inte vilket annat djur du tänkt ha där inne men det viktiga är ju att det inte blir konkurrens om saker och ting samt att de lever i samma klimat och att de inte äter varandra givetvis. Det enda som är värt att ha i åtanke är att långt ifrån all fågelspillning hamnar på botten. Det mesta fastnar på grenar och växter. Detta skurade jag bara av så fick nedbrytarna ha hand om resten. Hade även en del arter av vandrande pinnar i terrariet som dessutom förökade sig.
Vad gäller insekter behöver du sällan oroa dig för att de ska ta sig ut. Vad du vill använda beror också på vilken typ av habitat du tänkt köra. Mitt var tropiskt och jag hade därför två olika arter av Therea som nedbrytare. Förökar sig som ohyra och behöver dessutom fukten för att överleva. Om du däremot vill ha ett torrare klimat är givetvis andra arter så som dubia ett bättre val. Finns dessutom en hel del olika arter av millipeder som är bra nedbrytare, både till fuktigare och torrare klimat.
Skulle egentligen bara rekommendera denna typ av uppsättning med finkar och vaktlar, eventuellt starar. När det gäller en så pass begränsad yta skulle tex papegojfåglar riva all inredning ganska omgående. Vilö du ha ett torrare klimat skulle tex zebrafink inte vara ett dumt val. Små och lättskötta. lite knepigare att få tag i finkar från fuktigare klimat men absolut inte omöjligt. Fuktigare är helt klart lättare om du vill få igång ett väl fungerande ekosystem.
Tänkte enbart ha en fågel i buren/terrariet, åtminstone till att börja med. Jag har en fågel idag som senare ska få vara utomhus men jag är intresserad av att skaffa en kanarie och ha den inomhus i något som är bioaktivt. Kanariefåglar går ju hyfsat att ha ensamma eller i par (dock inte 2 hanar) medan många rekommenderar att man åtminstone har ett par eller en mindre flock om man skall hålla andra finkar, undulater eller parakiter...
Vad hade/har du för sorts tropiska finkar?
Hur stort var terrariet du hade?