Är det svårt att få sålt nykläckta reptiler?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Administratör
Medlem i SHF
565
711
Hanna:
Pakke skrev:
Bla bla bla från andra sida.

Ja, dock har de rätt.

Delvis vill helst köpa ungar som är könad. Okönad är svårare att bli sålda än könad.

Könade ungar brukar bli sålda lättare än vad okönade ungar är. Själv har jag upplevt. Massor tips om få ungar såld hjälper inte alls istället könade ungar är lättare att få såld än okönad ungar.

Så är det. för jag vet och har upplevt själv oavsett man är poplurär eller inte.

Om ni vill disktuera vidare så jag håller mig undran från er.

Beror ju helt på art också. Vissa djur är ju så gott som sålda innan de kikat ur ägget.

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Nu är det säkert någon känslig lättstött som kommer att ta illa vid sig eller känna sig kränkt, men så får det vara. Om du vill testa på att avla för att det är intressant och lärorikt så tycker jag att du ska kunna göra det utan att känna dig tvingad att låta bli på grund av marknaden. Läs på ordentligt gällande avel av de arter som intresserar dig. Om du har möjlighet att besöka någon annan som avlar på arten vore det också utmärkt. Att få föröka sig är trots allt ett av de mest drivna naturliga beteenden ett djur kan utföra.

Att det kläcks fram fler juveniler än det finns hem till är så sant det kan bli gällande många arter. Dock ser jag inga problem i att sälja överskottet som foderdjur. Det finns många djur, däribland reptiler som äter både ödlor och ormar. Så länge djuren sköts rätt och avlivas på ett bra och skonsamt vis är det inte annorlunda mot att använda gnagare, fåglar, kaniner eller grisar som foder. Om fler gjorde detta istället för att sänka priset på juveniler när de inte blir sålda skulle marknaden hålla sig bättre vilket i sin tur möjligen skulle kunna leda till att färre djur sköts fel eller blir vandringspokaler. Om folk måste lägga lite mer pengar och besparingar på djur är det kanske lättare att överväga beslutet att skaffa ett nytt. Medans impulsköp ofta sker när djuren är billigare än lördagsgodis från ICA. 

Med detta sagt; om du inte vill sälja överskott som foder, kläck enbart ett fåtal ägg eller var redo att behålla juveniler över en lång tid framöver om så behövs.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild