Terrarieställning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2966
1648
Hoggaforfan:
Eller 2 B-spår med 2 NVS:
www.motedis.se/shop/Aluminiumprofiler/Profil-30mm-B-Typ-T-spar-8mm/Aluminiumprofil-storlek-30x30mm-2NVS-B-Type::999997.html

Dvs 2 sidor med spår och 2 neutrala sidor, snyggare bygge

129
114
kekke:
Ett allternativ är annars att svetsa ihop allt i stål. Att göra det själv med knutar och profiler kan säkert landa på minst samma summa. Så kolla upp vad det skulle gå på att få det svetsat av någon verkstad. Går säkert att göra i delar som du sen bultar ihop hemma.

97
97
Banderad:
anders skrev:

Skulle det räcka med att baksidan har ett extra mittstag? Annars måste terrarierna sättas in i samband med att ställningen byggs och det blir inte så snyggt att det täcker längst fram.

Hade du flera 125cm-akvarier på höjden då?

Ja, det hade jag. Dock var det inte tre utan två på höjden. Men 115 cm-kar hade jag 3 på höjden. Aluminiumställningar blir dock ruggigt stabila bara man fäster dem i väggen och vikt rakt uppifrån tål de bra. Största belastningen blir ju på knutarna (i hörnen). 

Det skulle nog räcka.

//Jocke

8
18
Koraks:
anders skrev:
Har planen på att skaffa en terrarieställning för att kunna få plats med 3st stora glasterrarier på höjden.
Tanken är att terrarierna ska ha måtten 160x60x60 (Längd*Djup*Höjd) och jag vill använda mig av aluminiumprofiler eller liknande så att inte själva ställningen tar för mycket plats.

Där kommer frågan, klarar aluminiumprofilerna tyngden? 160cm är ju ganska långt avstånd från sida till sida och fyller man med ett tjockt lager sand så blir det ju en del vikt.

Är det något feltänk angående måtten eller något som jag kanske missat?

Jag har inget svar på din fråga, dock har jag ett exempel som referens.
Här hemma har jag ett akvarium som väger ca 800kg som står på en aluställning.

Den består av 25x25 (mm) fyrkantsprofiler och ser ut såhär (mått i cm);

Detta borde innebär att vikten på halva (80cm) de långa tvärstagen är ca 145kg förutsatt att vikten är jämt fördelad.
(800/(160+160+60+60))x80=145.5
Dessa bitar har bara stöd i de båda ändarna på min ställning. Fyrkantsprofil är oerhört självstabila.

Är du fortfarande orolig att ställningen skall bågna är mitt förslag att lägga in flera långa vågräta stag för att fördela lasten.
Lodräta stag är bättre, men påverkar som du säger utseendet.
Antal stag väljer du själv, här är ett exempel, bilden är tänkt uppifrån;
Förslag;

//Henrik
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild