Matningsfråga

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

953
1840
peter54:
thatreptileguy skrev:

Men hur ska jag göra? Han vägrar att ta större byten.

Jo du måste förstås ge flera småbyten om ormen inte vill ta större, annars blir den ju undernärd, jag menar inte att du måste sluta mata med mindre om det inte går med annat. Dock vill jag fortfarande trycka lite på att ormar inte ska spy upp mat och att det måste finnas ett annat problem där.

Ibland kan ormen spy upp för att den inte har nog med lagrad energi i kroppen för att kunna spjälka ett fullstort byte. Har en orm gått på förhållandevis lite mat en långre tid, eller om den inte har ätit alls på, säg ett halvår, så måste man börja smått och successivt ta sig uppåt i bytesstorlek.

En gång i min gröna ungdom gjorde jag ett sånt misstag. jag hade fått ta över en 180 cm lång floridakungssnok som inte fått mat på ett år. Jag tänkte att jag skulle vara försiktig och ge "bara en mus", men trots sig storlek hade det nog räckt att börja med en råttpinkie, för en mus var åt helsike för mycket och ormen dog efte att ha spytt upp.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild