linnychu: skrev:
Hejhej :) Jag hade tänkt att bygga en del grejer till mitt terrarium som jag ska inreda. Undrade lite vilka material som man kan använda utan risk (som inte är giftiga osv) när det kommer till träslag och grenar utifrån. Har ju hört att man inte ska använda typ gran och tall, så det går bort. Men är det något annat? Undrade även om man måste låta grenarna torka ut. Har en bra bit land som vi äger ute vid lantstället så hade tänkt ta några träd härifrån, men då blir det ju 'färskt'. Och slutligen om man ska ha det i ett regnskogs-liknande terrarium, borde man typ lacka eller fuktspärra på något sätt? Hade tänkt borra hål i grenarna så jag kan sätta dit anordning så det kan hänga liksom. Undrade om det kommer in fukt från sidorna där det är avsågat eller genom hålen jag borrar då.
Tar även gärna lite tips på saker man kan bygga själv som inredning då jag får mycket tid över nu i sommar och även har tillgång till rejäla verktyg och bra material.
Tack på förhand :)
Det finns inga belägg vad jag hittat om att barrträd skulle vara något problem samt all reptilbark som säljs är pinjebark dvs barrträd. Så torkad går bra medans färsk kan lukta en del så jag undviker det för säkerhets skull.
Sålänge det inte är extremt mycket myror på sakerna så går allt bra sålänge man plockar med förstånd, industriområden bör undvikas tex ;-)
Nej du behöver inte fuktspärra, då får du fuktspärra hela pinnen om det ska vara någon mening. Trä murknar något snabbare där barken inte skyddar men alla trädslag murkar och när en gren murknat för mycket så byter man ut den mot en annan. Det kan ta ett tag (år) beroende på trädslag samt miljö i terrariumet.
För tips, kolla i byggtråden, man kan göra allt med tid, vilja och pengar :-)
Googla på hur det ser ut där din art ursprungligen kom ifrån är alltid bra