Dödliga djur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

305
151
SunshineGeckos:
Hej!  Satt här och fick en fundering. 
Om sanningen ska fram, finns det egentligen spindlar vars gift är dödligt? 
Nu pratar jag inte fågelspindlar eller svenska arter, utan spindlar i allmänhet ute i världen. 
Såklart förstår jag att det är många faktorer som spelar in såsom ålder, hälsotillstånd, var man blir biten någonstans eller om man helt enkelt är allergisk. 

Men om man är en fullt frisk, normal människa som blir biten i handen av en spindel med väldigt potent gift,  skulle man kunna avlida? 
Några arter tänker jag inte ta som exempel, då jag är dålig på arter med potent gift, samt om man googlar så tas ju ofta Svarta änkan (vet att ni ogillar populärnamn på detta forum) som exempel som "världens giftigaste spindel) vilket jag inte tror ett dugg på. 

Skulle också vara intressant att höra hur det är när det gäller ormgift,  även om ormar har ett helt annat gift än spindlar såklart. 

28
57
Anathema218:
Finns flera spindlar du ska undvika att bli biten av om du är rädd om livhanken. Undvik framförallt Phoneutria sp. Och en hög med trattminörer/trapdoor spiders. 

Och ormar? Välj hur du vill dö så finns det massor att välja på. Vill du vakna av att du inte kan andas? Ta en krait. Vill du blöda ur alla kroppsöppningar samtidigt? Boomslang. Eller om du vill få blodproppar genom hela systemet först INNAN du blöder ur alla kroppsöppningar föreslår jag en Daboia russeli. 

Ja, det finns massor av djur du dör av även om du är fullt frisk, förutsatt att du inte får sjukvård. Fast i kraitens fall så behöver du lära dig gå, prata och äta med kniv och gaffel även om du överlever. 

305
151
SunshineGeckos:
Anathema218 skrev:
Finns flera spindlar du ska undvika att bli biten av om du är rädd om livhanken. Undvik framförallt Phoneutria sp. Och en hög med trattminörer/trapdoor spiders. 

Och ormar? Välj hur du vill dö så finns det massor att välja på. Vill du vakna av att du inte kan andas? Ta en krait. Vill du blöda ur alla kroppsöppningar samtidigt? Boomslang. Eller om du vill få blodproppar genom hela systemet först INNAN du blöder ur alla kroppsöppningar föreslår jag en Daboia russeli. 

Ja, det finns massor av djur du dör av även om du är fullt frisk, förutsatt att du inte får sjukvård. Fast i kraitens fall så behöver du lära dig gå, prata och äta med kniv och gaffel även om du överlever. 

Ge mig ett par år till i hobbyn så kommer du slippa se såna här korkade frågor och funderingar av mig, jag lovar. 

28
57
Anathema218:
Jag tycker inte det var en korkad fråga? Jag svarade bara på din fråga.

81
154
Pngtaipan:
Finns ett par elapider med som är riktigt högpotenta

1275
1725
Falk:
Anathema218 skrev:

Du gav ett bra svar också!

28
57
Anathema218:
Falk skrev:

Du gav ett bra svar också!

Man tackar. 

305
151
SunshineGeckos:
Anathema218 skrev:

Feltolkade din skrivton. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Finns ju även ett par ogiftiga ormar som skulle kunna krama livet ur en människa :) Även om jag inte vill beskriva arterna som dödliga..

1275
1725
Falk:

En defensiv/aggressiv skallerorm kan man backa ifrån eller fösa undan med en pinne. Det gör man inte mot en arg Amstaff, schäfer, dobberman, C. corso osv. Så vill dom bita dej illa så gör dom det.  Så det Jonas_ skriver stämmer fint =) Men man kan vända å vrida på vad som är dödligt hur mycket som helst då en Echis spp. skulle kunna vara icke dödlig vid ett bett (om man har tur) medans en liten busig get skulle kunna stånga dej i magen och sedan springa iväg med ens tarmar hängande i hornen.

Jag skulle hellre ta ett bett utav någon av mina palmhuggormar än att bli sparkad i bröstet av en häst. Många som inte är insatta brukar tycka att man är fullkomligt galen som har giftormar hemma men jag brukar säga att var och varannan random bonnläpp har ju betydligt farligare djur hemma på gården. En ko som har fått kalvar kan vara något att passa sej för, likväl en tjur haft en dålig dag kan vara extremt farlig.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild