Klapp - och kramhörnan på Skansen, försvinna?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2966
1648
Hoggaforfan:
SunshineGeckos skrev:

Ormar är kalla,  då det är växelvarma djur såklart. ; )
Nejdå,  men jag måste fråga hur du märker att djuret inte fått nog?  Finns ju reptiler som ligger blickstilla  men ändå är superstressade.  
Sen tror jag visst att barn sköter sig om bars djurvårdarna säger till,  men reptiler är speciella, och en orm/spindel kanske inte alltid visar så tydligt att den finner situationen obehaglig jämnfört med om man klappar en hund som finner det obehagligt.  

Nördhumor ^^ :-P

Då jag har märkt det så är det när djuren börjar gå/ringla iväg eller bli oroliga är kanske mer rätt ord. 
En stressad reptil som ligger stilla är väl mer om de känner sig hotade? 
Ett däggdjur varnar under längre tid och tydligare så man får vara uppmärksammare med reptiler men ger man djuren chans så varnar de innan något händer. Känner man djuret så är det betydligt enklare.
En del reptiler fungerar och andra fungerar inte.

305
151
SunshineGeckos:
Hoggaforfan skrev:

Nördhumor ^^ :-P

Då jag har märkt det så är det när djuren börjar gå/ringla iväg eller bli oroliga är kanske mer rätt ord. 
En stressad reptil som ligger stilla är väl mer om de känner sig hotade? 
Ett däggdjur varnar under längre tid och tydligare så man får vara uppmärksammare med reptiler men ger man djuren chans så varnar de innan något händer. Känner man djuret så är det betydligt enklare.
En del reptiler fungerar och andra fungerar inte.

Jag kunde bara inte låta bli, haha! ; )

1275
1725
Falk:
Tycker synd om spindeln.
För det första så är det inga klappdjur öht precis som med ormar. 
Att spindeln står blixt stilla och inte rör sej är en försvarsmetod och att en massa ungar rör vid dess känsliga hår är inget spindeln uppskattar. 

Skulle fan inte förvåna mej om dom låter rosean sitta i kylskåpet i 10min innan den plockas fram. 

Jag förstår hur vissa tänker att det är bra att visa upp dessa djur för alla Svenssons som kommer in men det sker på djurens bekostnad. 
Man ska inte plocka ut ett djur till en miljö där den inte hör hemma punkt slut. (Det är min absoluta övertygelse) 

Medlem i GHF
3136
1744
EmanuelKarl:
Jag säger som såhär. Jag tycker verkligen att det är helt fel. OM dom nu tvångt måste fortsätta med klapp och kramhörnan (vilket jag hoppas att dom inte gör, då jag tycker att det är helt fel att ha orm och spindelklappning) så har jag några saker som jag tycker att dom MÅSTE förbättra:

1: Att de byter ut kungsboorna mot typ majsormar eller annan orm som inte kan göra lika stor skada (kan bli stora sår om en sjuåring blir biten i ansiktet av en stor 2meters boa)

2: Att ha bestämda tider. Jag vet att det är helt sjukt men när jag har varit där har djuren varit i klapp- och kramhörnan från att det öppnar till stängning. Alltså hela dagen! Andra tropikhus har ju ofta speciella tider som det är ormklappning i en kvart typ.

3: Ibland har jag sett barn få hålla i spindeln. Rätt va det är så tappar någon spindeln i golvet så abdomen spricker. Tycker dock att de inte ska få klappa spindel överhuvudtaget p.g.a deras känsliga hår som Falk nämner.

23
3
Reryd:
De får pauser dock. De har skyltar de lägger där djuren brukar vara. Att det är paus. Jobba på skansen för några år sen å var inne ofta så är inte alltid ute. Tror det var 2 olika ormar de böt mellan. En dag var ormen inte ute å jag fråga då fick jag svaret att den inte var på humör? Sen vet jag inte om de alltid går efter vad ormarna känner. Kan dock tycka det är bra för barnen att känna hur de känns så de förstår att de är kallblodiga.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild