Livrädd för ormkvalster!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

953
1840
peter54:
DannyF skrev:
Bada ormen i vatten med en droppe diskmedel i, jag fick bort ormens kvalster efter att badat ormen 10 minuter varje dag i 4 dagar. inte sett ett kvalster på 2 år efter det. Om du nu skulle ha kvalster så kommer du att hitta dom i botten av baljan som små svarta prickar efter badet.

Diskmedlet bryter ytspänningen som gör att kvalstren drunknar. Står massor på nätet om att man kan använda samma medel som man har till hunden för att få död på fästingar, men prova diskmedlet först. Betydligt skonsammare :)

Det förutsätter att kvalstren sitter på kroppen, den del som är i vattnet. Oftast sitter kvalstren dock på huvudet och även om ormen doppar huvudet i vattnet, tvivlar jag på att kvalstren som eventuellt sitter där, faktiskt drunknar eftersom ormen knappast vill ha huvudet under vattenytan någon längre tid. Jag har i unga år testat både den här metoden och den andra hemmamodellen - bada i olivolja, men båda med mycket klent resultat.

Sedan undrar jag ju lite över vad såpa och diskmedel har för inverkan på ormen, det är ju kraftigt uttorkande, många klarar till exempel inte att diska utan handskar och ingen får väl för sig att ta såpa på kroppen? Jag förespråkar Ivermektin, både till ormen och terrariet, även om det kräver en veterinärbesiktning för att få receptet.

342
183
DannyF:
misstänker att anledningen till att kvalster överlever vanligt vattenbad är att vattnet inte kan tränga in runt hela kvalstret pga ytspänningen, dvs luftbubblor blir kvar på kvalstret vilket gör att det inte drunknar då vattnet inte når så pass långt.

har desperat försökt få död på myrorna på min altan nu i sommar och i brist på annat så har jag kört med diskvatten även där, 2 sekunder efter att vattnet nuddat myran så dör dom. så att spraya ormen med diskvatten kanske hjälper vem vet.

mycket möjligt att ormen blir uttorkad det kan jag inte svara på, men måste ju vara värt ett försök innan man tar till gifter.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild