Växthjälp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

321
444
Daniel_S:
Hej
Jag har inte haft några problem med monsterea i extremt fuktiga terrarium. Vissa växter som blivit köldskadade (däribland monsterea) brukar se ut sådär, men knappast troligt att det är så i detta fall. Vissa arter kan få bruna blad och till slut dö när man har dålig luftkvalité, vilket jag gissar på att det kan handla om här. 
Kan det vara så att det är dålig ventilitation/stillastående luft i terrariet? 

Tips på växter har jag massor ;)

97
97
Banderad:
Daniel_S skrev:
Hej
Jag har inte haft några problem med monsterea i extremt fuktiga terrarium. Vissa växter som blivit köldskadade (däribland monsterea) brukar se ut sådär, men knappast troligt att det är så i detta fall. Vissa arter kan få bruna blad och till slut dö när man har dålig luftkvalité, vilket jag gissar på att det kan handla om här. 

Håller själv på med ett regnskogsterrarium, dela gärna med dig av dina tips om du vill/har tid :)

//Jocke

240
183
Mickee:
mrvikke skrev:

Var köpte du den? 

Blomsterlandet tror jag det var, men mycket vanlig växt så den finns nog överallt.

5390
4130
Tropfrog:
mrvikke skrev:

Har du några tips på växter? 

Jag får väl benämnas total nybörjare på regnskogsterrarium. Det finns nog andra som kan växtval bättre. Men jag kommer att följa denna tråden.

Träffade en snubbe från dendrobati föreningen på mässan som tipsade om en extremt liten och gulblommande begonia som blommar nästan jämt. Om någon här är han eller vet vilken växt det är så vill jag gärna veta.

Mvh
Magnus

173
59
mrvikke:
Jag limmade en träbit med silikon som innehåller ättika. Flera växter såg jag nu har blivit missfärgade... Kan ättika i luften sabba växterna? Har ej limmat på växterna.

5390
4130
Tropfrog:
mrvikke skrev:
Jag limmade en träbit med silikon som innehåller ättika. Flera växter såg jag nu har blivit missfärgade... Kan ättika i luften sabba växterna? Har ej limmat på växterna.

Ättika är ett väldigt effektivt växtgift. Men det brukar krävas att det hamnar på bladen. Jag vet inte hur ättiks ånga beter sig i fuktiga miljöer. Kanske det fällt ut i daggen?

Mvh
Magnus 

173
59
mrvikke:
Känns som om det borde vara ättika då både monstera och min ormbunke har blivit missfärgade.. Den var inte det igår... 

240
183
Mickee:
Daniel_S skrev:
Hej

Toppen om du vill råda oss, kommer att fråga lite om torrare/ökenväxter också :)

240
183
Mickee:
mrvikke skrev:
Lånar tråden. Någon som vet varför min monstera har blivit såhär.?

Har själv min mycket fuktigt, men väldränerad jord med en "pumpgrop" som jag tömmer ganska ofta.
Den växer ganska kraftigt på botten och försöker sträva uppåt, den får ganska dåligt med ljus på botten (högt terrarium).
Din kanske har för bra med ljus??, obs spånar bara nu :)

Det bruna på bladen är utspilld ögonfransmat, bordsskicket är lite dåligt ibland :)

321
444
Daniel_S:
Tropfrog skrev:

Jag får väl benämnas total nybörjare på regnskogsterrarium. Det finns nog andra som kan växtval bättre. Men jag kommer att följa denna tråden.

Träffade en snubbe från dendrobati föreningen på mässan som tipsade om en extremt liten och gulblommande begonia som blommar nästan jämt. Om någon här är han eller vet vilken växt det är så vill jag gärna veta.

Mvh
Magnus

Den du efterfrågar är en Begonia prismatocarpa. Har såna hemma till salu, för den som har vägarna förbi Vallentuna.

Ja, jag kan ge lite förslag på lämpliga arter, både för torrare och fuktigare miljöer. Jag får återkomma under morgondagen, hinner inte idag.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild