Dödliga djur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

305
151
SunshineGeckos:
Pakke skrev:
Det finns djur som vill gärna bli elak. T.ex visa dominans eller översittare. Finns vissa reptiler, t.ex honor som är helt elaka, så hanar kan knappt para henne i resten av livet så hon kommer aldrig bli dräktiga så på grund av hennes personlighet. Bara t.ex... Har aldrig sett eller hört talas om det, men jag vet DET FINNS djur som gör det av elakhet.

Det beror på vilken art och e.t.c...

Men just ordet "elak" kan man ju definiera olika. 
Elak för mig är någon som gör någon annan illa med vilje och inte känner samvete över det. 
Hurvida reptiler eller ej känner samvete kan vi ta i en annan tråd så den inte spårar ur. 
Jag tror dock mer på att många djur handlar instinktivt med undantag för intilligentare fågel-och däggdjursarter. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

SunshineGeckos skrev:

Det finns väl inga djur som gör saker av elakhet?  Förrutom möjligen människan då. 
Fråga mig inte hur människoapor som schimpanser tänker, kan väl hända att dom är "elaka" någon gång.... 
Jag vet inte.  Men människan som sag, ett kapitel för sig.... 

Ja elak kanske inte var bästa ordvalet av mig :) Att människan är ett kapitel för sig kan vi definitivt enas om, finns många märkliga individer av våran egen art! 

93
49
Majjen13:
SunshineGeckos skrev:
Hej!  Satt här och fick en fundering. 
Om sanningen ska fram, finns det egentligen spindlar vars gift är dödligt? 
Nu pratar jag inte fågelspindlar eller svenska arter, utan spindlar i allmänhet ute i världen. 
Såklart förstår jag att det är många faktorer som spelar in såsom ålder, hälsotillstånd, var man blir biten någonstans eller om man helt enkelt är allergisk. 

Men om man är en fullt frisk, normal människa som blir biten i handen av en spindel med väldigt potent gift,  skulle man kunna avlida? 
Några arter tänker jag inte ta som exempel, då jag är dålig på arter med potent gift, samt om man googlar så tas ju ofta Svarta änkan (vet att ni ogillar populärnamn på detta forum) som exempel som "världens giftigaste spindel) vilket jag inte tror ett dugg på. 

Skulle också vara intressant att höra hur det är när det gäller ormgift,  även om ormar har ett helt annat gift än spindlar såklart. 

Hmm mina importerade Phyllobates terribilis grodor kan nog också vara dödliga om man hanterar dem fel! :-)

305
151
SunshineGeckos:
Jonas_ skrev:

Ja elak kanske inte var bästa ordvalet av mig :) Att människan är ett kapitel för sig kan vi definitivt enas om, finns många märkliga individer av våran egen art! 

Ja, se bara på mig. ; )

Medlem i SkHF
1043
1174
NellyNiklas:
SunshineGeckos skrev:
Hej!  Satt här och fick en fundering. 
Om sanningen ska fram, finns det egentligen spindlar vars gift är dödligt? 
Nu pratar jag inte fågelspindlar eller svenska arter, utan spindlar i allmänhet ute i världen. 
Såklart förstår jag att det är många faktorer som spelar in såsom ålder, hälsotillstånd, var man blir biten någonstans eller om man helt enkelt är allergisk. 

Men om man är en fullt frisk, normal människa som blir biten i handen av en spindel med väldigt potent gift,  skulle man kunna avlida? 
Några arter tänker jag inte ta som exempel, då jag är dålig på arter med potent gift, samt om man googlar så tas ju ofta Svarta änkan (vet att ni ogillar populärnamn på detta forum) som exempel som "världens giftigaste spindel) vilket jag inte tror ett dugg på. 

Skulle också vara intressant att höra hur det är när det gäller ormgift,  även om ormar har ett helt annat gift än spindlar såklart. 

Det enklaste och rakaste svaret på din fråga är "Ja". Om en fullt frisk, normal människa blir biten av en spindel med tillräckligt potent gift, utan åtgärder, så är chansen att stryka med väldigt stor. 

I modern tid är död från spindelbett och ormbett ganska ovaligt då vi har tillgång till motgift och mängder med information och kunskap. Dock har inte alla ländet det och vissa platser är mer utsatta än andra.

De spindlar jag främst tänker på och har delat miljö tillsammans med är framför allt Latrodectus (rödryggad spindel), samt Atrax robustus (sydney trappmanör). 

De är förutom giftet är de farliga på olika sätt. Latrodectus har väldigt potent gift och senast 2016 dog en 22 åring man från Sydney efter att ha blivit biten av Latrodectus under armen (vill jag minnas). Första dödsoffret på 37 år. Motgift har varit tillgängligt sedan 50-talet. Det som gör Latrodectus farlig är storleken och förmågan att ta sig in övetrallt. Jag har personligen sett en hona krypa över intrumentpanelen i bilen jag befann mig i. Någon hade glömt veva rutan hela vägen upp och den personen var jag. En glipa på några mm räkte för att spindeln skulle ta sig in. Tro mig, man känner sig ganska liten i det läget. Liten spindel med förhållandevis liten mångd men potent gift.

Atrax har förutom giftet enorma huggtänder och kan leverera en hygglig dos. Motgift har funnits sedan 80-någonting så det förklarar att få avlider. Däremot är de en vandrande och sökande spindel (hanar) under parningstiden och har en förmåga att hitta in i hushåll och även i poolen.  Varje år bits folk runt fötter  när de tar ett steg bak i tex köket. Även när folk tex plockar löv med händerna. Det är några vanliga förekommanden jag känner till. Barn är dessvärre ganska utsatta när de leker både inne och ute. Det är en stor och väl synlig spindel och det är lätt att den pillas på.

/Niklas

Medlem i SkHF
1043
1174
NellyNiklas:
Jag läste också någonstans att en eller flera ingredienser i spendelgift är extremt farliga för just primater, medans andra däggdjur såsom katter, kaniner mfl. är mer eller mindre oberörda. 

"The venom also contains hyaluronidase and other components (GABA, spermine, indole acetic acid). For some strange reason, human beings (and other primates and monkeys) are particularly sensitive to the venom, whereas toads, cats and rabbits are almost unaffected!"

www.anaesthesia.med.usyd.edu.au/resources/venom/spiders.html

/Niklas
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild