Kombinerad fågelbur och terrarium - bioaktivt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

33
6
NovaTerra:
Har en fågel och funderar på att kombinera en fågelbur och ett terrarium. Nederdelen skulle då vara som ett terrarium och överdelen som en vanlig fågelbur.

Anledningen till att göra en sådan bur är att i nederdelen ha diverse kulturer av hoppstjärtar, gråsuggor och kanske dubia kackerlackor så att dessa kan ta hand om fågelns avföring.

Någon som har något liknande?

Behöver man vara orolig för att insekterna kommer ut?

953
1840
peter54:
Jag har aldrig sett eller hört talas om något sånt. Jag tror att mängden avföring blir alldeles för stor för att krypen ska hinna ta hand om den, men enda sättet att få reda på det är att prova ;)

33
6
NovaTerra:
peter54 skrev:
Jag har aldrig sett eller hört talas om något sånt. Jag tror att mängden avföring blir alldeles för stor för att krypen ska hinna ta hand om den, men enda sättet att få reda på det är att prova ;)

Ja det blir ju en hel del, har idag tidningspapper som man får byta väldigt ofta...

Är dock lite fundersam över att ha dubia i buren ifall de kommer ut, även om de inte överlever länge undrar jag om de kan göra skada i ett hus?

150
90
HameFall:
Jag tror jag bara har sett tvärt om för några år sedan, någon som hade leguan i ett stort terrarium och dvärgvaktlar på botten :)

1253
476
leedragon:
HameFall skrev:
Jag tror jag bara har sett tvärt om för några år sedan, någon som hade leguan i ett stort terrarium och dvärgvaktlar på botten :)

tror att jag såg samma person, han hade även nån slags papegojor med där inne. han var medlem i zoonen och andra sidor men dettar var runt 2006

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Tror att Smilla West körde finkar i terrarium för några år sedan...

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Det fungerar, men det blir mycket jobb. Jag har kört med små tropiska finkar i terrarium vilket fungerade hur bra som helst. Nu vet jag inte vilket annat djur du tänkt ha där inne men det viktiga är ju att det inte blir konkurrens om saker och ting samt att de lever i samma klimat och att de inte äter varandra givetvis. Det enda som är värt att ha i åtanke är att långt ifrån all fågelspillning hamnar på botten. Det mesta fastnar på grenar och växter. Detta skurade jag bara av så fick nedbrytarna ha hand om resten. Hade även en del arter av vandrande pinnar i terrariet som dessutom förökade sig.

Vad gäller insekter behöver du sällan oroa dig för att de ska ta sig ut. Vad du vill använda beror också på vilken typ av habitat du tänkt köra. Mitt var tropiskt och jag hade därför två olika arter av Therea som nedbrytare. Förökar sig som ohyra och behöver dessutom fukten för att överleva. Om du däremot vill ha ett torrare klimat är givetvis andra arter så som dubia ett bättre val. Finns dessutom en hel del olika arter av millipeder som är bra nedbrytare, både till fuktigare och torrare klimat.

Skulle egentligen bara rekommendera denna typ av uppsättning med finkar och vaktlar, eventuellt starar. När det gäller en så pass begränsad yta skulle tex papegojfåglar riva all inredning ganska omgående. Vilö du ha ett torrare klimat skulle tex zebrafink inte vara ett dumt val. Små och lättskötta. lite knepigare att få tag i finkar från fuktigare klimat men absolut inte omöjligt. Fuktigare är helt klart lättare om du vill få igång ett väl fungerande ekosystem.

33
6
NovaTerra:
Smilla skrev:
Det fungerar, men det blir mycket jobb. Jag har kört med små tropiska finkar i terrarium vilket fungerade hur bra som helst. Nu vet jag inte vilket annat djur du tänkt ha där inne men det viktiga är ju att det inte blir konkurrens om saker och ting samt att de lever i samma klimat och att de inte äter varandra givetvis. Det enda som är värt att ha i åtanke är att långt ifrån all fågelspillning hamnar på botten. Det mesta fastnar på grenar och växter. Detta skurade jag bara av så fick nedbrytarna ha hand om resten. Hade även en del arter av vandrande pinnar i terrariet som dessutom förökade sig.

Vad gäller insekter behöver du sällan oroa dig för att de ska ta sig ut. Vad du vill använda beror också på vilken typ av habitat du tänkt köra. Mitt var tropiskt och jag hade därför två olika arter av Therea som nedbrytare. Förökar sig som ohyra och behöver dessutom fukten för att överleva. Om du däremot vill ha ett torrare klimat är givetvis andra arter så som dubia ett bättre val. Finns dessutom en hel del olika arter av millipeder som är bra nedbrytare, både till fuktigare och torrare klimat.

Skulle egentligen bara rekommendera denna typ av uppsättning med finkar och vaktlar, eventuellt starar. När det gäller en så pass begränsad yta skulle tex papegojfåglar riva all inredning ganska omgående. Vilö du ha ett torrare klimat skulle tex zebrafink inte vara ett dumt val. Små och lättskötta. lite knepigare att få tag i finkar från fuktigare klimat men absolut inte omöjligt. Fuktigare är helt klart lättare om du vill få igång ett väl fungerande ekosystem.

Tänkte enbart ha en fågel i buren/terrariet, åtminstone till att börja med. Jag har en fågel idag som senare ska få vara utomhus men jag är intresserad av att skaffa en kanarie och ha den inomhus i något som är bioaktivt. Kanariefåglar går ju hyfsat att ha ensamma eller i par (dock inte 2 hanar) medan många rekommenderar att man åtminstone har ett par eller en mindre flock om man skall hålla andra finkar, undulater eller parakiter...

Vad hade/har du för sorts tropiska finkar?

Hur stort var terrariet du hade?

33
6
NovaTerra:
NovaTerra skrev:

Vad hade/har du för sorts tropiska finkar?

Hur stort var terrariet du hade?

Gissar att du hade Papegojfink alltså Erythrura tricolor?
Är de svåra att få tag på i Sverige?

Hade du någon reptil tillsammans med dem?

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Vet inte vilken sorts fågel du har, men du bör ha i åtanke att de flesta fågelarter bör vara minst två. Ytterst få solitära fåglar finns att tillgå i hobbyn. Hade själv Erythrura tricolor. Mycket trevliga små fåglar. Terrariet var på 6kvm och gick upp till tak. Hade geckos där med. Testade mest för att se hur det skulle fungera i ett naturligt habitat och det fungerade klockrent! Tanken var dock att de senare skulle få dela boende med mina parakiter. Tyvärr flög honan dock bort vid ett olyckligt tillfälle. Hon smet ut när jag gixade växter och någon öppnade ytterdörren. Hade bara par så gjorde av med hanen. De är hyffsat svåra att få tag i men absolut inte omöjliga. Hade senare min tigerpyton i det där terrariet vilket för den delen fortfarande var bioaktivt. Så att först ha fåglar där hjälpte absolut med att skapa ett bra ekosystem.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild